دوره 17، شماره 66 - ( 7-1396 )                   جلد 17 شماره 66 صفحات 106-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaditalab J, Ebrahimpour S. (2017). Narrative of Women,s Experiences in Promotion to Professorship at Universities of Iran. refahj. 17(66), 53-106.
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3024-fa.html
شادی طلب ژاله، ابراهیم پور سمانه. بازگویی تجربیات زنان در ارتقا به مرتبه استادی در دانشگاههای ایران رفاه اجتماعی 1396; 17 (66) :106-53

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3024-fa.html


چکیده:   (3171 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت زنان در ورود به دانشگاه و پیوستن به جامعه علمی سبب شده تا در بسیاری از کشورهای جهان سهمی نزدیک به 50 درصد از اعضای هیئتعلمی و حدود 20 تا 30 درصد از رتبههای استادی را از آن خود نمایند. بر پایه اطلاعات موجود در ایران، از مجموع اعضای هیئتعلمی تماموقت دارای مدرک دکتری در مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 8/15 درصد را زنان تشکیل میدهند که فقط 8/3 درصد آنها به مرتبه استادی دستیافتهاند و در کل استادان کشور سهمی حدود 8/5 درصد به زنان تعلق دارد که در مقایسه با مردان و سهم زنان در سایر کشورها نیز بسیار کمتر است.
روش: این مقاله با هدف درک دلایل سهم کم زنان نسبت به مردان و شناخت عوامل تسهیلکننده و بازدارنده آن تدوین شده است. روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی و ثبت تجربه زیسته زنانی است که به مقام استادی دستیافته و یا از دستیابی به آن بازماندهاند.
یافتهها: اهمیت بیشتر فعالیتهای آموزشی برای زنان هیئتعلمی در مقابل امتیازدهیهای بیشتر به پژوهش و همکاریهای بینالمللی مطابق آییننامههای ارتقا، همراه با دشواری جذب بودجههای پژوهشی به دلایل فرهنگی و عدم حضور در شبکههای غیررسمی و عضویت نداشتن در کمیتههای ارتقا و بالاخره مسئولیت زنان در خانواده سبب سهم بسیار کم زنان در دستیابی به مقام استادی شده است.
بحث: هرچند اقدام برای اصلاحات فرهنگی صرفاً بر عهده دانشگاه نیست، اما درعینحال نمیتوان تعهد اخلاقی و قانونی نهادهای علمی را برای تحول فضای دانشگاهی و اصلاح آییننامهها کوچک پنداشت. به نظر میرسد برای کاهش مشکل، بهترین و سادهترین راه این است که بهجای اینکه انتظار داشته باشیم زنان هیئتعلمی برای ارتقا به مرتبه استادی مشابه مردان عمل کنند و خود را با مقررات موجود که بهطور تاریخی بر اساس نیازها و دیدگاه مردان طراحی شده، سازگار کنند، مقررات را تا حد ممکن و با تأکید بر توسعه علم و پرورش عالمان سازگار نماییم.
متن کامل [PDF 563 kb]   (3483 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1396/11/24 | پذیرش: 1396/11/24 | انتشار: 1396/11/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb