این مطالعه ماهیت رفتارهای حمایتی، عوامل و انگیزهها و همچنین جهت آنها را با استفاده از روش میدانی در شش استان کشور مورد بررسی قرار میدهد. فرض شده که این رفتارها تحت تاثیر پیششرطهای اجتماعی و روانشناختی است و تفاوتهای شناختی، شخصیتی و مادی (اقتصادی) بههمراه محیطهای اجتماعی از قبیل نهادهای اجتماعی، اعتقادات و ارزشها در بروز آنها موثر است. این مقاله نتیجه میگیرد که متغیرهایی چون "آگاهی و اطمینان از مشکلات مردم و شرایط فقر و نیازمندی جامعه"، "اعتقاد به موثر بودن کمکها در رفع مشکلات دیگران" و "عدم وجود جایگزین دیگر به جز کمک خود پاسخگویان"، "باور به عدم (توان) سازمانهای حمایتی فعال در امور حمایتی برای رفع نیازمندی" و "توان عینی (اقتصادی) پاسخگویان برای کمک" و همچنین "موقعیتها و وضعیتهای محرک احساسات و عواطف" بیشترین تاثیر را در بروز رفتارهای حمایتی جامعه آماری مورد مطالعه دارند. در عوض، متغیرهای فردی چون جنس، تأهل و سن در رفتارهای حمایتی پاسخگویان تاثیر زیاد و تعیین کنندهای ندارند. رفتارهای مورد بررسی، دارای ماهیتی ارادی و داوطلبانه هستند که با انگیزههای نوعدوستانه با خصایص ایثارگرانه و خالصانه رخ میدهند و در مناطق توسعهیافتهتر گرایش به عامگرایی، یعنی با انگیزه کمک به انسان به صورت صادقانه و به مفهوم عام کلمه (نه انسان همکیش، خویشاوند و همقوم و امثالهم) صورت میگیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |