Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
15
56
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله اجتماعی بر افزایش تاب آوری مادران دارای فرزند معتاد
Effectiveness of Social Problem-Solving Group Training on Increasing the Resiliency of Mothers with Addicted Children
رفاه اجتماعی
اصیل
orginal
<p dir="RTL" style="margin-right:1.0cm;"><strong><em>مقدمه: </em></strong><em>هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله اجتماعی بر افزایش تاب</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>آوری مادران دارای فرزند معتاد است.</em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:1.0cm;"><strong><em>روش: </em></strong><em>طرح این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>آزمون و پس</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>آزمون همراه با گروه کنترل است. نمونه این پژوهش عبارت است از 40 نفر از مادران دارای فرزند معتاد که بهصورت تصادفی انتخاب شده و نیمی از آنان (20 نفر) به گروه آزمایش و نیمی دیگر (20 نفر) به گروه کنترل تخصیص داده شدند. ابزار این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه تاب</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>آوری کانر و دیویدسون. بهمنظور تحلیل دادهها</em><em></em><em>، از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. </em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:1.0cm;"><strong><em>یافتهها</em></strong><strong><em></em></strong><em>: نتایج پس</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>آزمون نشان داد که میزان تابآوری گروه کنترل و آزمایش با هم متفاوت است. بهطوریکه گروه آزمایش از تابآوری بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار است. </em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:1.0cm;"><strong><em>بحث</em></strong><em>: نتایج این مطالعه دلالت بر این دارد که آموزش گروهی حل مسئله اجتماعی، موجب افزایش تاب</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>آوری مادران دارای فرزند معتاد می</em><em><span dir="LTR"></span></em><em>شود.</em></p>
<p><strong>Introduction</strong>: The aim of this study was to examine the effectiveness of social problem- solving group training on increasing the resiliency of mothers with addicted children.</p>
<p><strong>Method</strong>: The research method had an experimental design with pretest – posttest and control group. The sample consisted of 40 mothers who had addicted children who were selected by random sampling and then the selected sample was assigned to experimental (20 mothers) and control (20 mothers) group randomly. The research tool was Conner and Davidson resilience scale. Finally the data was analyzed by single-factor analysis of covariance (ANCOVA).</p>
<p><strong>Findings</strong>: The results of post test showed a significant statistical difference between experiential and control group on statistical on resiliency variable.</p>
<p><strong>Discussion</strong>: The results of the study showed that social problem - solving group increases the resiliency of mothers with addicted children</p>
اثربخشی آموزشی, تابآوری, حل مسئله اجتماعی
Social Problem-Solving, Resiliency, Addicted
185
199
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-361&slc_lang=fa&sid=1
Neda
Nikrah
ندا
نیک راه
180031947532846008058
180031947532846008058
No
دانشگاه آزاد اسلامی
Mahdi
Zare
مهدی
زارع
180031947532846008059
180031947532846008059
Yes
مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی
Hamid
Khakbaz
حمید
خاکباز
180031947532846008060
180031947532846008060
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی