طرح مسأله: هدف اصلی از این مقاله تبیین درجه حساسیت تقاضا برای رفتن به سینما نسبت به تغییرات قیمت بلیط و سطح درآمد خانوار و قیمت کالاهای مکمل و جانشین سینما است. روش: در این مقاله با استفاده از سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل، توابع تقاضای سینما در استانهای مختلف کشور برآورد شده و کششهای قیمتی و درآمدی برای تک تک استانها و کل کشور محاسبه گردیده است. یافتهها و نتایج: بر اساس نتایج بهدست آمده کشش قیمتی برای کل کشور برابر با 91/0- است، و در استانهای مختلف به جز در استانهای اصفهان، هرمزگان، کرمان کردستان، مازندران و آذربایجان شرقی کمتر از واحد بوده، یعنی نسبت به تغییرات قیمت حساس نمیباشد. مقدار کشش متقاطع قیمتی میان کتاب و سینما در کل کشور 47- درصد است و در تک تک استانها نیز منفی است، یعنی این دو در مصرف جانشین یکدیگر میباشند. کشش درآمدی در تمام استانها مثبت بوده و بین صفر و یک قرار دارد، و در کل کشور برابر با 57 درصد است یعنی رفتن به سینما یک کالای ضروری محسوب میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |