دوره 17، شماره 66 - ( 7-1396 )                   جلد 17 شماره 66 صفحات 221-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifzadegan M H, Ghanouni H. (2017). Analysis of the Relationship between Good Governance of countries and Urban Quality of Life. refahj. 17(66), 185-221.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3027-fa.html
شریف زادگان محمدحسین، قانونی حسین. تحلیل رابطه حکمروایی خوب کشورها و کیفیت زندگی شهرها رفاه اجتماعی 1396; 17 (66) :221-185

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3027-fa.html


چکیده:   (3610 مشاهده)
مقدمه: در متون مختلف رشتههای اقتصاد، علوم سیاسی و برنامهریزی دلایل متعددی برای ضرورت و اهمیت بخش عمومی و برنامهریزی ذکر شده است؛ جبران آثار خارجی، تأمین کالاهای عمومی، کاهش هزینههای مبادله و جز آنها. اما اگر بتوان یک هدف غایی برای بخش عمومی و برنامهریزی ذکر کرد که تمامی آن دلایل را نیز در بر گیرند آن هدف، افزایش کیفیت زندگی مردم است. از همین روست که توجه به مفهوم کیفیت زندگی از دهه 1970 میلادی بدین سو در ادبیات رشتههای مختلف از پزشکی گرفته تا اقتصاد و برنامهریزی شهری مطرح بوده است. از سوی دیگر، یکی از موضوعاتی که در ارتباط با تفاوت میزان توسعه در کشورهای مختلف مطرح میشود، مفهوم حکمروایی است. با توجه به اهمیت فراوان دو حوزه موضوعی «کیفیت زندگی» و «کیفیت حکمروایی» از یکسو و نقش مهم شرایط ملی بر شرایط محلی از سوی دیگر، مقاله حاضر به بررسی رابطه میان این دو مفهوم میپردازد.
روش: برای سنجش رابطه موردنظر پژوهش، از روش تحلیل ثانوی کمی روی دادههای پایگاه اطلاعاتی نامبئو برای سنجش کیفیت زندگی شهری (150 شهر) و از دادههای «شاخص جهانی حکمروایی» (از زیرمجموعههای بانک جهانی و دربرگیرنده 6 بعد کنترل فساد، کارآمدی دولت، کیفیت مقررات، ثبات سیاسی و نبود خشونت، حاکمیت قانون و پاسخگویی و امکان اعتراض) برای سنجش کیفیت حکمروایی کشورها (72 کشور) استفاده شده است. برای تحلیل رابطه از تحلیل رگرسیون گامبهگام با استفاده از دادههای مقطعی (سال 2015 میلادی) بهره گرفته شد. برای رفع مشکل همخطی چندگانه میان متغیرهای مستقل، از دو روش «حذف متغیرهای همبسته» و «تجمیع متغیرها» استفاده شد. روش حذف متغیرهای همبسته به حذف سه متغیر کنترل فساد، کارآمدی دولت و کیفیت مقررات انجامید و تحلیل رگرسیون با استفاده از سه متغیر باقیمانده صورت پذیرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام پس از حذف متغیرها، نشانگر آن بود که شاخص «حاکمیت قانون» میتواند به میزان 8/67 درصد از واریانس کیفیت زندگی شهری در شهرهای مختلف جهان را تبیین نماید. تجمیع متغیرهای مستقل (شاخصهای 6 گانه حکمروایی) منتج به ایجاد متغیر مستقلی به نام «کیفیت حکمروایی» شد که این متغیر میتواند به میزان 1/68 درصد از واریانس کیفیت زندگی شهری را تبیین نماید. درواقع، نتایج این پژوهش بر اثرگذاری معنادار و مثبت کیفیت حکمروایی ملی بر کیفیت زندگی شهری صحه گذاشت و نشان داد یکی از عوامل اثرگذار بر کیفیت زندگی شهری، کیفیت حکمروایی ملی است.
بحث: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین استنباط کرد که تصمیمگیران و مسئولان ملی و محلی اگر خواستار بهبود کیفیت زندگی شهروندان هستند، یکی از اقدامات مناسب برای دستیابی به این هدف، افزایش کیفیت حکمروایی در کشورها و شهرهاست. از میان متغیرهای حکمروایی نیز، متغیری که بیشترین همبستگی را باکیفیت زندگی شهری نشان داد، حاکمیت قانون بود. ازآنجاکه سازوکار قانونی ایران، بیش از آنکه در سطح دولتهای محلی تعریف شود، وابسته به سطوح ملی است، همین نتیجه نیز، اثرگذاری فراوان تصمیمات و ساختار اداره امور ملی بر کیفیت زندگی شهری را نشان میدهد.
متن کامل [PDF 712 kb]   (6621 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1396/11/25 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb