دوره 4، شماره 14 - ( زمستان 1383 )                   جلد 4 شماره 14 صفحات 204-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monirpour N, Yazdan doost R, Atef vahid K, Delavar A, Khosefi H. (2005). The Relation Between Demographic Characteristics and Prevalence Rate in Depression among Adolescent Undergraduate Students at Ray City. refahj. 4(14), 189-204.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1900-fa.html
منیرپور نادر، یزدان‌دوست رخساره، عاطف وحید کاظم، دلاور علی، خوسفی هلن. ارتباط ویژگی‌های جمعیت‌شناختی با میزان شیوع افسردگی در دانش‌آموزان دبیرستانی رفاه اجتماعی 1383; 4 (14) :204-189

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1900-fa.html


چکیده:   (3154 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (سن، جنس و وضعیت اقتصادی خانواده) با میزان شیوع افسردگی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان ری بود. بدین منظور 388 نفر (166 پسر و 222 دختر) به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. دامنه سنی این دانش‌آموزان بین 14 تا 18 سال بود. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه افسردگیِ بک (Beck) جمع‌آوری شد و به کمک روش‌های آمار توصیفی، تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی شفه (sheffe) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که 8/28 درصد دانش‌آموزان فاقد افسردگی، 2/27 درصد دچار افسردگی خفیف، 6/12 درصد افسردگی خفیف ـ متوسط، 5/19 درصد دارای افسردگی متوسط ـ شدید، 6/11 درصد نیز دچار افسردگی شدید هستند. دختران نسبت به پسران به طور معناداری از افسردگی بیش‌تری برخوردار بودند. تفاوت معناداری بین سنین مختلف از نظر میزان شدت افسردگی یافت نشد، اما در دختران دانش‌آموز، این تفاوت معنادار بود؛ یعنی دختران 17 و 18 ساله نسبت به دختران 15 ساله از افسردگی بیش‌تری برخوردار بودند. هم‌چنین میزان افسردگی در میان خانواده‌ها (به لحاظ سطوح مختلف اقتصادی آن‌ها) تفاوت معناداری وجود داشت؛ بدین معنا که دانش‌آموزان متعلق به خانواده‌های خیلی ضعیف، ضعیف و متوسط در مقایسه با دانش‌آموزان متعلق به خانواده‌های با سطوح خوب و خیلی خوب اقتصادی، از افسردگی بیش‌تری برخوردار بودند. و نتیجه این که میزان شیوع افسردگی در نوجوانان دانش‌آموز بسیار بالاست و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در این میزان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

متن کامل [PDF 395 kb]   (1671 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1394/6/4 | پذیرش: 1394/6/4 | انتشار: 1394/6/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb