چکیده: (6256 مشاهده)
مقدمه: دهۀ 60، دهۀ شکوفایی و در واقع سرآغاز جدی توجه به محیط زیست در رسانهها بود که موجب جلب توجه تودۀ جامعه به محیط زیست شد. در ایران نیز توجه به مسائل محیط زیست به ویژه در دهههای اخیر افزایش یافته و به همین منظور قوانینی برای توجه بیشتر به مسائل زیستمحیطی در رسانهها وضع گردیده است. نگرش و تأثیرپذیری مردم از رسانهها، بر نوع رفتار آنها با محیط زیست تأثیر میگذارد، به همین دلیل رسانهها تأثیر بسزایی در فرهنگسازی محیط زیستی مردم و حفاظت از محیط زیست دارند.
روش: در این تحقیق که به روش مروری و کتابخانهای انجام شده، کوشش شده است تا با بهرهگیری از تمامی منابع مرتبط با موضوع، اهمیت رسانه در طرح مسائل زیستمحیطی و نهادینه کردن قوانین زیستمحیطی و در نتیجه، بسط حفاظت از محیط زیست در اذهان مردم مورد تحلیل نظری قرار گیرد.
یافتهها: آموزش رسانهای بیشتر به همراه تحقیق در مورد چگونگی یادگیری عموم دربارۀ موضوعات محیط زیستی و آنچه که افراد را در جهت رسیدن به راه حل تحریک میکند از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس میتوان گفت توجه به محیط زیست با ارائه راهکارهایی در برنامههای توسعهای کشور افزایش داشته است.
بحث: این پژوهش نشان داد در صورتی که رسانههای جمعی به توسعه مسائل زیستمحیطی توجه کنند، این مسئله موجب افزایش آگاهی عموم شده و نگرانیهایی را در بین آنها به وجود میآورد.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
رفاه اجتماعی دریافت: 1394/1/16 | پذیرش: 1394/1/16 | انتشار: 1394/1/16