Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
17
64
online
1
fulltext
fa
سلامت اجتماعی و خودکارآمدی معلمان با تأکید بر نقشهای جنسیتی
Social Health and Self-Efficacy of Teachers with an Emphasis on Gender Role Self-Concept
رفاه اجتماعی
اصیل
orginal
<strong><span style="font-family:b lotus;">مقدمه</span></strong><span style="font-family:b lotus;">: بقا، دوام و پیشرفت هر جامعه به کارآیی و کیفیت تعلیم و تربیت آن جامعه بستگی دارد. معلمان به منزله رکن اصلی آموزش و پرورش، نقش بسیار مهمی در تربیت نسل آینده کشور بر عهده دارند و برای اینکه بتوانند بهدرستی نقش خود را ایفا کنند، باید از تواناییها و مهارتهای لازم برخوردار باشند؛ از این رو، خودکارامدی و سلامت اجتماعی معلمان تأثیر بهسزایی در تحقق تواناییها و صلاحیتهای فردی و حرفهای آنان دارد. </span><span style="font-family:b lotus;">سلامت اجتماعی </span><span style="font-family:b lotus;">با</span><span style="font-family:b lotus;"> پنج بعد </span><span style="font-family:b lotus;">پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، وابستگی اجتماعی و انسجام اجتماعی </span><span style="font-family:b lotus;">عبارت است از ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکرد خود در جامعه و کیفیت روابطش با افراد دیگر، نزدیکان و گروههای اجتماعی که عضو آنها است. </span><span style="font-family:b lotus;">خودکارآمدی، یک باور شخصی نیرومند درباره مهارتها و تواناییها برای اقدام و عمل در زمینه یک تکلیف و موفقیت در آن است. از سوی دیگر، سلامت اجتماعی و خودکارامدی نیز تحت تأثیر خودپنداره نقشهای جنسیتی قرار دارد. </span><span style="font-family:b lotus;">خودپنداره نقش جنسیتی، متأثر از درونی کردن نقشهای جنسیتی است و در چارچوب عوامل و شرایط اجتماعی تعیین میشو</span><span style="font-family:b lotus;">د.</span><span style="font-family:b lotus;"> خودپنداره نقش جنسیتی به میزانی که شخص خود را دارای ویژگیهای مردانه یا زنانه میبیند اشاره دارد. با اینکه جنبههای خودپنداره در طول زمان نسبتاً پایدار هستند، خودپنداره نقش جنسیتی بهعنوان یک صفت متغیر در نظر گرفته شده است. براساس نمرات زنانگی و مردانگی چهار نوع خودپنداره نقش جنسیتی را میتوان از هم تفکیک کرد: زنانه، مردانه، دوجنسیتی و نامتمایز.</span><span style="font-family:b lotus;"> این پژوهش با هدف بررسی توان پیشبینی خودپنداره نقشهای جنسیتی در سلامت اجتماعی و خودکارآمدی معلمان اجرا شد. </span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;">روش</span></strong><span style="font-family:b lotus;">: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود که جامعه آماری آن را کلیه معلمان زن و مرد مشغول به خدمت منطقه اسلامشهر واقع در استان تهران تشکیل دادهاند. گروه نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از میان مدارس اسلامشهر 12 مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شدند. از جامعه موردنظر 303 نفر (با میانگین سنی 39 و انحراف استاندارد 97/5) شامل 251 زن و 52 مرد که در رشتههای مختلف مشغول به تدریس بودند انتخاب شدند و به پرسشنامههای نقشهای جنسیتی بم </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">(BSRI)</span></span></span><span style="font-family:b lotus;">، خودکارآمدی عمومی شرر (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">GSE</span></span></span><span style="font-family:b lotus;">) و سلامت اجتماعی کییز (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">KSWBQ</span></span></span><span style="font-family:b lotus;">) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای خی دو، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی با نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b lotus;"> مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.</span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;">یافتهها</span></strong><span style="font-family:b lotus;">: بیشترین درصد پاسخگویان (9/41%) در گروه دوجنسیتی، 9/25% در گروه نقش جنسیتی زنانگی، 3/16% در گروه نقش جنسیتی نامتمایز و کمترین درصد در گروه نقش جنسیتی مردانگی (3/8%) قرار گرفتهاند</span><span style="font-family:b lotus;">. طبق نتایج، در خودکارآمدی پایین، بین گروه دو جنسیتی و نامتمایز تفاوت وجود داشت</span><span style="font-family:b lotus;">.</span><span style="font-family:b lotus;"> به بیاندیگر، خودکارآمدی در گروه دوجنسیتی بهطور معناداری بیش از گروه نامتمایز به دست آمد. اما بین نقشهای جنسیتی با سلامت اجتماعی رابطهای مشاهده نشد. علاوه بر این، میان نقش جنسیتی مردانگی</span> <span style="font-family:b lotus;">و</span> <span style="font-family:b lotus;">زنانگی</span> <span style="font-family:b lotus;">با خودکارآمدی و مؤلفههای سلامت اجتماعی رابطه مثبت وجود داشت که نشان میدهد هر چه نمرات مردانگی و زنانگی بالاتر باشد، بر میزان خودکارآمدی و سلامت اجتماعی نیز افزوده میشود.</span><br>
<strong><span style="font-family:b lotus;">بحث</span></strong><span style="font-family:b lotus;">: در تبیین یافتههای پژوهش میتوان گفت </span><span style="font-family:b lotus;">افراد دوجنسیتی بسته به آنچه که برای یک موقعیت خاص مناسب است، قادر به تحقق ویژگیهای زنانه- مردانه یا ترکیبی از ویژگیهای دو جنسیت هستند. از سویی، تجارب مسلط فرد، مؤثرترین راه برای ایجاد احساس کارایی و خودکارامدی است. داشتن تجربه موفقیتآمیز، باعث ایجاد باورهای کارآمدی پایدارتری میشود و در مقابل، شکست موجب تضعیف این باورها میشود. بنابراین انتظار میرود وقتی فرد دارای نقش دوجنسیتی است بتواند صرفنظر از اینکه فقط زنانه یا مردانه رفتار کند متناسب با موقعیت پاسخ دهد، به این ترتیب یکی از مهمترین منابع خودکارآمدی یعنی داشتن تجارب موفقیتآمیز تأمین خواهد شد. از</span> <span style="font-family:b lotus;">آنجا</span> <span style="font-family:b lotus;">که خودکارآمدی و سلامت اجتماعی معلمان دو عامل تأثیرگذار بر عملکرد آنها و دانشآموزان است پیشنهاد میشود در گزینش و جذب معلمان مدنظر قرار گیرند. با توجه به اینکه نتایج پژوهش حاضر نشان داد نقشهای جنسیتی عاملی مؤثر بر خودکارآمدی است برگزاری دورههای آموزشی در زمینه حذف نقشهای جنسیتی کلیشهای و بهرهمندی از ویژگیهای مثبت مردانگی و زنانگی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. همچنین مدیران مجموعههای آموزشی میتوانند داشتن سطح مطلوب چنین مهارتهایی را از شرایط استخدام قرار دهند تا با این عمل منجر به توسعه نیروی انسانی شایسته با کارآمدی بالا در امر آموزش شوند. </span>
<strong>Introduction</strong>: Survival, continuity and progress of any society depends on the efficiency and quality of its education. Teachers, as a basis of education, have a very important role in training the next generation, and to be able to play their role properly, they should have the necessary skills and abilities. Hence, self-efficacy and social health has a significant impact on the realization of their individual and professional abilities and competencies. . Social health has five dimensions, including social acceptance, social participation, social actualization, social cohesion and social integration. Social health includes the assessment and understanding of how individuals behave in society and the quality of their relationships with other people, their close relatives and the social groups they are members of.<br>
Self-efficacy is a strong personal belief about the skills and competences to act on a task and succeed in it. On the other hand, social health and self-efficacy are affected by gender-based self-concept. Gender role-based self-concept is influenced by the internalization of gender roles and is determined within the framework of social factors and conditions. Gender role-based self-concept refers to the degree to which a person sees himself as having male or female characteristics. Although the aspects of self-concept are relatively stable over time, gender role-based self-concept has been considered as a variable attribute.. Based on the scores of femininity and masculinity, four types of gender role-based self-concept can be distinguished: feminine, masculine, androgynous, and undifferentiated.<br>
This study was conducted to examine the predictive power of self-concept of gender roles in social health and teachers’ self-efficacy.<br>
<strong>Method:</strong> The study was an applied and descriptive correlational study. The study population included all male and female teachers serving in Eslamshahr, Tehran . Through cluster random sampling, 12 schools were selected. The target population of 303 people (mean age 39, SD = 97/5), including 251 women and 52 men who were teaching in different disciplines were selected and responded to questions about gender roles Bam (BSRI), Sherer’s General Self-Efficacy (GSE)and Keyes’s Social Well-Being Questionnaire(KSWBQ). Data were analyzed using Chi-square, Pearson correlation and linear regression analysis using SPSS software.<br>
<strong>Findings</strong>: The results showed that the highest percentage of respondents (41.9%) were in the androgynous group, 25.9% in the femininity gender role group, 16.3% in the undifferentiated gender role group, and the least percentage in the masculinity gender role group (3.8%).<br>
. According to the results, there was a difference between the androgynous and undifferentiated groups in lower self-efficacy. In other words, self-efficacy in the androgynous group was significantly higher than the undifferentiated group. However, there was no relationship between gender roles and social health.<br>
In addition, there was a positive correlation between the gender role of masculinity and femininity with self-efficacy and social health components, indicating that the higher the scores of masculinity and femininity are, the more self-efficacy and social health increase.<br>
<strong>Discussion</strong>: In explaining the results, it can be said that androgynous individuals, depending on what is suitable for a particular situation, can realize female-masculine characteristics or a combination of two-sex characteristics. On the one hand, the dominant individual experience is the most effective way to create a sense of efficiency and efficacy. Having a successful experience, leads to more stable and effective beliefs. . On the contrary, failure undermines these beliefs. Therefore, it is expected that when a person has an androgynous role to be able to respond in a manner consistent with the situation, regardless of whether the behavior is only feminine or masculine. As a result, one of the most important sources of self-efficacy, that is, having successful experiences, will be provided. When recruiting the teachers, it should be kept in mind that the self-efficacy and social health of teachers are two factors affecting their performance and the students’ performance. Considering that the results of the present study showed that gender roles have an effect on self-efficacy, training courses on the elimination of gender stereotypes and the beneficial effects of masculinity and femininity can be very influential. Moreover, managers of educational institution can consider a desirable level of such skills as one of the recruitment conditions, which will lead to the development of human resources with high efficiency in education.
خودپنداره نقش جنسیتی, خودکارآمدی, سلامت اجتماعی, معلمان
gender role-based self-concept, self-efficacy, social health, teachers
261
291
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1595-4&slc_lang=fa&sid=1
Mansooreh
Nikoogoftar
منصوره
نیکو گفتار
1800319475328460014677
1800319475328460014677
Yes
دانشگاه پیام نور