طرح مسأله: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل روانی ـ اجتماعی مرتبط با فرار دختران از خانه با تاکید بر مقایسه هوش هیجانی دختران فراری و عادی بود. روش: مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای علی ـ مقایسهای بود. نمونه پژوهش شامل 40 دختر فراری ساکن مراکز بهزیستی استان تهران و 70 دختر عادی بودند که از نظر سن و وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی با هم همتا شده بودند و با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی بار ـ اون و پرسشنامه جمعیتشناختی مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: بین هوش هیجانی دختران فراری و عادی تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین هوش هیجانی دختران فراری پایینتر از دختران عادی است. عواملی مانند اختلافات خانوادگی، سوء استفاده جسمی و جنسی از دختران در خانواده، اعتیاد والدین و سختگیری و برخورد نامناسب کارکنان مدارس نیز با فرار دختران از خانه مرتبط میباشند. نتایج: با توجه به نقش هوش هیجانی و مهارتهای مقابلهای در فرار دختران طراحی مداخلات روانی اجتماعی به منظور افزایش هوش هیجانی و تقویت مهارتهای مقابلهای دختران آسیبپذیر و بهسازی فضای روانی اجتماعی خانوادهها باید مورد توجه برنامهریزان قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |