طرح مسئله: سهم مردان از کل موارد مثبتِ شناسایی شده ناکا (نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی)1، بسیار بیشتر از زنان است. از اینرو بهداشت در روابط جنسی مردان در کنترل و کاهش ناکا از اهمیت خاصی برخورداراست. از سوی دیگر به تدریج الگوی انتقال ویروس از انتقال به واسطه تزریق مواد به سوی انتقال از راه رابطه جنسی در حال تغییر است و زنان تنفروش در این زمینه سهم بسیاری دارند. شناخت مشتریان میتواند امکان مداخله مؤثر را در برنامههای کنترل و کاهش ناکا فراهم آورد. مطالعه حاضر تلاش میکند تا حد ممکن برخی از این ویژگیها را بررسی و ارائه کند. روش: این مطالعه از نوع پهنانگر و مقطعی است که در آن از جمعیت زنان تنفروش درباره ویژگیهای مشتریان آنها پرسش شده است. برای گردآوری اطلاعات از هر دو روش کمی و کیفی استفاده شده است جامعهآماری پژوهش، زنانی هستند که در مناطق 22گانه شهر تهران، تنفروشی میکنند. یافتهها: بیش از نیمی از تنفروشان، معتقدند مشتریان آنها در سنین میانسالی (30 تا 50 سال) قرار دارند. 6/51 درصد زنان تنفروش اظهار داشتهاند که مشتریانشان بیشتر متاهل هستند و گروه بعدی را مجردها تشکیل میدهند. تنفروشان مشتریان خود را بیشتر دارای تحصیلات عالی معرفی کردهاند. 9/97 درصد از تنفروشان که به سئوال درباره وضعیت شغلی مشتریان پاسخ دادهاند مشتریان خود را شاغل اعلام کردهاند. بحث: شناخت زنان تنفروش شهر تهران از مشتریان خود در مقایسه با زنان تن فروش دیگر کشورها بیشتر است .یافتههای این مطالعه درباره میانسالی و متأهل بودن اکثریت مشتریان با یافتههای مطالعات مشابه در دیگر کشورها همخوانی دارد. احتمالاً سهم مشتریان دارای تحصیلات دانشگاهی در میان مشتریان زنان تنفروش تهران، بیشتر از دیگر کشورهاست. یکی از ویژگیهای بسیار متفاوت مشتریان در این مطالعه در مقایسه با دیگر کشورها، شغل آناناست.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |