طرح مسئله: به دلیل اهمیت و نقش موثر هوش هیجانی-اجتماعی در سلامت روانی افراد، افزایش آن به عنوان یکی از اهداف مهم برنامههای آموزشی نظام آموزش و پرورش ضروری است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی میپردازد.
روش: پژوهش حاضر، مطالعهای تجربی است که به بررسی تأثیر آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی به معلمان بر بهبود سلامت روانی آنان پرداخته است. نمونهی آماری پژوهش 76 نفر آزمودنی معلم مقطع ابتدایی در دو گروه کنترل (22 زن و 20 مرد) و آزمایشی (20 زن و 14 مرد) و ابزارهای این پژوهش پرسش نامهی هوش هیجانی بار-اون و سلامت عمومی بودند. آزمودنیها در طی 10 هفته و 10 جلسه در حوزهی مهارتهای درون فردی و مهارتهای بین فردی، آموزش دیدند
یافتهها: رابطهی مثبتی بین مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلمان و سلامت روانی آنان وجود دارد. یعنی با بهبود و رشد مهارتهای هیجانی اجتماعی معلمان، سلامت روانی آنان نیز بهبود مییابد..
نتایج: در فرآیند آموزش، علاوه بر مهارتهای تخصصی و علمی و تسلط بر موضوعهای درسی و انتخاب روش تدریس مناسب و شور علمی معلم، مهارتهای بینفردی معلم (مهارتهای ارتباطی، همدلی،...) تعهد و انگیزش، سلامت روان و علاقمندی به یادگیرندگان هم اهمیت دارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |