OTHERS_CITABLE
وضعیت مصرف مواد در دانشآموزان کشور
طرح بحث: این مطالعه با هدف مرور سیستماتیک پژوهشهای مربوط به مصرف مواد در دانشآموزان ایرانی انجام شده است. روش تحقیق: اسناد مرورشده شامل مقالات منتشرشده در مجلات علمی داخلی و خارجی، پایاننامهها، مقالات ارائه شده در کنگرهها و گزارشهای سازمانی بوده است. نتایج بر اساس شیوع مصرف مواد اپیوئیدی (افیونی)، الکل، حشیش و ماریجوانا، کوکائین، مواد نیروزا، اکستازی و LSD در طول عمر، درماه گذشته، مصرف روزانه و نسبت دانشآموزان در جمعیت معتادان ارائه شده است. یافتهها: این مطالعه حاکی از آن است که تمام مطالعات انجام شده مربوط به سالهای 1379 تا 1383 بوده است. تعداد زیادی از این مطالعات اشکالات متدولوژیک داشته است؛ معهذا الکل و پس از آن تریاک و حشیش شایعترین مواد مورد مصرف در دانشآموزان را تشکیل میدهند. همچنین تعداد دانشآموزان معتاد به مواد اپیوئیدی در کشور را میتوان بین شش هزار تا ده هزار نفر تخمین زد. نتیجه: انجام مطالعات ملی در این زمینه با متدلوژی صحیح و پیشبینی روشهای صحیح پایش تغییرات شیوع و الگوهای مصرف مواد در دانشآموزان به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی و جنسیت ضرورت دارد.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1945-fa.pdf
2015-08-27
9
30
اعتیاد
ایران
دانشآموزان
مصرف مواد
مطالعه مروری
Drug Use Condition Among School Students in Iran
Objective: The objective of this study was to systematically review the findings of researches on the prevalence and patterns of drug use among students. Method: The reviewed documents included scientific papers published in indexed journals as well as internal non-indexed journals, theses, presentations in seminars and reports released by researchers and organizations. Findings of studies about three indicators including “lifetime use”, “current use” and “daily abuse” on opium, alcohol, cannabis, cocaine, hallucinogens, ecstasy and steroids have been presented in this paper. Findings: This review shows that almost all studies have been conducted after the year 1999. Many studies have methodological problems that limit their utility. Nevertheless it can be concluded that alcohol followed by opium and cannabis are the most common illegal drugs used by this population. In Iran, the number of students that are dependent to opium estimated to be between 6000 to 10000. Result: Conducting national good quality studies as well as developing an accurate monitoring system for assessing changes in prevalence and patterns of drug use in students are recommended.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1945-en.pdf
2015-08-27
9
30
Addiction
Drug Use
Iran
Students
Systematic Review
Afarin
Rahimi movaghar
rahimia@sina.tums.ac.ir
1
AUTHOR
Elahe
Sahimi Izadian
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
روابط ساختاری عوامل روانشناختی خطرزا و حفاظتکننده مصرف مواد مخدر در نوجوانان
طرح بحث: هدف این مطالعه شناخت ابعاد مزاجی و منشی شخصیت و متغیرهای روانشناختی خطرزا و حفاظت کننده واسطهای مصرف مواد مخدر در نوجوانان پسر و دستیابی به مدلی است که نوع و میزان عوامل مذکور را با یکدیگر و با مصرف مواد مخدر تبیین نماید. روش تحقیق: نمونه تحقیق شامل 725 نوجوان پسر 16 تا 18 سال در سه گروه نوجوانانی بوده که مواد مخدر مصرف نکردند، نوجوانانی که تجربه مصرف مواد مخدر را داشتند، اما در یک سال گذشته مصرف نکرده بودند و نوجوانان مصرفکننده مواد: دادهها از طریق فرم کوتاه سیاهه مزاج و منش (TCI)، چک لیست خودسنجی نوجوان (YSR)، پرسشنامه نگرش به مصرف مواد مخدر و پرسشنامه مصرف مواد مخدر جمعآوری شدند. برای مدلیابی معادله ساختاری (SEM) از نرمافزار Amos 4 استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین گروهها در برخی از ویژگیهای مزاجی، منشی، مشکلات عاطفی ـ رفتاری و نگرشی تفاوتها معنیدار است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از مدلیابی معادله ساختاری حاکی از آن است که شاخصهای اندازهگیری مولفهها از اعتبار و پایایی قابل قبول برخوردارند. از طرفی میتوان بر اساس این مولفهها در سطح روانشناختی مدلی را برای تبیین مصرف مواد مخدر در نوجوانان پسر ارائه کرد.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1946-fa.pdf
2015-08-27
31
54
اختلالات روانی
مصرف مواد مخدر
نگرش
نوجوانان
Structural Relations of Psychological Risk and Protective Factors of Drug Abuse in Adolescents
Objectives: The present study aimed to recognize the character and temperament dimensions of personality, the intermediate psychological risky and protective variables of drug use in boy adolescents, and to achieve a model for defining the types and rates of interactions between those aforesaid factors with the drug abuse itself on the other hand. Method: The sample included n=725 adolescent boys aged 16 to 18 years divided into three groups of adolescent those who had not used drugs , and those who had. The experiences of drug use, but stopped drug use in the year before, and finally those who were drug users Data were collected by filling in the short form of Temperament Character Inventory (T.C.I), Youth Self Report (Y.S.R) check list, drug use attitude questionnaire, and drug use questionnaire. The Amos-4 soft ware was applied for Structural Equation Modeling (S EM). Findings: Significant differences were found between the groups, given some qualities in their temperaments, characters, affective I behavioral and attitude problems. On the other side, the drug use model in adolescent boys contained fitness in the psychological level. Result: The results by Structural Equation Modeling indicated that measurement indices of the components have acceptable validity and reliability accordingly, based on these components, one can present a model in the psychological level as to define the drug use in adolescent boys
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1946-en.pdf
2015-08-27
31
54
Adolescents
Attitude
Drug Use
Mental Disorders
Personality Characteristics
Abbas
Pour shahbaz
apourshahbaz@yahoo.com
1
AUTHOR
Saeid
Shamloo
2
AUTHOR
Alireza
Jazayeri
3
AUTHOR
Mahmood
Ghazi Tabatabaei
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
سلامت روان و عزت نفس دانشآموزان پسر دوره راهنمایی در خانوادههای عادی, تحت حضانت پدر و تحت حضانت مادر
طرح بحث: طلاق بهعنوان پدیدهای که به گسست خانواده میانجامد، بر جنبههای مختلف زندگی کودکان و نوجوانان تاثیر میگذارد. در پژوهشها از زوایای مختلف، به تاثیرات طلاق بر کودکان و نوجوانان پرداخته شده است. تحقیق کنونی به بررسی سلامت روان و عزت نفس کودکان خانوادههای عادی، کودکان تحت حضانت پدر و کودکان تحت حضانت مادر پرداخته است. روش تحقیق: جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پسر مدارس راهنمایی شهرستان اسلامشهر میباشد که در سال تحصیلی 83ـ82 مشغول به تحصیل میباشند. از این جامعه نمونهای به حجم 90 نفر در سه گروه 30 نفره انتخاب گردید. پسران تحت حضانت پدر، پسران تحت حضانت مادر و پسران خانوادههای عادی که با رعایت همتاسازی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت (فرم نوجوانان) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) استفاده شد. یافتهها: نتایج به دست آْمده نشان داد که عزت نفس و سلامت روان پسران خانوادههای عادی بالاتر از پسران خانوادههای طلاق (اعم از پسران تحت حضانت پدر و پسران تحت حضانت مادر) است. بین عزتنفس پسران تحت حضانت پدر و پسران تحت حضانت مادر تفاوت معنیداری مشاهده نشد ولی پسران تحت حضانت مادر سلامت روان کلی آنها بالاتر از پسران تحت حضانت پدر بود (تفاوت معنیداری در سطح 05/0p مشاهده گردید).
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1947-fa.pdf
2015-08-27
55
74
حضانت
سلامت روان
طلاق
عزت نفس
Study of Mental Health and Self-Esteem between Chi1dren Under Paternal Custody, Maternal Custody and Intact Families
Objective: Divorce as a phenomenon leading to instability of the families can affect children’s life in different aspects, and have been studied in different researches. This study is on mental health and self-esteem of children from intact families, children under paternal custody and children under maternal custody. Method: In this study ninety students (boys) in three groups of thirty from Islamshahr junior high schools were chosen (boys under paternal custody and boys under maternal custody and boys from intact families) and careful attention was paid to matching The tools in this study were Cooper Smith self-esteem questionnaire (adolescence form) and General health questionnaire (GHQ-28). Findings: The result demonstrated a higher degree of self-esteem and mental health in children from intact families then in children from divorced families (both for paternal custody or maternal custody). Taking about self-esteem although, there weren;#39t any considerable differences between boys under paternal custody and those who were under maternal custody, but the total of mental health score in the second group (e.g. boys under maternal custody) was more than the former one. Furthermore, the subscales in the first group have gotten higher ranks.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1947-en.pdf
2015-08-27
55
74
Custody
Divorce
Mental Health
Self-Esteem
Ahmad
Heidarnia
heydarnia_55@yahoo.com
1
AUTHOR
Bagher
Sanaei
2
AUTHOR
Narges
Taleghani
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نقش سلامت روان در ظهور رفتارهای پرخطر نوجوانان
طرح بحث: در این مطالعه با هدف پیشبینی رفتارهای پرخطر نوجوانان بر اساس ابعاد مثبت و منفی سلامت روان، 6 حوزه از رفتارهای پرخطر شایع در نوجوانان شامل خشونت، خودکشی، مصرف سیگار، الکل، مواد و رفتار جنسی ناایمن مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق: نمونه مورد پژوهش را 385 نوجوان دختر و پسر 14 تا 19 سال تشکیل دادهاند که به طور تصادفی از میان دبیرستانهای منطقه 5 تهران انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ویژگیهای دموگرافیک، سلامت عمومی، آسایش روانشناختی و رفتارهای پرخطر استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که بین نوجوانانی که رفتار پرخطر دارند و آنهایی که رفتار پرخطر ندارند در اغلب شاخصهای منفی و مثبت سلامت روان تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه: نتایج بررسی حاضر نشان داد که در ظهور رفتارهای پرخطر نوجوانان، هر دو بعد منفی و مثبت سلامت روان نقش داشته و به منظور طرح مداخلات پیشگیرانه در این زمینه باید ارتقاء شاخصهای مختلف سلامت روان در نوجوانان در اولویت برنامهها قرار گیرد.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1948-fa.pdf
2015-08-27
75
90
رفتار پرخطر
سلامت روان مثبت
سلامت روان منفی
نوجوان
The Role of Positive and Negative Mental Health in Adolescent\'s Health Risk Behaviors
Objective: The present study was designed for prediction of adolescents risk behaviors on the basis of positive & negative mental health. For this purpose 6 domains of risk behaviors were studied: violence, suicide, cigarette smoking, alcohol use, substance abuse and unsafe sexual relationship. Method: Subjects were included 385 adolescents (197 girls & 188 boys) 14 -16years old that were students in grade one to three of high schools in region 5 of Tehran in 83-84 educational year. In order to collect the data, demographic characteristic questionnaire, GHQ-28, psychological well-being scale (p.w.s) and risk behaviors checklist were used. Findings: The findings indicate that there is significant difference in most of positive and negative mental health indicators between adolescents with risk behaviors and those haven’t. Result: The results of this research demonstrated that both of positive and negative mental health;#39s involve in incidence of adolescent risk behaviors. Therefore both of dimensions of mental health should be paid attention for designing of preventive interventions.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1948-en.pdf
2015-08-27
75
90
Adolescent
Negative mental health
Positive mental health
Risk Behavior
Leila
Soleymani nia
soleimaninia.l@gmail.com
1
AUTHOR
Alireza
Jazayeri
2
AUTHOR
Parvane
Mohamad khani
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نقش برخی عوامل خانوادگی در خودپنداره خانوادگی دانشآموزان دبیرستانی
طرح بحث: خودپنداره و ابعاد مختلف آن از بعُد نظری و پژوهشی در سالهای اخیر مورد توجه محققان و نظریهپردازان بوده است. با این حال عوامل تأثیرگذار و شکلدهنده آن همچنان به طور کامل شناخته نشده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش اشتغال مادر، اختلافات خانوادگی، جدایی، تحصیلات والدین و تعداد فرزندان در خودپنداره خانوادگی دانشآموزان دبیرستانی است. روش: جامعه مورد مطالعه، دانشآموزان دبیرستانهای دولتی سراسر کشور است که بهصورت تصادفی 3935 نفر از آنها انتخاب شدند. یافتهها: تحلیل یافتهها نشان داد که اختلافات والدین، جنسیت، جدایی والدین، اشتغال مادر و تحصیل پدر همبستگی معنیداری با خودپنداره خانوادگی دانشآموزان دارد. بین تعداد فرزندان و تحصیل مادر با خودپنداره خانوادگی رابطه معنیدار مشاهده نشد. نتیجه: نتایج رگرسیون چند متغیری نشان داد که دو متغیر اختلافات والدین و تحصیلات والدین در پیشبینی خودپنداره خانوادگی دانشآموزان نقش بارزتری دارند و بیشترین تبیین مربوط به اختلافات والدین است. این نتیجه، مبین آن است که اختلافات خانوادگی خودپنداره را تحت تأثیر شدید قرارمیدهد.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1949-fa.pdf
2015-08-27
91
112
اختلافات والدین
اشتغال مادر
تحصیلات والدین
جدایی والدین
خودپنداره خانوادگی
A Study on the Role of Family Factors on Students’ Family Self-Concept
Objective: Although self-concept and its different dimensions have recently received scholars and researchers’ attention, factors affecting on this concept have not been yet recognized completely. This research aims to study the role of mothers’ employment, Parent’s disputes, separation, Parents’ education and the number of children of high school students on students’ family self-concept. Method: 3935 public school students were selected randomly from high schools across the country. Findings: The analysis of data revealed that the parents disputes, parent’s separation, mothers’ employment, fathers’ education, and gender have significant relationship with family self-concept. However, there was no significant relationship between the number of children and mothers’ education with self-concept. Result: The multi-variance regression revealed that the two variables of: parents disputes and parents’ education have more prominent role in predicting family self-concept. Parents’ disputes is the best predictor in this respect.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1949-en.pdf
2015-08-27
91
112
Mother’s Employment
Parent’s Disputes
Separation
Self-Concept
Javad
Kavousian
kavousian@saba.tmu.ac.ir
1
AUTHOR
Parvin
Kadivar
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اثر مستقیم و غیرمستقیم خوداثرمندی اجتماعی در افسردگی نوجوانان
طرح بحث: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم خوداثرمندی اجتماعی بر افسردگی نوجوانان تهرانی انجام شده است. روش تحقیق: آزمودنیهای پژوهش 946 نفر (471 دختر و475 پسر) از دانشآموزان مقطع دبیرستان و پیشدانشگاهی شهر تهران میباشند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ـ تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات عبارتند از: پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان، سیاهه افسردگی کودک (CDI)، پرسشنامه اجتناب اجتماعی، پرسشنامه طرد همسالان و پرسشنامه حمایت اجتماعی کودکان و نوجوانان. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار کامپیوتری لیزرل و روش تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داده که تأثیر مستقیم خوداثرمندی اجتماعی بر افسردگی نوجوانان معنیدار نمیباشد اما تأثیر غیرمستقیم آن از طریق اثر معنیدار در اجتناب اجتماعی، طرد همسالان و حمایت اجتماعی تأیید میگردد. نتیجه: خوداثرمندی اجتماعی در افسردگی نوجوانان تأثیر غیرمستقیم دارد و این تأثیر از طریق اجتناب اجتماعی، طرد همسالان و حمایت اجتماعی میباشد
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1950-fa.pdf
2015-08-27
113
124
افسردگی
خوداثرمندی
خوداثرمندی اجتماعی
نوجوانان
Direct & Indirect Impact of Social Self-Efficacy on Adolescents Depression: Social-Efficacy Pathways to Depression
Objectives: This project studies the direct & indirect impact of social self-efficacy on depression of Iranian Adolescents. Method: The subjects of the study were 946 students (471 girls and 475 boys) of Tehran. Child Depression Inventory (CDI), Children Self-Efficacy Questionnaire, Social Avoidance Scale, Peer Rejection Questionnaire & Child Social Support Questionnaire were used Data were analyzed by Lisrel project path analysis. Findings: The direct impact of social self-efficacy on depression was not significant but the indirect impact of social self-efficacy on depression by social avoidance, peer rejection & social support were significant. Result: The Social self-efficacy impact on depression was not shown directly but indirectly by social avoidance, peer rejection and social support.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1950-en.pdf
2015-08-27
113
124
Adolescents
Depression
Self-Efficacy
Social Self-Efficacy
Karine
Tahmassian
Karineh_438@yahoo.com
1
AUTHOR
Alireza
jazayeri
2
AUTHOR
Parvane
Mohamad khani
3
AUTHOR
Mahmood
Ghazi tabatabaei
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
راهبردهای مدارای نوجوانان تهرانی در وضعیتهای مختلف هویتی
طرح بحث: هدف از این پژوهش بررسی راهبردهای مدارای نوجوانان تهرانی در وضعیتهای مختلف هویتی براساس نظریه مارسیا(Marcia) میباشد. روش تحقیق: 467 نوجوان تهرانی (235 دختر و 232 پسر) از چهار منطقه آموزش و پرورش تهران در مقاطع سوم نظری و پیشدانشگاهی به طور خوشهای انتخاب گردیده و پرسشنامه فرایند هویت ایگو و مقیاس مدارای نوجوانان توسط کلیه شرکتکنندگان تکمیل گردید. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین بعضی از سازوکارهای مدارای مورد استفاده نوجوانان در وضعیتهای مختلف هویتی وجود دارد. نتیجه: براساس نتایج این پژوهش میتوان سازوکارهای مدارای مورد استفاده نوجوانان در هر یک از وضعیتهای هویتی، را تعیین کرد و میتوان با برنامهریزی آموزش مهارتهای مدارا با تأکید بر مهارتهای اختصاصی مورد استفاده در هر یک از وضعیتهای هویتی به نوجونان جهت رسیدن به وضعیت اکتساب و در نهایت حل بحران هویت کمک کرد
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1951-fa.pdf
2015-08-27
125
140
راهبردهای مدارا
نوجوانان تهرانی
وضعیتهای هویتی
Coping Strategies among Adolescents in Different Identity Status in Tehran
Objective: The aim of this study was to explore the coping strategies among adolescents in different identity status based on Marcia theory in Tehran. Method: Four hundred sixty- seven adolescents (235 girls and 232 boys) were selected from four schooling regions in Tehran by cluster sampling. The subjects were the grade high school or pre- university courses. They were assessed using the questionnaire “Ego identity process” and “Adolescents coping strategies”. Findings: The findings of this study realed that, there was a significant difference in the coping strategies in adolescents in different identity status. Considering the importance of coping strategies in reaching identity achievement and solved identity crises, it is strongly suggested that coping skill training with an emphasis on specific coping strategies.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1951-en.pdf
2015-08-27
125
140
Adolescents
Coping Strategies
Identity Status
Tehran
banafshe
Gharaei
banafshehgh@yahoo.com
1
AUTHOR
Mohamad kazem
Atef vahid
2
AUTHOR
Mahmood
Dezhkam
3
AUTHOR
Mehrdad
Mahmoudian
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تعارض ارزشی بین والدین و فرزندان از دیدگاه دانشآموزان شهرستان آمل و عوامل مرتبط با آن
طرح بحث: مطالعه تعارض ارزشی بین والدین ـ فرزندان جهت شناخت عوامل مرتبط با آن از اهمیت خاصی برخوردار است. وجود تعارض ارزشی بین والدین و فرزندان در جامعه ما بهزعم محققان (یوسفی، 1382) اهمیت انجام چنین مطالعهای را بیشتر نشان میدهد. از جمله اهداف تحقیق، شناخت نظام ارزشهای دو نسل (پدران و فرزندان)، و تعیین شکاف ارزشی و علل و عوامل مرتبط با آن میباشد. روش تحقیق: در این تحقیق پیمایشی، برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده و پایایی سوالات آن نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستان آمل بودند که از میان آنها 240 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: این تحقیق نشان داد که که از نظر دانشآموزان، بین تشتّت ارزشیِ پرسیدهشده بین دو نسل، گروه مرجع بودن پدران برای فرزندان، میزان فردگرایی فرزندان، سبکهای تربیتی والدین (مستبدانه، مقتدرانه، سهلگیرانه)، بحران هویت فرزندان، تازگی پیام ارزشی از طرف پدران، وضوح در ارزشهای پدران، با تعارض ارزشی بین پدران ـ فرزندان رابطه معنیداری وجود دارد.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1952-fa.pdf
2015-08-27
141
154
تعارض ارزشی
دانشآموزان
والدین
Study of Factors Related to Value Conflict between Parents and Children in Amol
Objective: This research was conducted to investigate factors related to value conflict between parents and children (fathers and students in the fourth year of high school). Method: The method is survey research. The basic variables of this research are contradiction of norms, individualism, family contradiction with the reference group, value diversity and identity crisis, as independent variables, and value conflict as dependent variable. Samples of research are pre-university students in Amol. 240 students were chosen by simple random sampling. To analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics (Pearson correlation) were used. Findings: It was found that there are significant relationships between variables such as contradiction of norms, fathers as reference groups, family conflicts, individualism, educational styles, identity crisis, and value conflict.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1952-en.pdf
2015-08-27
141
154
Amol
Parent
Pre-University Student
Value Conflict
Alireza
Kaldi
a.r.kaldi@uswr.ac.ir
1
AUTHOR
Morteza
Jamshidi
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
وضعیت کودکان کار و خیابان در ایران
طرح بحث: پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبانگیر اکثر شهرهای بزرگ در جهان معاصر است. گسترش پدیده به حدی است که جوامع توسعه یافته و در حال توسعه را به یک اندازه به خود مشغول کرده است. روش تحقیق: پژوهش حاضر پدیده کودکان کار و خیابانی را در پنج مرکز استانی تهران، مشهد، اهواز، شیراز، و رشت مورد مطالعه قرار داده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که عواملی چون نارسایی نهادهای اجتماعیکنندهای مثل خانواده و مدرسه، فقر اقتصادی خانوادههای کودکان خیابانی و ناتوانی آنها در انطباق با شیوههای زندگی شهرهای بزرگ، آلودگی و آسیبزا بودن محلات حاشیه شهری، فقدان نظارت کافی از سوی سازمانهای مسئول، و الگوهای نادرست کنش متقابل بین شهروندان و کودکان خیابانی، همه دستبهدست هم دادهاند تا پدیده کودکان خیابانی (که عمدتا کودکان کار در خیابان هستند)، کماکان بهعنوان مشکلی صعبالعبور در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور خودنمایی کند.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1953-fa.pdf
2015-08-27
155
174
بیسازمانی اجتماعی
درآمد خیابانی
رضایت از کار خیابانی
کودکان خیابانی
کودکان کار
The Conditions of Work and Street Children in Iran
Objective: Children of the street is such a problem that concern many of contemporary societies, whether it is developed or underdevelopment. Method: This research had studied "children of street" phenomena in five big cities(Tehran, Mashhad, Ahvaz, Shiraz, Rasht) with surrey method. Findings: Research findings indicates that some factors includes, misconduct of socializing institutions such as families and schools, economic poverty of children;#39s families and their disability in adapting and coping with big cities;#39 way of life, pollution and pathos of marginal communities, not to being controlled by responsible organizations, and mischievous patterns of interaction between citizens and the children, all are working together to raising, spreading, and to be continuing of children of the street as an involving problem in many of our big cities.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1953-en.pdf
2015-08-27
155
174
Street Children
Children of Work
Street Workers
Social Disorganization
Street Income
Hasan
Hosseini
hosseini_1332@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
کودکان خیابانی ایران و رویکردهای دولتی
طرح بحث: حضور کودکان در خیابان و ظهور پدیده کودکان خیابانی در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه، منجمله ایران، امروزه بخشی از معضلات و مشکلات جدی این جوامع را تشکیل میدهند. روش تحقیق: در این مقاله تلاش شده است تا ضمن مروری بر مفاهیم و رویکردهای بینالمللی, برنامههای دولتی ارایه شده در سیستم دولتی برای کودکان خیابانی مورد بررسی قرار گرفته و ارزشیابی مشخصی از سیاستهای رسمی درخصوص کودکان خیابانی به عمل آید. یافتهها: یافتههای این بررسی از یکسو نشان از گرایش به تغییر در سیاستهای دولتی در خصوص کودکان خیابانی, از جمعآوری به سوی جذب کودکان به مراکز و تفکیک کودکان کار خیابانی از کودکان خیابان داشته، و از سوی دیگر حکایت از عدم توجه به علل زمینهای, ادامه فعالیت سیستم جمعآوری, ضعف سیستم دولتی در جلب اعتماد کودکان برای جذب به مراکز, ضعف در ارائه خدمات به کودکان کار خیابانی و پیگیری وضعیت کودکان پس از ترخیص از مراکز دارد. نتیجه: کاهش مشکل کودکان خیابانی نیازمند برنامههای معطوف به کاهش علل موجد این پدیده, ارزیابی برنامههای موجود و ارتقاء آنهاست.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1954-fa.pdf
2015-08-27
175
204
ایران
جمعآوری
رویکردهای دولتی
سازمان بهزیستی
کودکان خیابانی
Street Children in Iran and Governmental Approaches
Objective: Street children problem is one of the most serious issues of underdeveloped communities in the world such as Iran, nowadays. Method: This paper tries to review international concepts, approaches and Iranian governmental programs for street children and presents a definite evaluation of official policies regarding street children in Iran at the same time. Findings: This evaluation shows tendency of change in governmental policies for street children from gathering toward attracting them to the supportive centers and separating the working street children from the children of the street in one hand, and a little attention to basic reasons of the problem, weakness in holding children’s trust to governmental centers, poor services and weak following up of children’s situation after discharging of the centers. Result: Then, reducing street children’s problem needs programs that focus on resolving its basic reasons, evaluation and promotion of supportive programs
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1954-en.pdf
2015-08-27
175
204
Gathering
Governmental Approaches
Iran
Street Children
Welfare Organization
M
vameghi
m_vameghi@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی مقایسهای نگرشهای ناکارآمد در دختران فراری و عادی
طرح بحث: هدف این پژوهش بررسی نگرشهای ناکارآمد دختران فراری میباشد. روش تحقیق: طرح مورد استفاده در این پژوهش، روش علی ـ مقایسهای است. آزمودنیها نیز مشتمل بر 60 دختر فراری ساکن در مراکز بهزیستی استان تهران، و 60 دختر عادی هستند که به لحاظ سن، وضعیت تحصیلی و اقتصادی با دختران فراری همتراز شدهاند. هر دو گروه به صورت تصادفی انتخاب شده و به سؤالات آزمون نگرشهای ناکارآمد وایزمن و بک پاسخ گفتهاند. یافتهها: نتایج نشان میدهد که نگرشهای ناکارآمد میتواند بهعنوان یک عامل آسیبپذیری، احتمال خطر فرار را افزایش دهد. همچنین با در نظر گرفتن شکلگیری طرحوارههای شناختی منفی در دوران کودکی (نظریه بک) رده سنی دختران فراری، تأثیری در میزان خطاهای شناختی آنان ندارد؛ ارتباط بین وضعیت اقتصادی و نگرشهای ناکارآمد فقط در گروه دختران عادی، متأثر از وضعیت اقتصادی ضعیف میباشد و یافتهها بر ارتباط فرار با سطح سواد صحه میگذارند.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1955-fa.pdf
2015-08-27
205
224
دختران فراری
فرار
نگرشهای ناکارآمد
A Comparison of Dysfunctional Attitudes between the Runaway Girls and Normal Ones
Objective: Considering the importance of Coping with stressor changes in life and the effect of Dysfunctional attitudes in using avoidance mechanism and passive coping (runaway) and forming schema in traumatic family situation and expressing them on critical period of adolescence , the purpose of this research is to study the effect of dysfunctional attitudes on runaway girls. Method: The design used in this research was the ex post facto. The subjects consisted of 60 runaway girls organized in shelters and 60 normal girls at Tehran night schools that in three domains (age, educational and economical status) were similar to them. Both groups were selected through stratified random sampling and responded to weissman and beck Dysfunctional Attitudes Scale (DAS). Findings: The results showed that the DAS score and scores of runaway girls in different lower scales were significantly higher than norma1. The results, also, showed that there was not a significant relationship between DAS score with age and economical status, but we found significant relationship between DAS and educational situation. Result: The results showed that, Dysfunctional Attitudes may serve as vulnerability factors that placed individuals at greater risk for runaway. Also considering the formatting cognitive schema in child period (beck theory) we can say that the age of runaway girls have no effect on their cognitive distortion. Also, the results showed relationship between running away and education level
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1955-en.pdf
2015-08-27
205
224
Dysfunctional Attitudes
Runaway
Runaway Girls
Maryam
Tehranizade
tehranizadeh_maryam@yahoo.com
1
AUTHOR
Kazem
Rasoolzade tabatabaei
2
AUTHOR
Parviz
Azad falah
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رابطه بین کودکآزاری والدین و الگوی مجرمانه شرارت در کودکان آزاردیده (مطالعه موردی: مجرمین شرارت زندانهای خوزستان)
طرح بحث: این مقاله به بررسی ارتباط سببشناختی بین ایذاء در دوران کودکی از سوی والدین و بروز جرم شرارت در دورههای بعدی زندگی این کودکان میپردازد. بر مبنای نظریه لئونارد برکوئیتس و بندورا میپردازد. روش تحقیق: جامعه پژوهشی این بررسی کلیه مجرمین بزه شرارت و خشونت در زندانهای خوزستان در سال 1384 میباشد که با نمونهگیری تصادفی 80 نفر از آنها انتخاب و آزمون کودکآزاری در مورد آنها اجراء و پرونده محکومیتی و مددکاری آنها مورد مطالعه قرار گرفت. یافتهها: 90 درصد نمونهها گزارش کردند که والدین (بهویژه پدران) کم یا بیسواد، آنها را طی دوران کودکی آزار و اذیت نمودهاند که بیشتر از نوع آزار جسمانی بوده است. در مجموع میانگین درصدی نمره آزمون کودکآزاری در میان آزمودنیها بالاتر از سطح میانه (60 درصد) بود. مصادیق کودکآزاری شامل تنبیه بدنی، سوءاستفاده جنسی، غفلت از فرزندان و محرومیت از غذا و تفریح میباشد. نتیجه: فرضیه اصلی پژوهش، معناداری و هماهنگی سببشناختی بین این دو پدیده را تایید کرد. رابطه معناداری بین سواد والدین، ساخت خانواده تکوالدی و طلاق زودهنگام با کودکآزاری آنها مشاهده شد. همچنین با کاهش سن و سواد مجرمان شدت جرم شرارت در آنها گسترش مییابد.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1956-fa.pdf
2015-08-27
225
252
جرم
زندانیان خوزستان
کودکآزاری
مجرمین
Study of Relation between Child Abuse by Parents and Wickedness of their Child (Case Study: Wickedness Delinquents of Khuzestan Prisons)
Objective: This article studies the relationship between child abuse by parents and the appearing of wickedness in their children in future. This survey and its questionnaire are framed on observational learning theory of Bandura & Berkowitz (learning of crime and delinquency with observation of parents behaviors by children). Method: The statistical community is the whole of wicked guilty persons who had been delivered to Khuzestan prisons in 2005. The sample consists of eighty-convicted prisoners that were selected randomly, then they responded to child abuse questionnaire and their judicial dossiers were studied. Findings: The main hypothesis was confirmed. There is a significant relation between above variables. The other related variables consist of literacy, single parenthood, and early divorce in family. With reduction in age and literacy of the prisoners, their crime` intensity increased. Subjects mainly (98%) were male because of specific social circumstances and girls position for parents. A great majority of prisoners (90%) refered to being abused by parents (mainly by fathers) in childhood. Result: The abuse consists of child abuse, sexual abuse and neglect or prevention of food and recreation. Coefficient of child abuse questionnaire by even-odd method obtained 82%. The mean of score in the questionnaire was 60 while low and high range was 20-100 respectively. That it was higher than median of questionnaire score. Researchers suggest the formation of a comprehensive social work system with powerful legal & judiciary tools for following, prevention child abuse cases. Other recommendations consist of recording of child abuse in family, planning and teaching child abuse texts for students.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1956-en.pdf
2015-08-27
225
252
Child Abuse
Khuzestan’s Prisoners
Iran Prisons
Wickedness Crime
Abdolrahim
Asadolahi
assadollahi1978@yahoo.com
1
AUTHOR
Mahmood
Baratvand
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
روند شکلگیری حقوق تأمین اجتماعی در اسناد و موازین بینالمللی
طرح بحث: تأمین اجتماعی، بهعنوان یکی از نهادهای ضروری برای زندگی نوین، در سایه تحولات جهانی در مفهوم حق و ساختار سیاسی حکومت شکل گرفته است. با وجود انجام تحقیقات نسبتاً مفصل در زمینه تأمین اجتماعی از جنبههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تاریخی، این موضوع ـ به ویژه در کشورمان ـ به ندرت از لحاظ حقوقی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق: این مطالعه با استفاده از روش کتابخانه انجام شده است و هدف از آن مطالعه روند شکلگیری حقوق تأمین اجتماعی و تحولات آن با تکیه بر اسناد و مقررات بینالمللی میباشد. یافتهها: بررسی موضوع نشان داد که رابطه منسجمی از حیث حق و تکلیف بر تأمین اجتماعی میان دولت و مردم وجود دارد و لذا حقوق تأمین اجتماعی یکی از مقولههای حقوق بشر به شمار میآید.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1957-fa.pdf
2015-08-27
253
278
بیمه
حقوق بشر
حقوق تأمین اجتماعی
دولت رفاهی
Process of Social Security Configuration in International Norms and Regulations
Objective: Social Security as an essential element for modern life, formed in follow of world wide evolutions in concepts of rights and political thoughts of governing. In spite of many researches in the field of social security from social, economic, political and historical view points, there were not often legal analyses in this matter. Method: The purpose of this paper is to study the social security creation and completion process according to the history of global conventions and provisions. Findings: There are two per-suppositions for this research: the relation between rights and duties, afterwards social security as one part of human rights.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1957-en.pdf
2015-08-27
253
278
Equal Treatment
Guarantee of Rights
Human Rights
Insurance
Social Security
Law
Mostafa
Elsan
mostafaelsan@yahoo.com
1
AUTHOR
Mojtaba
Hemati
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
وضعیت عدالت در تامین مالی نظام سلامت در ایران
طرح بحث: مشارکت عادلانه در تامین مالی هزینههای سلامت، از اهداف اصلی همه نظامهای سلامتی است که به دنبال حمایت جامعه از مخاطرات مالی میباشند. اندازهگیری میزان موفقیت در نیل به هدف مشارکت عادلانه در تامین مالی نظام سلامت براساس میزان "مشارکت خانوارها در تامین مالی نظام سلامت" صورت میگیرد. "مشارکت خانوار در تامین مالی نظام سلامت" بهعنوان درصدی از درآمد بالاتر از حداقل معاش که به سلامت اختصاص داده شده است، تعریف میشود. به منظور مقایسه و ارزیابی سطح عدالت در تامین مالی سلامت، توزیع مشارکت در تامین مالی سلامت بین خانوارها با استفاده از شاخصی که "شاخص مشارکت عادلانه" نامیده میشود اندازهگیری میگردد. روش تحقیق: این مطالعه با استفاده از نتایج طرح نمونهگیری هزینه و درآمد خانوار و ابزار تحلیل اقتصادسنجی به ارزیابی وضعیت عدالت در تامین مالی نظام سلامت ایران پرداخته است. یافتهها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که شاخص مشارکت خانوار در تأمین مالی نظام سلامت مذکور در سال 1381 بالغ بر 815/0 بوده و حدود 9/3 درصد از جمعیت کشور در محدوده جمعیت با "هزینههای درمانی غیرقابل تحمل" قرار داشتهاند. نتیجه: نتایج حاصل از تحلیلهای اقتصادسنجی نشان داد که عواملی همچون شهرنشین بودن و برخورداری از پوششهای بیمهای اثر معنیداری بر کاهش مخاطرات ناشی از هزینههای درمانی داشتهاند.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1958-fa.pdf
2015-08-27
279
300
شاخص مشارکت عادلانه در تامین مالی
ظرفیت پرداخت
هزینههای غیرقابل تحمل
Estimation of Fair Financial Contribution in Health System of IRAN
Objective: The purpose of this paper is a performance assessment of health system in IRAN based on its financial function. The measurement of achievement in fairness of financial contribution starts with the concept of a household’s contribution to the financing of the health system. The health financial contribution of a household is defined as the ratio of total household spent on health to its income above subsistence. Method: The distribution of households’ financial contribution is calculated using household survey data which includes information on income (individual level) and household expenditure (by goods and services including health).To allow for comparisons of the fairness of financial contribution, the distribution of health financial contribution across households has been summarized using an index that known as Fair Financial Contribution (F.F.C.I.). Findings: This research shows that in 2002 FFCI in IRAN was 0.815 and there were more than 3.9 percent of population, under catastrophic expenditure. we applied econometrical instrument to analysis the characters affect the risk of catastrophic expenditure. Result: This analysis shows that the insurance protection has a meaningful effect on this risk.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1958-en.pdf
2015-08-27
279
300
Capacity to Pay
Catastrophic Expenditure
Fair Financial Contribution
Hossein
Hanjani
h_mhanjani@yahoo.com
1
AUTHOR
Amirabbas
Fazaeli
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تحلیل مشارکت اجتماعی در تهران (رویکرد خرده ـ فرهنگ دهقانی راجرز)
طرح بحث: در زمینه مشارکت اجتماعی دو رویکرد اساسی روانشناختی و جامعهشناختی وجود دارد. در این مقاله، نظرات یکی از صاحبنظران رویکرد روانشناختی به نام راجرز مورد بررسی قرار میگیرد و سعی میشود نظریه راجرز از لحاظ واقعیتهای مسلط بر جامعه ایران در طول دهههای گذشته (از لحاظ جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، فکری، فرهنگی و روانشناختی) مورد آزمون تجربی قرار گیرد و اینکه آیا این رویکرد نظری تبیینکننده واقعیت موجود در زمینه مشارکت اجتماعی در ایران میباشد یا خیر؟ روش تحقیق: روش بررسی تلفیقی از روش کتابخانهای و میدانی است که در بررسی میدانی جامعه آماری را شهروندان 15 سال به بالا ساکن شهر تهران تشکیل میدهند. یافتهها: بین ویژگیهای شخصیتی افراد (ویژگیهای خردهفرهنگ دهقانی) و مشارکت اجتماعی تاحدی رابطه معنیداری وجود دارد. چنانکه دادهها نشان میدهد بین خردهفرهنگ دهقانی و تمایل ذهنی به مشارکت اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد؛ بهطوریکه جهت رابطه منفی میباشد. نتیجه: هرچه افراد دارای خردهفرهنگ دهقانی کمتری باشند تمایل ذهنی بیشتری به مشارکت اجتماعی دارند.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1959-fa.pdf
2015-08-27
301
330
مشارکت اجتماعی
اعتماد
تقدیرگرایی
خردهفرهنگ دهقانی
محلیگرایی
Analyzing the Social Participation in Tehran
Objective: Nowadays social participation is the most controversial and challenging subject in underdeveloped countries and the Third World, and the internal conditions in such communities plus international requirements makes its fulfillment and institutionalization a double priority. According to during development planning is not a subject that must be treated merely from physical and economical development viewpoint but is a change in the political power development of technology and rationalization of lifestyle. The experience of Islamic Revolution in 1979 from on side and the diversity of tribes in Iran and widespread immigration to cities from towns and particularly to Tehran and the juvenile nature of the country’s population and expansion of science and education on the other side renders social participation a pressing necessity There are two types of social. participation: psychological participation and sociological. In this article we are examining the theory of Rogers, a famous psychological theoretician, and are trying to experiment his thesis from the point of view of realities prevailing in Iranian community in the past several decades (from geographical, historical, social, philosophical, cultural and psychological aspects), and want to see whether that theory reflects the realities in the process of social participation in Iran or not. Method: Our method of study is a combination of library and field studies. In our field survey our statistical community is composed of the citizens of Tehran at the age of l5 years old and above. Findings: our studies have, to some extent, revealed a meaningful relationship between the individual personality features (rural subcultures) and social participation. As statistics have shown there is a meaningful relationship between rural subcultures and the mental desire for social participation whereas the relationship direction is negative. In other words the more the people are impressed by rural sub-culture, the more they are willing to participate in the society, whereas in its outward aspect there is no meaningful relationship between rural-subcultures and social participation, and this lack of relationship emanates from several factors including lack of confidence against higher institutions and lack of necessary conditions for social participation.
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1959-en.pdf
2015-08-27
301
330
Confidence
International
Localization
Social Contribution
Subcultures
Mirtaher
Moosavi
welfarecenter@uswr.ac.ir
1
AUTHOR