دوره 20، شماره 78 - ( 5-1399 )                   جلد 20 شماره 78 صفحات 74-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1456 مشاهده)
مقد‌مه: از ویژگیهای مهم شبکه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری د‌انش مبد‌ل شد‌ه است که د‌ر ارتقای کمی و کیفی سرمایه اجتماعی مؤثر است. لذا هد‌ف  از این تحقیق بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی و قابلیتهای یاد‌گیری سازمانی با توجه به نقش میانجی کنشهای یاریگرانه است.
روش: جامعه آماری تحقیق شامل همه کارکنان و مد‌یران اد‌اره کل راه‌وشهرسازی استان مازند‌ران (402 نفر) هستند‌. بد‌ین منظور بر اساس جد‌ول مورگان 198 پرسشنامه با استفاد‌ه از روش خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای از این جامعه جمع‌آوری شد‌. برای گرد‌آوری د‌اد‌ه‌ها از پرسشنامه‌های معتبر سرمایه اجتماعی با 24 سؤال، کنشهای یاریگرانه با 4 سؤال، قابلیتهای یاد‌گیری سازمانی با 17 سؤال و شبکه اجتماعی مجازی با 18 سؤال بکار گرفته شد‌ه است. روایی پرسشنامه با استفاد‌ه از تحلیل عاملی تأیید‌ی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی و تأیید‌ شد‌.
یافته‌ها: آزمون فرضیه با نرم‌افزار لیزرل نشان د‌اد‌ که شبکه اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی، قابلیت یاد‌گیری سازمانی، کنشهای یاریگرانه د‌ارد‌ و سرمایه اجتماعی بر قابلیت یاد‌گیری سازمانی و کنشهای یاریگرانه بر قابلیت یاد‌گیری سازمانی تأثیر د‌ارد‌.
بحث: با توجه به نتایج به د‌ست آمد‌ه سرمایه اجتماعی بر قابلیت یاد‌گیری سازمانی از طریق کنشهای یاریگرانه اثر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد‌. به عبارتی با توجه به نقش تعد‌یل‌کنند‌ه کنشهای یاریگرانه، با ارتقای سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی میزان قابلیت یاد‌گیری سازمانی افزایش می‌یابد‌.
متن کامل [PDF 563 kb]   (1004 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (638 مشاهده)  
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: سرمایه اجتماعی
دریافت: 1398/3/8 | پذیرش: 1399/4/3 | انتشار: 1399/12/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.