fa
jalali
1384
1
1
gregorian
2005
4
1
4
16
online
1
fulltext
fa
دولت و بحران رفاه و توسعه
State : Crisis of Development and Welfare
مفهوم بحران اگرچه دارای کاربردهای عام در محاورات روزمره است، اما در چارچوب مباحث علمی – تخصصی میتوان برای آن معانی مشخص و متمایزی درنظر گرفت. این ماله پس از مروری بر برداشتهای مختلف از مفهوم مزبور، یکی از اصلیترین و تأثیرگذارترین نهادهای جامعه مدرن در زمینه رفاه و توسعه، مفهوم بحران را در ارتباط با نظریه و عملکرد دولت مورد بررسی قرار میدهد. پس از آن و با تأکید بر نظریات توسعه مطرح شده در دهههای پس از جنگ دوم جهانی، سیطره گفتمان بحران در نظریات توسعه مورد اشاره قرار گرفته و یک طبقهبندی از اقسام روابط ممکن میان دولت، توسعه و جامعه مدنی ارائه میگردد. این طبقهبندی میان توسعهگرایی پایدار، تعادل پایدار و توسعهستیزی پایدار قائل به تمایز میشود و سایر موقعیتها را با کمک گرفتن از دو متغیر «مسیر تحقیق توسعه» و «شیوه اعمال سیاستهای توسعهگرایانه» از یکدیگر تفکیک میکند. از رهگذر مطالعه بحران در دولتهای کشورهای توسعهنیافته، نوشتار حاضر در جهت پاسخگویی به پرسش اساسی مطرح شده در آن، پیرامون ویژگی بنیادین دولتها در جهان توسعهنیافته و در ایران بهلحاظ نظری و نیز در قلمرو کاربست و عملکرد، به طرح ایده «دولتهای متزلزل» میپردازد و میکوشد تا در قالبی نظری، چشماندازی برای خروج این دولتها از وضعیت بنبست فراهم آورد.
(Survey about the Incompatible functions of state in developing countries, with emphasis on crisis in development theories)
One can contemplate some exact and distinct meanings for the concept of crisis according to the scientific debates, though the concept of crisis is generally being used too much in our everyday conversations. This paper would review the different perspectives toward the concept of crisis, then discusses about the subject of state and the concept of crisis in connection with the state, while pointing to the state as one of the most important and effective foundations, with respect of welfare and development, in the modern society. Then the domination of crisis discourse would be referred, with an emphasis on the development theories posed in the decades after World War II. Also a classification of all kinds of possible relationships among the state, civil society and development would be proposed. This classification distinguishes “perpetual developmentalism”, “perpetual equivalence” and “perpetual anti developmentalism”, and follow with attention to two factors : a) The direction of development process and b) how to do developmental policies. This article is based on some studies on the crisis in the undeveloped countries, suggesting the thought of “unstable state” in these countries, trying to show theoretically an exit from this blocked situation. This Idea has closed relation with basic question in this paper: In practical and theoretical sphere, what is the fundamental attribution of state in third world?
Crisis , State , Civil Society , Development Theories , Developing Nations , State Functions , Unstable State
بحران, جامعه مدنی, دولت, دولت متزلزل, رفاه اجتماعی, کارکردهای دولت, کشورهای درحال توسعه
13
42
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-465&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/3
1394/8/12
2015/11/3
1394/8/12
mahmood
Ketabi
محمود
کتابی
0031947532846007706
0031947532846007706
Yes
samad
Kalantari
صمد
کلانتری
0031947532846007707
0031947532846007707
No
javad
Afsharkohan
جواد
افشارکهن
0031947532846007708
0031947532846007708
No
fa
بحرانها و تهدیدهای اجتماعی (تحلیلی پارادایمی در خصوص رویکردها، برداشتها و نظریههای جدید پیرامون مفهوم بحران)
Crises and Social Threats: A Paradigmatic Analysis on the Approaches and Theeories of Crisis
مقاله حاضر تلاشی است برای ارائه بحثی نظری راجع به تعاریف، رویکردها و الگوهای نظری رایج پیرامون بحران، بدنه و موضوع اصلی تحقیق بر مبنای رویکرد نظری و تحلیل پارادایمی در راستای چند مجور اصلی و الگوهای فرعی تابع آنها به شرح زیر تبیین و تحلیل شده است: اول) ریشهشناسی و معناشناسی مفهوم بحران، دوم) دستهبندی انواع بحرانها در سطوح کلان، سوم) سطوح خرد بحرانهای اجتماعی، چهارم) رویکردها و برداشتهای تاریخی – جامعهشناختی از بحران و پنجم) آسیبشناسی بحرانهای اجتماعی: بحران مشروعیت، رویکردها و نظریهها.
مسئله اصلی مورد بررسی در پژوهش حاضر چگونگی ظهور و تکوین و مراحل تحول دیدگاهها و نظریههای بحرانها و تهدیدهای اجتماعی است. تبیین و تحلیل این مفروض عمدتاً برمبنای یک رویکرد پارادایمی و نظری صورت پذیرفته است. این مهم در راستای پنج محور اصلی فوقالذکر و تقسیمبندیهای الویی و فرعی ذیل آنها انجام گرفت. بدینترتیب بدنه یا پیکره اصلی (مسئله مورد پژوهش) یعنی ابعاد اجتماعی بحرانها و تهدیدهای اجتماعی و پیامد آنها عمدتاً با تکیه بر رویکردهای علمی و برداشتهای نظری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این معنا بهویژه در بخش سوم (بررسی پیامدهای اجتماعی بحرانها در سطوح دوگانه ساختاری – کارکردی) و پنجم (آسیبشناسی بحرانهای اجتماعی) با تأکید بر تحلیل پیامدها و تبعات و تهدیدهای اجتماعی بحرانها بهخصوص پیامدهای ناشی از حران مشروعیت علیه ساختار اجتماعی صورت پذیرفته است. باید متذکر این معنا شد که مقاله حاضر عمدتاً ناظر به چیستی و چگونگی (ماهیت و کاربست) بحران است؛ بههمین روی اساساً با رویکردها و پارادایمهای نظری و تحلیلی درباره بحران سر و کار داریم نه با مصداقها و مابهازاهای عینی و بیرونی آن.
To review on the definitions of the term crisis according to some theoretical argument is a principle concerns of this paper. So the main body of the paper is based on some major theoretical approaches and paradigmatic analyses which disuuss the main question of the nesearch (how to study the processes of the rise and formation of the appproaches and theories of the crises and social threats) as follows: 1) etymology, semantic and semiology of the term crisis, 2) classifying the crises along the macro levels, 3) social crises along the structural functional level, 4) historical sociological approaches and conceptions and 5) pathology of the social crises: Legitimation crisis
Crisis Pathology, Legitimation Crisis, Social Threats
آسیبشناسی, بحران, بحران مشروعیت, تهدیدهای اجتماعی
43
76
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-466&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/3
1394/8/12
Hosein
Nowzari
حسین
نوذری
0031947532846007709
0031947532846007709
Yes
fa
پیامدها و واکنش های آشکار ناشی از بحران ها و تهدیدهای اجتماعی
The Apparent Consequences and Reactions Resulted From Social Crises and Threats
مقاله حاضر ضمن ارایه تعریفی از بحران و تهدید به عنوان نقطه عطفی در جریان طبیعی امور و شرایط و تلقی شدیدا منفی پس از رسیدن و گذر از نقطه یاد شده – به نحوی که در باب شدت منفی بودن امری خاص مجموعه ای از مسایل و شرایط اجتماعی فراهم آید و توجه عمومی جلب گردد و وجدان جامعه تحریک شود – به بررسی وجوه مختلف آن پرداخته است. سپس با نگاهی به فرایندهای تاریخی ایران و با اشاره به نظریه راهبرد و سیاست سرزمینی، به ریشه و زمینه های مستعد بحران در جامعه ایران اشاره نموده و نیز زورمندمداری را (که سبب پدید آمدن بحران مشروعیت و شکل گیری روان شناسی جمعی خاصی است) به عنوان عامل تعیین کننده معرفی نموده است.
این مقاله گرچه مساله فروپاشی تام و تمام اجتماعی را به دلیل وجود ساز و کارهای دفاعی جامعه و فرایند ساخت پذیری محدود، منتفی دانسته است؛ لیکن از فروپاشی خرده ساخت های سیاسی و اقتصادی یاد کرده و با توجه به شرایط کنونی کشور، فهرستی از مهم ترین بحران های فراروی را ارایه نموده است؛ در عین حال وجود جنبش اجتماعی نیرومند در ایران را که در اثر اتخاذ راهبردها و سیاست های نادرست به حالت دوگانگی و برزخی گرفتار شده مورد تایید قرار داده و تاکید بر انفعال عمومی را نادرست خوانده است.
در پایان به مساله اسکان غیررسمی به عنوان راه حل مردمی معضل سرپناه اشاره و نتایج و تبعات آن بررسی شده است. تمامی مباحث یاد شده در سه سطح کلان، میانه و خرد پیگیری شده اند.
At the heart of the concept crisis is the notion of endangered condition of an issue, number of issues, processes and affairs in the life of an individual, an group, a community, a locality or society as a whole. The sense of being in danger or threatened should be widespread and gradually a consensus concerning the critical nature of the issue on hand should emerge. This paper based upon the present author’s Geo-strategic and geopolitical theory of the Iranian society has claimed that Iran for various reasons has been a crises prone society. Then by using an analytical model consisting of three levels of analysis, it is attempted to present a long list of crises which have shown sustainability in long history of Iran. Among the critical issues mentioned, authoritarian political sub-structure is singled out; Finally by reviewing major changes which have occurred in the past two decades the paper has tried to mention the most critical issues of today among which youth problems, addiction, legitimacy crisis, and housing problems are more emphasized. As a conclusion the paper points to people’s possible reactions t crises emphasizing urban riots and unrest
Crisis, Crisis Prone Society, Geo-Strategic and Geopolitical Theory of Iranian Society, Urban Riots, Informal Settlements
اسکان غیررسمی, بحران - تهدید, بحران مشروعیت, زورمداری, سه سطح تحلیل, نظریه سیاست راهبرد سرزمینی
77
104
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-467&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
Parviz
Piran
پیران
پرویز
0031947532846007710
0031947532846007710
Yes
fa
واکنش های غیرسیاسی نسبت به بحران های اجتماعی: (بنیادهای یک فرضیه)
Non - Political Reactions to Social Crisic: Foundamentals of Hypothesis
بحران اجتماعی شرایطی است مولد احساس منفی از حال، ارزیابی منفی از آینده، و احساس ناممکن بودن راه حل های عادی. این شرایط می تواند منجر به احساس ناکامی شود که مطابق نظریه یادگیری اجتماعی بندورا انواع واکنش ها را در افراد سبب می شود. به نظر می رسد واکنش به بحران اجتماعی صورت های گوناگونی از سیاسی (شورش، انقلاب و اصلاح طلبی) و غیرسیاسی (فعالیت مدنی، انحراف اجتماعی و اختلال روانی) داشته باشد. این واکنش ها از جهتی دیگر قابل تقسیم به دو نوع خشونت بار و مسالمت آمیزند و واکنش های غیرسیاسی را نیز به دو دسته معطوف به بیرون و درون می توان تقسیم کرد. اگر همه این پدیده ها را بتوان واکنش به بحران اجتماعی دانست، شاید اولا رابطه ای تعادلی نیز میان انواع واکنش های مزبور برقرار باشد و ثانیا با وقوع واکنش های کم هزینه تر بتوان انتظار پدید آمدن واکنش های پرهزینه تر در صورت تداوم بحران را هم داشت. وضعیت ایران معاصر از جهت اعتیاد، خودکشی، ضرب و جرح، قتل و اختلالات روانی ترسیم و آینده کشور بر پایه فرضیه و به فرض صحت آن پیش بینی شده است. رابطه بحران اجتماعی، ناکامی، و برخی انواع واکنش های یادشده، بیشتر در برخی تحقیقات تایید شده است، ولی این رابطه در مورد سایر واکنش ها و نیز اجزای دیگر فرضیه نیازمند مطالعه بیشتر است.
Social crisis (sc) is a condition that produces negative emotions about present, negative appraisals about future, and perceived uselessness of usual solutions, SC can lead to a frustration that, according to Bandora’s “social learning” theory, can cause a variety of reactions. Seemingly, they can be political (rebellion, revolution, and reform) or non-political (civic activism, social deviance, and mental disorder). Both political & non-political reations can be violent or peacful. Non-political re-actions, in turn, can be divided into the reactions directed inward or outward.
If all of these phenomena can be considered as reactions to SC,
1) an equilibrium among them can be hypothesized and
2) reactions with less costs may be considered as warnings for more costly reac¬tions in the future if the SC remains unresolved.
Current situation of Iran regarding addiction, suicide, quarrel murder, and mental disorders is described and the future is forecasted assuming the hypothesis as con-firmed. In previous studies relations among SC, frustration, and some of the infor- mentioned reactions have been evident, but other relations and other components of the hypothesis are yet to be studied more.
Social Deviance, Mental Dsorder, Sosial Crisis, Political Reaction, Non-Political Reaction
انحراف اجتماعی, اختلال روانی, بحران اجتماعی, واکنش سیاسی, واکنش غیرسیاسی
105
136
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-469&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
hassan
Rafiey
حسن
رفیعی
0031947532846007711
0031947532846007711
Yes
saeed
Madani Ghahfaroklii
سعید
مدنی قهفرخی
0031947532846007712
0031947532846007712
No
fa
زمینه های اجتماعی بحران سیاسی در ایران معاصر (گسترش شکاف میان ایدئولوژی رسمی و کردارهای عمومی)
The social Bases of Political Crises in Contemporary Iran
موضوع اصلی این مقاله از یک سو بررسی زمینه های اجتماعی پیدایش شکاف فزاینده میان ایدئولوژی دولتی یا هنجارهای رسمی و از سوی دیگر کردارها و گرایش های عمومی یا هنجارهای غیررسمی در نظام جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس استدلال اصلی این مقاله، بحران هایی چون بحران مشروعیت، مشارکت، کارایی و غیره ریشه در همین بحران بنیادی دارند که می توان از آن به عنوان بحرانی اجرای پروژه دولت ایدئولوژیک دینی در عرصه اجتماعی و فرهنگی سخن گفت. در بخش نخست مقاله با آوردن برخی از شواهد عینی، برخی از ابعاد بحران در اجرای پروژه دولت ایدئولوژیک را توضیح می دهیم و در بخش دوم پیامدهای دینی بحران بنیادین را از لحاظ گسترش انفعال سیاسی بررسی می کنیم. در بخش نخست از برخی پژوهش های میدانی و نظرسنجی های عمومی بهره برداری شده است. در بخش دوم با استفاده از مفهوم آنومی در جامعه شناسی دورکهایمی پیامدهای ناشی از ضعف نمادهای همبستگی، پاره پارگی نظام ارزشی، تعارفی در الگوهای رفتاری و گسترش انفعال و بی تفاوتی به عنوان جغرافیایی فرهنگ و اخلاق و سیاست در ایران معاصر توضیح داده شده اند. در این بخش نیز از برخی مطالبات پیمایش و نظرسنجی ها برای اثبات موضوع بهره برداری شده است. در بخش نتیجه گیری نیز به تاثیر آنومی اجتماعی فزاینده بر صورتبندی نظام سیاسی ایران در حال و آینده اشاره شده است.
This article takes up as its control issue the growing rift between the official Is¬lamic ideology and public life and practices. The main argument is that other cri¬ses such as those of legitimation, participation and efficacy are rooted in a more fundamental crisis i.e. the failure to neconstruct public practices and self-under¬standings according to the tenets of the ideology of the state.
In the first section variods data and information has been employed in order to depict the various aspects of the fundamental crisis of identity-building. In the second section the consequences of this fundamental crisis for general political life have been explained.
Employing the control theoritical concept of anomy from the Durkheinian socio-logical apparatus, the article surveys the major contours of coltural, moral and political life in the country. In the conclusion the probable impacts of social anomy for the shape of the political system in the near future have been analysed.
Official Ideology, Legitimation Crisis, Ideologic State
ایدئولوژی رسمی, بحران مشروعیت, دولت ایدئولوژیک
137
154
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-468&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
Hosein
Bashirieh
حسین
بشیریه
0031947532846007713
0031947532846007713
Yes
fa
رابطه بین رویکردهای عدالت اجتماعی با مولفه های برابری سیاسی
The Relationship Between Social Justice Approaches and Political Equality Components.
عدالت اجتماعی و سیاسی از زمره مباحث و موضوعات محوری در مشارکت افراد جامعه در سیاست های خرد و کلان هر جامعه ای است. بنا بر نظر فلاسفه سیاسی، دو عامل اصلی درگیر، در داوری های افراد جامعه در برابر عدالت خواهی سیاسی، عدالت توزیعی و رویه ای است. این دو رویکرد اصلی به عدالت اجتماعی به اشکال متعدد در تصمیم گیری های افراد جامعه نسبت به مفید بودن یا نبودن سیاست های حکومت ها در راستای جلب مشارکت مردم برای همراهی و همکاری در اجرای برنامه ها، همواره نقش با اهمیتی را ایفا کرده و می کند. رویکردهای کنونی به عدالت اجتماعی توزیعی (نیاز برابری، انصاف، اقتصادگرایی فردی) در سطح بسیاری از جوامع توسط محققان حوزه های جامعه شناسی و روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته و در عین حال بر پایه این تحقیقات مشخص شده که بی توجهی به تصورات افراد هر جامعه ای نسبت به عدالت اجتماعی، می تواند تبدیل به معضلات جدی سیاسی و اجتماعی شود. به باور اندیشمندانی چون کلمن (1990) عناصر اصلی در عدالت سیاسی، برابری عناصر و لوازم توسعه سیاسی است که دارای سه مولفه اساسی شهروندی ملی، نظم حقوقی کلیت گرا و هنجارهای موفقیت هستند. این مولفه ها، به طور کلی در یکی از چهار مولفه (برابری سیاسی)، برابری توزیعی، فرصتی، قانونی و مشارکتی نمود خود را بجا می گذارند. بر اساس اهمیت ارتباط میان رویکردها به عدالت اجتماعی (برابری، نیاز، انصاف و فردگرایی اقتصادی) با مولفه های برابری سیاسی (برابری توزیعی، قانونی، مشارکتی و فرصتی) در این پژوهش رابطه بین رویکردهای چهارگانه فوق به عدالت اجتماعی با چهار مولفه برابری سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق را، کلیه افراد 16 سال بالاتر ساکن در شهر اصفهان تشکیل داده اند. از جامعه آماری مذکور 400 نفر (200 زن و 200 مرد) به عنوان گروه نمونه با استفاده از نمونه گیری دو مرحله ای از سطح خیابانهای شهر اصفهان برای پاسخگویی به دو پرسش نامه عدالت اجتماعی راسینسکی و فلدمن و برابری سیاسی یوسفی (1383) انتخاب شدند. لازم به ذکر است که 400 نفر گروه نمونه به منظور قابل مقایسه کردن نتایج پژوهش حاضر با پژوهش یوسفی، در این حجم انتخاب شده اند. نتایج با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و ضرایب همبستگی متعارف (رویکردها به عدالت اجتماعی و عدالت اجتماعی کلی به عنوان متغیر پیش بین و مولفه های برابری سیاسی و برابری سیاسی کلی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده اند) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که بین فردگرایی اقتصادی با برابری فرصتی و مشارکتی (به ترتیب r=0.29 و r=0.32) در عدالت سیاسی رابطه مندی معنادار وجود دارد. همچنین بین انصاف در عدالت اجتماعی و برابری فرصتی و مشارکتی (به ترتیب r=0.27 و (r=0.37 نیز رابطه منفی وجود داشت. بین برابری در عدالت اجتماعی و برابری توزیعی، برابری قانونی و برابری مشارکتی به ترتیب r=0.44) و r=0.47 و (r=0.46 رابطه مثبت معنادار بدست آمد. بین نیاز در عدالت اجتماعی و برابری توزیعی و برابری مشارکتی (به ترتیب r=0.39 و r=0.42) و بین نیاز در عدالت اجتماعی و برابری قانونی (r=0.32) به ترتیب رابطه منفی و مثبت معنادار به دست آمد. همبستگی های متعارف نیز نشان داد که رویکردهای چهارگانه عدالت اجتماعی از طریق عدالت اجتماعی کلی قادر به پیش بینی میزان برابرخواهی عدالت سیاسی هستند.
Social and political justices are the central themes in people participation to macro and mi¬cro policies in every society. According to political philosophers, two basic factors, which involved in people’s judgments about political equality are distributive and procedural jus¬tice. Current approaches to distributive social justice in many of the societies investigated by sociologists and psychologists and furthermore on the basis of these researches recognized that without attention to people’s perceptions toward social justice, serious social and politi¬cal problems arise. According to Coleman (1990) major elements of political justice are the devices and elements equality in political decisions.
Additionally, within this framework, these elements involve four subjects: distributive equal¬ity, opportunities equality. In this research, the relationship between social justice approaches and political justice components has been investigated. Statistical population of this research were the total of sixteen - year - old persons and more who were inhabitant in Esfahan city. From statistical population, four hundred people (two hundred males and two hundred females), randomly selected responding to two questionnaire, that is Rasinsky social justice questionnaire and Yousephy’s political equality questionnaire. It should be mentioned that four hundred members of sample group selected to be comparable this results with Youse¬phy’s research. The data analyzed with the use of Pearson correlation coefficients. Results showed that there is a significant reverse (negative) relationship between economic individu¬alism and equity in social justice with opportunity and participative equality. Also there is a significant direct (positive) relationship between equality in social justice and distributive, legal and participative equality in political justice.
There is a significant direct (positive) relationship between need in social justice and distribu¬tive and participative equality in political justice, whereas between need and legal equality there is a significant reverse (negative) relationship. Canonical correlation analysis showed that four approaches in social justice were able to predict political equality from total social justice indirectly.
Economic Individualism , Equality, Equity, Political Equality, Political Justice
انصاف, برابری توزیعی, برابری سیاسی, برابری فرصتی, برابری قانونی, برابری مشارکتی, عدالت اجتماعی, عدالت سیاسی, فردگرایی اقتصادی, نیاز
155
184
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-470&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
Hamidreza
Oreyzi
حمیدرضا
عریضی سامانی
0031947532846007714
0031947532846007714
Yes
Mohsen
Golparvar
محسن
گل پرور
0031947532846007715
0031947532846007715
No
fa
دکترای روانشناسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
The Role of Governmental Organizations Responsible for Control and Management of Social Crises in Iran
زمانی که یک آسیب یا مساله اجتماعی از نظر کمی و کیفی به نقطه ای برسد که سیستم موجود قابلیت و توانایی کنترل آن را از دست بدهد و یا ظرفیت کاهش آن را نداشته باشد، یک بحران اجتماعی ظهور می یابد. در نتیجه وضعیتی پیش می آید که طی آن سیر حوادث مختل می شود.
با توجه به وقت گیر و پرهزینه بودن مدیریت بحران های اجتماعی، نهادهای دولتی می توانند نقش بسیار مهمی در سیاست گذاری و مدیریت بحران ها ایفا نمایند و یا آسیب ها و مشکلات اجتماعی موثر در بروز بحران را شناسایی و کنترل کنند.
از این رو ارزیابی جایگاه این نهادها در پرتو قوانین و مقررات جاری ایران، ضروری به نظر می آید و در این مقاله سعی نگارنده معطوف این نوع بررسی است.
When a social pathology or social problem, quantatively and qualitatively, reaches a point that the system loses its capability of reducing and controlling them, symptoms of a social crisis appear, which disorders the natural course of events.
Since the management of social crises takes up much time and involves a lot of expenses, governmental organizations play on important role in policy - making and managing these crises and their points. Therefore, it is necessary to examine the status of these organizations in the light of Iranian laws and regulations.
Social Crisis, Social Pathology, Constitutional Law, Statutory Laws, and Regulation.
آسیب اجتماعی, بحران اجتماعی, قانون اساسی, قوانین و مقررات عادی
185
220
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-472&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
Amir Hamzeh
Zeinali
امیرحمزه
زینالی
0031947532846007716
0031947532846007716
Yes
fa
علل، عوامل و انگیزه های اقتصادی – اجتماعی بروز بحران ها و تهدیدهای اجتماعی در ایران
Socio- Economic Crises and Threats: Causes and Motives in Iran
تعریف دقیق کمی و کیفی برای بحران ممکن نیست. معمولا پژوهشگران بر نشانه های بحران تکیه می کنند؛ اما این نشانه ها ممکن است از بحران پنهان چیزی به دست ندهند. بحران ها تهدیدهای همه جانبه و یک طرفه ای نیستند. در مواردی تهدیدها علیه مناسبات و ساخت قدرت فاسد شکل می گیرند. بحران و تهدید دو مقوله ی متمایزند. در تشخیص بحران باید جنبه ی سرعت، همه گیری، انگیزه مند بودن، سازمان و رهبری هر چند اندک را مورد توجه قرار داد. مقوله های اعتصاب، تظاهرات، هم دیداری، شورش، جنبش، قیام، هرج و مرج، آشوب، خرابکاری، فعالیت زیرزمینی، اغتشاش و طغیان با یکدیگر تفاوت دارند. این ها می توانند جلوه هایی از بروز بحران باشند، گرچه طبقه حاکم به عنوان برچسب زنی گاه از کنارشان می گذرد. انگیزه های بحران ممکن است اجتماعی مشخص، اجتماعی عمومی، فقری، فرهنگی، دینی، سیاسی، اقتصادی یا واکنشی باشد. اما بحران ها ممکن است این انگیزه ها را به یکدیگر تبدیل یا با هم ترکیب کنند. از میان عوامل اصلی که از سازوکار نظام بحران زا بیرون می آید، اختلاف طبقاتی، خواست های اقتصادی، مشکلات و تعارض های اجتماعی مهم ترند. این عوامل ممکن است ناگهانی کار کنند یا آشکار و پنهان بحران را ریشه دار و گسترده سازند. در دنیای امروز اگر حکومت ها نتوانند با مدیریت های مقتدر و مردمی با بحران مقابله و از آن پیشگیری کنند آن را به دست عوامل محرک خارجی یا عوامل سو استفاده گر می سپارند که آن ها نیز از ناآگاهی ها بهره می برند
It is rather impossible to give a finit definition for crisis either quantitutively or qualitatively, and therefore researchers usually refer to the varietes of the syndromes of this issue. Syndromes however may not give enough information about hidden crisis. The crises are not exactly those that are called as unilateral threats. Threats are in some occasions against the relations and the structure of deteriorated and corrupt established institutes and power as well as against what is acting as a break for development and progress. Crisis is differs with threat. In order to recognize any crisis one should regard to the aspects as velocity, spread, motivation, organization, and leadership (though very light). The issues like strike, demonstraiton, mating, revolt, movement, sabotage, underground action, distru- bance, etc are different with each other.
These aspects, however, can appear as the signs and forms of the real crisis, although some social groups and governments use them for labelling. The motives of the crisis may include social, ethnic, cultural religious, political, and economic entities.
But all crises may transfer any of these motives to another one, and / or to combine them. Among main factors that stem from any social systems, the class conflict, economic demands, social problems, and contradiction are regarded as most important one. These factors may act as sudden and / or as apparant or hidden factors that cause. The crisis to be expanded and radiculized. In the modem social system, the government may fause the crisis to move toward foreign interventionists or domestic abusers, both taking advantage from unconciousnesses, if they would not be able to use democratic powerful control system for either prvention or confrontation
Crisis, Crisis Motive, Hiden and Apparant Crisis, Class Motives, Social Economic and Political Motives, Social System, Revolt, Uphearal, Demonstration
انگیزه های بحران, انگیزه های طبقاتی, انگیزه های اقتصادی - اجتماعی, اعتصاب, بحران, تظاهرات, شورش, نظام اجتماعی
221
250
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-471&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
Fariborz
Raisdana
فریبرز
رییس دانا
0031947532846007717
0031947532846007717
Yes
fa
نقش شکاف انداز تجربیات نسلی در ایران
The Gap-Making Role of Generational Experiencse in Iran
در این مقاله بر مبنای تحلیل یافته های موج نخست پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های ایرانیان، تفاوت ارزش ها و نگرش های نسلی مورد بررسی قرار گرفته است. نگارندگان با تکیه بر رویکرد تجربه نسلی، دو تجربه گرم و فراگیر انقلاب و جنگ را کانون اصلی همگرایی و واگرایی هایی میان گروه های سنی در ایران امروز دانسته اند. در این مطالعه نسل های گوناگون بر مبنای نسبتی که با تجربیات یاد شده برقرار می کنند به پنج گروه طبقه بندی شده اند: نسل قبل از انقلاب، نسل انقلاب و جنگ، نسل جنگ، نسل دارای خاطره موثر از جنگ و سرانجام نسل فاقد خاطره موثر از جنگ. این پژوهش باورها و گرایش های گروه های نسلی را در سه حوزه ارتباطات چهره به چهره، حوزه تعمیم یافته اجتماعی و حوزه تعاملات نهادی مورد بررسی قرار داده است.
یافته های این پژوهش باور به تعارض ارزشی و نگرشی میان گروه های نسلی را تایید نمی کند اما نقش تجربیات نسلی در بروز تفاوت میان نسل های گوناگون را نمایان می سازد.
This article is based on the findings of the Iranian value and attitude survey con-ducted in the year 2000, this article examines generation gap in terms of values and attitudes. By employing generational experience approach, the authors have concluded that the experiences of the Islamic revolution and the Iran-Iraq war have been the central part in the divergences and convergences of age groups in Iran today.
According to the findings of this study different generations can be categorized in proportion with the relations they have with the abovementioned experiences as follows L i) pre-revolution, ii) involved in revolution and war, iii) entangled with war, iv) with sound and clear memory from the war, and v) lacking sound and clear memory from the war. This study examines values and attitudes of gen¬erational groups in face-to-face, the generalized social spheres and institutional interactions. The findings do not approve value and attitude conflicts between gen¬erational groups, nevertheless it does make the role of generational experiences prominent in the differences found among different generations.
Generational Gap, Generation, Attitude, Revolution, War, Value
ارزش, انقلاب, جنگ, شکاف بین نسلی, نسل, نگرش
251
292
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-474&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
M.J
Kashi
محمدجواد
غلامرضاکاشی
0031947532846007718
0031947532846007718
Yes
Mohsen
Goodarzi
محسن
گودرزی
0031947532846007719
0031947532846007719
No
fa
آزار جنسی، کودک آزاری، حقوق کودکان
The Case Study of Children’s Trampled Rights in Iran
هدف از این مقاله گونهشناسی نقض حقوق کودکان ایران است که شامل جرائم علیه کودکان و مواردی است که در قوانین داخلی به عنوان جرم شناخته نشده اما مصداق پایمال سازی حقوق کودکان به شمار میآید است مانند نظام آموزشی و آزمون غیر دموکراتیک.
برای اثبات وجود آن بخش از گونههایی که شامل جرائم علیه کودکان است مروری بر دو روزنامه کثیر الانتشار در دوره یکساله اخیر شده و فهرستی از اقدامات علیه کودکان استخراج شدهاند تا با روش استقرایی به ارایه برخی از گونهها پرداخته شود. معیار اصلی گونهشناسی ما، اقدامات شدید علیه کودکان بوده است و اقدامات خفیف که از نظر به شمار آمدن به عنوان کودک آزاری در فرهنگهای مختلف مورد اختلاف است لحاظ نشده اند. تاکید بر این بوده که آمار ارایه شده فقط از دو روزنامه است و شامل مطبوعات دیگر و نیز مراجعات و شکایات و گزارشات مراکز درمانی و آموزشی و انتظامی نمیگردد بنابراین آمار واقعی بسیار بیش از آن است که در مقاله آمده.
بخش دیگری از گونههای پایمال شد حقوق کودک نیز از طریق مشاهده و تجربه و تحلیل احصاء شده اند. و در نهایت ۹ گونه یا نوع شناخته شده که هر کدام می تواند معلول ها و فروع خاص خود را داشته باشد.
The main purpose of this article is the case of children’s trampeld rights in Iran including the crimes that are not regarded as crimes in our domestic laws, such as undemocratic education system. In order to prove those groups of crimes, made a revision over two highly^ published newspapers and drow out a list of different crimes and hassles against children and made an inductive study about them. The main criteria focused on were based on even aggressive or moderate crimes. It should be noticed that information mentioned here is taken frome only two news-papers and we didn’t take advantage of other cases such as complaints and police , health centers or educational centers reports, so we expect the real statistical reports are more than we have in hand. Some other cases are brouth into consid¬eration by direct observation and ultimately cases or types of trampled rights of children have been recognized. That each of them can bear its causes and effects accordingly.
آزار جنسی, کودک آزاری, حقوق کودکان
293
328
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-473&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
Emad
Baghi
عمادالدین
باقی
0031947532846007720
0031947532846007720
Yes
fa
قاچاق زنان و کودکان برای بهره کشی جنسی (از منع جهانی تا حمایت از بزه دیدگان)
Trafficking of Women and Children for Sexual Exploitation
بهره کشی جنسی از زنان و کودکان، اگرچه گذشته ای دراز دارد، اما در دهه های اخیر شکل منظم و سازمان یافته به خود گرفته و جهانی شده است. در این مقاله، مقررات و اسناد بین المللی و نیز قوانین داخلی برخی از کشورهای درگیر این مساله، درباره قاچاق زنان و کودکان به قصد بهره کشی جنسی بررسی می شود. خواهیم دید که چگونه با افزایش بزه دیدگان این دسته از جرایم، مقررات بین المللی به بررسی دقیق تر حقوق بزه دیدگان و ضرورت حمایت از ایشان متمایل شده اند. دو اصل مهم «ممنوعیت بی قید و شرط بهره کشی جنسی» و «ضرورت حمایت از بزه دیدگان، بدون توجه به رضایت و تابعیت آن ها» مبنای عمل قرار گرفته است.
Although sexual exploitation of women and children has a long history, but in the current decades it has been well shaped and become regular. In this paper, we ana¬lyze International Instruments and the national law of some countries that engaged in this global problem. It seems that with increasing of victims of these crimes, international instruments inclined to precise study of victims;#39 right and necessity of their protection. This search based on two principles: "unconditional prohibi¬tion of sexual exploitation" and "necessity of protection of victims irrespective of their assent and nationality".
Human Trafficking, Sex Tourism, Victims\' Rights, International Conventions , Domestic Provisions.
حقوق بزه دیدگان, زن, سوءاستفاده جنسی, قاچاق انسان, کودک, گردشگری جنسی
329
364
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-475&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
Mostafa
Elsan
مصطفی
السان
0031947532846007721
0031947532846007721
Yes
fa
بحران بافت های مسکونی جدید در شهرهای بزرگ ایران
این مقاله، با جستاری کوتاه به بررسی مبانی نظری مرتبط با ایجاد مسکن سالم در یک محیط شهری پرداخته و سپس به طرح این موضوع می پردازد که افزایش تراکم جمعیتی و ساختمانی در کنار افزایش قیمت مسکن، به ویژه در شهرهای بزرگ، خانواده ها را به سکونت در مجتمع های آپارتمانی متراکم با زیربنای محدود و تاسیسات محله ای محدودتر سوق داده است. مقاله ضمن بررسی خصوصیات اصیل یک واحد مسکونی و یک محله شهری ایرانی، شرایط واحدهای مسکونی و محله های جدید را با مبانی نظری و شرایط مسکن ایرانی در مقایسه قرار می دهد. در مبانی نظری، ایجاد آن نوع از واحدهای مسکونی مورد توجه قرار می گیرد، که ضمن وجود محیطی آرام و آسایش بخش، دارای فضاهای باز و سبز کافی، همسایگان صمیمی و فاقد آلودگی های محیطی باشد.
ادامه مقاله، ضمن بررسی محله های جدید مسکونی در شهرهای بزرگ ایران، تنها راه خروج از بحران زیستی در واحدهای مسکونی را توجه به برنامه ریزی اجتماعی، برنامه های توسعه شهری و منطقه ای و تقویت مدیریت شهری می داند.
The Crisis of New Housing Areas in Iranian Large Cities
In summury, this paper is looking to analyse the relationship between the increas of land value (price) of and descreas of the size of housing units in subdivision process. This situation have caused the increasse of high rize buildings in the con¬text of apartment style development in which the building accapation ratio is high and the vacant land for open spaces have been lost.
Scondly, in this way, the land for urban facilities including schools, parks, and recration areas have been used for housing development. As a result, the urban facilities for residents became as low as could 6 Imagined, the social intakactive related to housing concept have been demolished. Therefore, living in so called new neighbourhood can be com[ared with living in seprated housing unit, in a desert. This situation, has got pardox in front of………urban planning concepts of
housing in Iranian large cities.
Community, Culture, Residential Unit, Urban Manegm
بافت مسکونی, توسعه, فرهنگ, مدیریت شهری, محله, واحد مسکونی
365
380
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-476&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
2015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/32015/11/3
1394/8/12
Esmaeil
Shieh
اسماعیل
شیعه
0031947532846007722
0031947532846007722
Yes