Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
17
66
online
1
fulltext
fa
تئوری آنومی دورکیم و مرتن؛ شباهتها، تفاوتها و شیوههای اندازهگیری
Anomie Theory of Durkheim and Merton, imilarities, Differences and Methods of Measurement
رفاه اجتماعی
اصیل
orginal
<strong>مقدمه</strong>: تئوری آنومی دو صاحبنظر اصلی دارد؛ یکی دورکیم به<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>عنوان بنیان<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>گذار و دیگری مرتن به<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>عنوان کسی که این تئوری را بسط داد و نظام<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>مند کرد. علیرغم این، تئوری آنومی دورکیم تفاوتهای زیادی با تئوری آنومی مرتن دارد که تحت تأثیر سلطه تئوری مرتن بر پژوهشهای جامعه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>شناختی، عموماً نادیده گرفته شده است. هدف این مقاله بیان تئوری آنومی دورکیم و تئوری آنومی مرتن و کنکاشی در تفاوتهای آنهاست. این موضوع به دلیل برداشتهای نادرستی که از این دو تئوری وجود دارد لازم به نظر می<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>رسد. این مطالعه علاوه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>بر وجه تئوریک، با توجه به شرایط آنومیک جامعه ایران که مورد اجماع بسیاری از صاحبنظران است، اهمیت کاربردی نیز پیدا می<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>کند. در پایان نیز شیوه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>های اندازه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>گیری آنومی با توجه به رویکردهای متفاوت توضیح داده شده است.<br>
<strong>مرور</strong> <strong>انتقادی</strong>: نتایج این مطالعه نشان داد بین تئوری آنومی دورکیم و مرتن از نظر تأکید بر آرزوها و اهداف و وسایل دستیابی به آنها، اهمیت زمان و سرعت تغییرات، انسان<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>شناسی و منشاء آرزوها و خواسته<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>ها، تأکید بر پایه اخلاقی در برابر پایه هنجاری نظم، اثر طبقه اجتماعی بر آنومی و گستره و جامعیت تبیین تفاوت وجود دارد.<br>
درحالی<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>که آنومی از نظر دورکیم با آرزوهای نامحدود مشخص می<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>شود، مرتن به فقدان وسایل مشروع برای رسیدن به اهداف و آرزوهای محدود و حتی تجویز شده اشاره دارد. زمان و سرعت تغییرات برای دورکیم عامل تعیین<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>کننده است؛ اما مرتن اساساً به زمان توجه ندارد. دورکیم هم به آنومی حاد و هم به آنومی مزمن توجه داشت؛ اما مرتن صرفاً به آنومی مزمن پرداخت و به همین دلیل موضوع سرعت تحولات از دستور کار او خارج شد. مرتن بر خلاف دورکیم جاه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>طلبی و فزون<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>خواهی را ذاتی بشر نمی<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>دانست، بلکه آن را متأثر از فرهنگ جامعه می<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>دانست. دورکیم به پایه اخلاقی نظم و مرتن به پایه هنجاری نظم توجه داشت. دورکیم معتقد است طبقات بالاتر بیشتر مستعد آنومی و پیامدهای آن همچون خودکشی هستند. اما مرتن برعکس دورکیم معتقد است که دستیابی به اهداف و آرزوها برای همگان به<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>طور یکسان فراهم نیست و از این نظر طبقه پایین فشار بیشتری را متحمل می<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>شود و لذا بیشتر احتمال دارد دست به جرم و جنایت بزند یا درگیر سایر انواع انحراف و ناهمنوایی بشود. مطابق با رویکرد دورکیم، شرایط آنومیک تنها توان تبیین بخش محدودی از مسائل و انحرافات را دارد. اما تئوری آنومی مرتن بر آن است که گستره بیشتری از انحرافات و کجرویها را پوشش دهد.<br>
در پژوهشهای حوزه آنومی، برای اندازه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>گیری آنومی از دو شیوه اصلی استفاده شده است؛ یکی استفاده از مقیاسهای آنومی و دیگری اندازه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>گیری آرزوها و اختلاف آن با احتمال دستیابی به آرزوهاست.<br>
<strong>بحث</strong>: علیرغم اینکه عموماً تئوری آنومی مرتن را بسط تئوری آنومی دورکیم می<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>دانند، اختلافات قابل توجهی بین آنها وجود دارد که گاهی حتی جهتهای کاملاً متفاوتی می<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>توانند به پژوهشها بدهند (از جمله در خصوص اثرات طبقه). هر کدام از این تئوریها قابلیتهای متمایزی دارند که با درک این قابلیتها، امکان بهره<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>مندی از آنها فراهم می<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>شود. به<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>عنوان مثال تأکید ویژه و برجسته<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>ای که تئوری آنومی دورکیم بر تحولات و بحرانها، به<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>ویژه بحرانهای اقتصادی دارد در کار مرتن وجود ندارد. بنابراین از این نظر استفاده از تئوری آنومی دورکیم با شرایط جامعه ایران که چندین سال است با بحران اقتصادی روبرو است تناسب بیشتری دارد و می<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>توان از ظرفیت این تئوری برای تحلیل این شرایط استفاده کرد. تفاوتها و ابهامات تئوریک به ابهام در معنا و اختلاف در تعریف و شیوه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>های اندازه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>گیری آنومی نیز منجر شده است. نتایج این مطالعه نشان داد با توجه به تفاوت رویکردها و مبانی نمی<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>توان به یک تعریف و شیوه اندازه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>گیری واحد رسید؛ بلکه هر رویکرد باید متناسب با مفروضات خود شیوه اندازه<span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"></span></span>گیری و سنجش متناسب با خود را داشته باشد.
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction</strong>: The theory of Aanomie has two principal theorists; the first is Durkheim, the founder of this theory and second is Merton whothat extends and systematizes the theory. However, these theories have fundamental differences that are ignored because of hegemony of Merton<span dir="RTL">’</span>s theory on sociological researches. What is known as anomie theory in sociology and sociology of deviances is theory of Merton mainly. This studypaper aimed to explain and contrasts the anomie theory of Durkheim and Merton, iIn particular to explore their differences. This is important due to false interpretations of these theories. and ignorance their differences in academic resources and social researches on anomie. In addition to the theoretical aspect, due tobecause of anomic situation in Iran, particularly in the last decade about whichthat many experts have consensus about it, this study has application importance as well. and numerous researches that use theoretical framework of anomie theory, this study is necessary and useful. Finally the ways of measurement of anomie areis discussed<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Critical review<span dir="RTL">:</span></strong> The results of this study showed that between Durkheim and Merton anomie theory, from the point of view of the amount of emphasis on the aspirations, goals and means of achieving them, the importance of time and speed of change, anthropology and the origin of aspirations and desires, the emphasis on moral base rather than behavioral norms of order, the effects of social classes on anomie and extend and inclusiveness of explanation there is a difference<span dir="RTL">..</span><br>
The findings of this study show many important differences between theory of Durkheim and Merton; including different emphasis on goals and aspirations and means that is required to reach them, periods of time and speed of change, human nature and origins of aspirations and desires, emphasis on moral base vs behavioral norms of order, relationship of class with anomie, and the extend and inclusiveness of explanation<span dir="RTL">. </span><br>
While anomie for Durkheim is defined by unlimited aspirations, from Mertonian perspective, anomie is the lacks of legitimate means offor achieveing limited or even prescribed aspirations. Periods of time and speed of change areis an important and determinant factor for Durkheim, but Merton has no attention to theseis factors. Durkheim pays attention to both acute anomie and chronic anomie, but Merton only studiesd the chronic anomie and for this reason, speed of change was no matter of importance in his theory. Durkheim emphasis on economic crises -boom or bust- and its social and moral consequences. Economic crises are roots of acute anomie. From Durkheimian perspective, anomie occur after economic crises (boom or bust); but Merton completely eliminates the issue of economic crisis. For Merton, unlike to Durkheim, ambition is not infrom the nature of human but is influenced by culture. Durkheim attends to the moral base of order, but versus Merton attends to the normative base of itsocial order. InFor Durkheim<span dir="RTL">’</span>s opinion, higher classes are more exposed to anomie and its consequences like suicide., However,but Merton believesf that achieving goals and aspirations the opportunity of success is not equal for all, and the lower class is more exposed to strain.; Tthus<span dir="RTL">,› </span>this class is more likely to commit crimes or other nonconformity behaviors. From Durkheimian<span dir="RTL">’</span>s perspective, anomic situation can explain only a part of social problems and social deviances, but the theory of Merton triesy to explain the wider range of deviances<span dir="RTL">. </span><br>
In explanation of differences of anomie theory of Durkheim with anomie theory of Merton, differences in level of development of their societies is emphasized. French society in era of Durkheim was more traditional than to American society in era of Merton. In this French society ambitions and having high aspirations were not normal and condemned. While in American society these aspirations not only prescribed but also encouraged<span dir="RTL">.</span><br>
In the field of anomic researches<span dir="RTL">, </span>anomie is measured in two main ways; the first, by anomie scales and second by measuring of aspirations and the probability of attainment to them. So, the findings of researches in anomic area not comparable. In none of these methods, there is not same procedure, same statement and same questions. So, findings even in each of these two main ways of measurement of anomie aren<span dir="RTL">’</span>t comparable. Because of this situation, knowledge in area of anomie is less progressive and less cumulative<span dir="RTL">.</span><br>
Discussion: Although Merton<span dir="RTL">’</span>s theory of anomie is known as an extensiond of Durkheim<span dir="RTL">’</span>s theory of anomie, but there are important differences between them. Sometimes these differences can guide researches into different ways (such as effects of classes).like the different assumption between these theories about effects of social class on anomie and different emphasis of these theories on aspirations/goals and means). Each of these theories has distinct capabilities. By understanding of these capabilities, it is possible to better use them. For example, unlike Merton, Durkheim has special emphasis on the changes and crises particularly economic crises. With regard to economic crises of Iran during the last decade, the theory of Durkheim is more applicable to explain the situation of Iran. and it is possible to use the capacity of this theory to analyze these situations<span dir="RTL">. </span><br>
In explanation of anomie situation, Durkheim emphasis on aspirations while Merton emphasis on means and ways to attainment these aspirations and goals. So we can conclude that in rapid social and economic changes, that it is more probable that aspirations arise and social regulations disrupted, theory of Durkheim is more applicable and appropriate<span dir="RTL">.</span><br>
Differences between these theories and their ambiguities resulted in different definitions, and meanings and measurement of anomie. The result of this study showed thats, because of differences in approaches a single can<span dir="RTL">’</span>t reach to same definition and same measurement cannot be reached, thus each approaches according to its assumptions should have its own measurement according to its assumptions<span dir="RTL">. </span></div>
آنومی حاد و مزمن, آرزوها, انحرافات اجتماعی, اهداف و وسایل
Acute and chronic anomie, social deviations, aspirations, goals and means
9
52
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-198-2&slc_lang=fa&sid=1
Hoshang
Nayebi
هوشنگ
نایبی
1800319475328460014721
1800319475328460014721
Yes
دانشگاه تهران
Said
Moeidfar
سعید
معید فر
1800319475328460014722
1800319475328460014722
No
دانشگاه تهران
Seyed Hossien
Serajzadeh
سید حسین
سراج زاده
1800319475328460014723
1800319475328460014723
No
دانشگاه خوارزمی تهران
Iraj
Faizi
ایرج
فیضی
1800319475328460014724
1800319475328460014724
No
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی