دوره 6، شماره 25 - ( تابستان 1386 )                   جلد 6 شماره 25 صفحات 320-301 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Musai M, Shiani M. (2007). The Estimation of Household Demand for Going to Cinema in Provinces of Iran. refahj. 6(25), 301-320.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1986-fa.html
موسایی میثم، شیانی ملیحه. تخمین تقاضای خانوار برای رفتن به سینما در 24 استان ایران1 رفاه اجتماعی 1386; 6 (25) :320-301

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1986-fa.html


چکیده:   (3725 مشاهده)

طرح مسأله: هدف اصلی از این مقاله تبیین درجه حساسیت تقاضا برای رفتن به سینما نسبت به تغییرات قیمت بلیط و سطح درآمد خانوار و قیمت کالاهای مکمل و جانشین سینما است. روش: در این مقاله با استفاده از سیستم تقاضای تقریباً ایده‌آل، توابع تقاضای سینما در استان‌های مختلف کشور برآورد شده و کشش‏های قیمتی و درآمدی برای تک تک استان‌ها و کل کشور محاسبه گردیده است. یافته‏ها و نتایج: بر اساس نتایج به‌دست آمده کشش قیمتی برای کل کشور برابر با 91/0- است، و در استان‌های مختلف به جز در استان‌های اصفهان، هرمزگان، کرمان کردستان، مازندران و آذربایجان شرقی کمتر از واحد بوده، یعنی نسبت به تغییرات قیمت حساس نمی‌باشد. مقدار کشش متقاطع قیمتی میان کتاب و سینما در کل کشور 47- درصد است و در تک تک استان‌ها نیز منفی است، یعنی این دو در مصرف جانشین یکدیگر می‏باشند. کشش درآمدی در تمام استان‌ها مثبت بوده و بین صفر و یک قرار دارد، و در کل کشور برابر با 57 درصد است یعنی رفتن به سینما یک کالای ضروری محسوب می‌شود.

متن کامل [PDF 486 kb]   (1337 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1394/6/6 | پذیرش: 1394/6/6 | انتشار: 1394/6/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb