طرح بحث: هدف این پژوهش بررسی نگرشهای ناکارآمد دختران فراری میباشد. روش تحقیق: طرح مورد استفاده در این پژوهش، روش علی ـ مقایسهای است. آزمودنیها نیز مشتمل بر 60 دختر فراری ساکن در مراکز بهزیستی استان تهران، و 60 دختر عادی هستند که به لحاظ سن، وضعیت تحصیلی و اقتصادی با دختران فراری همتراز شدهاند. هر دو گروه به صورت تصادفی انتخاب شده و به سؤالات آزمون نگرشهای ناکارآمد وایزمن و بک پاسخ گفتهاند. یافتهها: نتایج نشان میدهد که نگرشهای ناکارآمد میتواند بهعنوان یک عامل آسیبپذیری، احتمال خطر فرار را افزایش دهد. همچنین با در نظر گرفتن شکلگیری طرحوارههای شناختی منفی در دوران کودکی (نظریه بک) رده سنی دختران فراری، تأثیری در میزان خطاهای شناختی آنان ندارد؛ ارتباط بین وضعیت اقتصادی و نگرشهای ناکارآمد فقط در گروه دختران عادی، متأثر از وضعیت اقتصادی ضعیف میباشد و یافتهها بر ارتباط فرار با سطح سواد صحه میگذارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |