طرح بحث: خودپنداره و ابعاد مختلف آن از بعُد نظری و پژوهشی در سالهای اخیر مورد توجه محققان و نظریهپردازان بوده است. با این حال عوامل تأثیرگذار و شکلدهنده آن همچنان به طور کامل شناخته نشده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش اشتغال مادر، اختلافات خانوادگی، جدایی، تحصیلات والدین و تعداد فرزندان در خودپنداره خانوادگی دانشآموزان دبیرستانی است. روش: جامعه مورد مطالعه، دانشآموزان دبیرستانهای دولتی سراسر کشور است که بهصورت تصادفی 3935 نفر از آنها انتخاب شدند. یافتهها: تحلیل یافتهها نشان داد که اختلافات والدین، جنسیت، جدایی والدین، اشتغال مادر و تحصیل پدر همبستگی معنیداری با خودپنداره خانوادگی دانشآموزان دارد. بین تعداد فرزندان و تحصیل مادر با خودپنداره خانوادگی رابطه معنیدار مشاهده نشد. نتیجه: نتایج رگرسیون چند متغیری نشان داد که دو متغیر اختلافات والدین و تحصیلات والدین در پیشبینی خودپنداره خانوادگی دانشآموزان نقش بارزتری دارند و بیشترین تبیین مربوط به اختلافات والدین است. این نتیجه، مبین آن است که اختلافات خانوادگی خودپنداره را تحت تأثیر شدید قرارمیدهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |