[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 53 - ( 4-1393 ) ::
جلد 14 شماره 53 صفحات 131-149 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی
منصوره کریم زاده *
چکیده:   (1589 مشاهده)

طرح مسئله: به دلیل اهمیت و نقش موثر هوش هیجانی-اجتماعی در سلامت روانی افراد، افزایش آن به عنوان یکی از اهداف مهم برنامه‌های آموزشی نظام آموزش و پرورش ضروری است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی می‌پردازد.
روش: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای تجربی است که به بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی به معلمان بر بهبود سلامت روانی آنان پرداخته است. نمونه‌ی آماری پژوهش 76 نفر آزمودنی معلم مقطع ابتدایی در دو گروه کنترل (22 زن و 20 مرد) و آزمایشی (20 زن و 14 مرد) و ابزارهای این پژوهش پرسش نامه‌ی هوش هیجانی بار-اون و سلامت عمومی بودند. آزمودنی‌ها در طی 10 هفته و 10 جلسه در حوزه‌ی مهارت‌های درون فردی و مهارت‌های بین فردی، آموزش دیدند
یافته‌ها: رابطه‌ی مثبتی بین مهارت‌های هیجانی-اجتماعی معلمان و سلامت روانی آنان وجود دارد. یعنی با بهبود و رشد مهارت‌های هیجانی اجتماعی معلمان، سلامت روانی آنان نیز بهبود می‌یابد..
نتایج: در فرآیند آموزش‌‌، علاوه بر مهارت‌های تخصصی و علمی و تسلط بر موضوع‌های درسی و انتخاب روش تدریس مناسب و شور علمی معلم، مهارت‌های بین‌فردی معلم (مهارت‌های ارتباطی‌‌، همدلی،...) تعهد و انگیزش، سلامت روان و علاقمندی به یادگیرندگان هم اهمیت دارند.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های هیجانی-اجتماعی، هوش هیجانی، سلامت عمومی، سلامت روانی
متن کامل [PDF 413 kb]   (2995 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimzadeh M. The effect of social-emotional skills training to enhance general health in the teachers in Primary Schools. Social Welfare. 2014; 14 (53) :131-149
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1642-fa.html
کریم زاده منصوره. تأثیر آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی. رفاه اجتماعی . 1393; 14 (53) :131-149

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1642-fa.html

دوره 14، شماره 53 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه رفاه اجتماعی Social Welfare Quarterly
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 783 queries by yektaweb 3461