Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
22
84
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه تقویت خانواده بر افزایش سلامت روانی نوجوانان
The Effectiveness of Family Strengthening Program on Increasing Adolescents’ Mental Health
خانواده
اصیل
orginal
<span dir="LTR"></span>چکیده:<br>
<span dir="LTR"></span><strong>مقدمه:</strong> در بررسی تاثیر نقش خانواده بر مشکلات کودکان بیش از همه به کارکرد خانواده پرداخته شده است ازاینرو مداخله و اصلاح کارکردهای خانواده می­تواند نتایج امیدبخشی را در حوزه سلامت نوجوانان داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر مطالعه کارآیی نسخه فارسی برنامه تقویت خانواده و انطباق آن با فرهنگ ایرانی برای استفاده در گروه­های والدین و نوجوانان 14-10 سال بود.<br>
<strong>روش:</strong> پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده<span dir="LTR">­</span>ها از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، کلیه والدین و معلمان دانش<span dir="LTR">­</span>آموزان پایه چهارم تا ششم (14-10 سال) کشور بود، نمونه­ به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. گروه نمونه شامل 691 والد (387 نفر گروه آزمایش و 304 نفر گروه کنترل) و 70 معلم از هفت استان بودند. والدین و نوجوانان در گروه­هایی با حجم برابر و با گمارش تصادفی آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. از پرسشنامهی ارزیابی والدین برنامه تقویت خانواده (مولگارد و اسپوت، 2001) و پرسشنامه مشکلات و توانایی (گودمن، ملتزر و بایلی، 2003) برای گردآوری داده­ها استفاده شد.<br>
<strong>یافته­ها:</strong> یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بیانگر آن است که آموزش گروهی برنامه تقویت خانواده، بهبود کارکردهای خانواده؛ کاهش مشکلات برونی­سازی (فزون کنشی، کمبود توجه و اختلال رفتار هنجاری) و درونی­سازی (مشکلات هیجانی و مشکلات با همسالان) نوجوانان را موجب شد. همچنین این آموزش توانست موجب ارتقای کیفیت کارکردهای فردی، خانوادگی و توانمندی­­های نوجوانان شود؛ بنابراین این آموزش­ها می­تواند با کاهش مولفه­های خطر و ارتقاء مولفه­های محافظت منجر به پیشگیری از مصرف مواد در نوجوانان شود.<br>
<strong>بحث:</strong> مهارتهایی که در برنامه تقویت خانواده با هدف کاهش خطر ابتلا به اعتیاد نوجوانان به والدین و نوجوانان آموزش داده شد، منجر به تقویت توانایی فردی و بین­فردی اعضا خانواده شده و در نتیجه به کاهش مشکلات رفتاری- عاطفی از جمله مشکلات رفتارهای ضداجتماعی، مشکلات با همسالان، کمبود توجه و افزایش رفتارهای جامعهپسند در نوجوانان شد. از این­رو می­توان بیان کرد که نسخه فارسی برنامه تقویت بنیان خانواده از شایستگی­ لازم برای استفاده در کشور را دارد.<span dir="LTR"></span>
<strong>Intoduction:</strong> In examining the effect of family role on children's problems, family function has been paid the most attention. Therefore, intervention and correction of family functions can have promising results in the field of adolescent health. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the Persian version of the Family Strengthening Program and its adaptation to Iranian culture for use in parents with adolescents aged 10-14 years.<br>
<strong>Method</strong><strong>:</strong> The research was applied in terms of purpose and experimental in terms of data collection method with pre-test-post-test design with a control group. The study population was all parents and teachers of fourth to sixth grade students (10-14 years old) in the country. The sample was selected by multi-stage cluster random sampling method.The sample group consisted of 691 parents (387 in the experimental group and 304 in the control group) and 70 teachers from seven provinces. Parents and adolescents were divided into groups with equal volume and random assignment. The Parental Assessment Questionnaire of the Family Strengthening Program (Molgard and Spout, 2001) and the Problems and Ability Questionnaire (Goodman, Meltzer, & Bailey, 2003) were used to collect data.<br>
<strong>Findings</strong><strong>:</strong> Findings from multivariate analysis of covariance showed that group training of family strengthening program on improving family functions, abilities, reducing the profile of problems Externalization (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) and Internalization Problems (Emotional Problems and Peer Problems) of adolescents whose parents received this intervention or training are more effective than adolescents whose parents did not receive this intervention.<br>
<strong>Discussion</strong><strong>:</strong> The skills taught to parents and adolescents in the Family Strengthening Program to reduce the risk of adolescent addiction lead to the strengthening of individual and interpersonal abilities of family members and thus reduce behavioral-emotional problems including problems of antisocial behaviors, problems with peers, attention deficit and increased societal behaviors became common in adolescents. Therefore, it can be said that the Persian version of the program to strengthen the foundation of the family has the necessary qualifications to be used in the country.
برنامه تقویت خانواده, پیشگیری از اعتیاد, نوجوان, سلامتروان, کیفیت زندگی
strengthening family program, drug prevention program, teenager, mental health, quality of life in school.
73
108
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3920-1&slc_lang=fa&sid=1
Ainullah
Teymouri fard
عین الله
طیموری فرد
1800319475328460024143
1800319475328460024143
No
Department of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
Majyd
zarghamhajeb
مجید
ضرغام حاجبی
zarghamhajebi@gmail.com
1800319475328460024144
1800319475328460024144
Yes
Department of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
nader
Monirpoo
نادر
منیرپور
1800319475328460024145
1800319475328460024145
No
Department of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران