دوره 12، شماره 47 - ( 10-1391 )                   جلد 12 شماره 47 صفحات 265-245 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pakdaman Savoji A, Ganji K, Ahmadzadeh M. (2013). The Effect of Life Skills Training (LST) on Achievement Motivation and Academic Achievement of Students. refahj. 12(47), 245-265.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1131-fa.html
پاکدامن ساوجی آذر، گنجی کامران، احمدزاده محمود. تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر انگیزش ‌پیشرفت و پیشرفت ‌تحصیلی دانش‌آموزان رفاه اجتماعی 1391; 12 (47) :265-245

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1131-fa.html


چکیده:   (10903 مشاهده)

مقدمه: پژوهش‌های پیشین اغلب، اثر آموزش مهارت‌های زندگی بر متغیرهای روان‌شناختی را بررسی کرده‌اند و به اثر این آموزش‌ها بر متغیرهای تحصیلی کمتر توجه کرده‌اند. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس سوم راهنمایی شهرستان پیرانشهر انجام شده است.

روش: این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌‌آزمون با گروه کنترل است. از بین دانش‌آموزان کلاس سوم راهنمایی شهرستان پیرانشهر در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸، ۱۴۵ نفر شامل ‌۷۷ پسر و ۶۸ دختر، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب و در دو گروه شامل ۷۴ نفر آزمایش و ۷۱ نفر کنترل جایگزین شدند. پیش و پس از آموزش، هر دو گروه به پرسش‌نامۀ «انگیزش ‌پیشرفت هرمنس» (۱۹۷۰) پاسخ دادند؛ سپس مداخلۀ آزمایشی یعنی ارائۀ آموزش مهارت‌های زندگی، به گروه‌ آزمایشی ارائه شد. معدل‌ نمرات نوبت اول و دوم دانش‌آموزان به‌عنوان شاخص پیشرفت ‌تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل هم‌پراکنش تحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت‌‌ تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر معنادار داشته (01/0P<) و تأثیر این آموزش‌ها بر دانش‌آموزان دختر و پسر یکسان است.

بحث: با توجه به نقش و اهمیت مهارت‌های زندگی، آموزش این مهارت‌ها باید به یکی از مؤلفه‌های برنامۀ‌ درسی در مدارس و در کل دوره‌های تحصیلی تبدیل شود.

متن کامل [PDF 374 kb]   (7922 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1392/5/22 | پذیرش: 1392/9/2 | انتشار: 1392/9/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb