Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
16
63
online
1
fulltext
fa
ابعاد و مولفه های توسعه اجتماعی در برنامه های پنجگانه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
Components and Dimensions of Social Development in Development Programs
رفاه اجتماعی
اصیل
orginal
<p>مقدمه: مفهوم تغییر توأم با رشد همواره به اشکال گوناگون موردتوجه اندیشمندان علوم اجتماعی بوده است ولی توجه اختصاصی به مفهوم توسعه و برنامهریزی جهت نیل به توسعهیافتگی از قرن بیستم تبدیل به هدفی ارزشمند برای اکثر کشورهای جهان شد که در راستای رسیدن به شاخصهای آن نامه ریزی توسعه صورت گرفته است این توجه از بعد از جنگ جهانی دوم و نیاز به بازسازی ویرانیهای ناشی از جنگ، همچنین استقلال کشورهای مستعمره سابق شدت بیشتری یافت. برنامهریزی ابتدا در کشور شوروی سابق انجام میشد که به دلیل موفقیتآمیز بودن آن سایر کشورها کموبیش اقدام به تدوین برنامه جامع و متمرکز (همراه با مداخله گسترده دولت در تمامی وسایل تولید کالا و خدمات) نمودند. کشور ایران با آغاز نخستین تجربه برنامهریزی در سال 1948 از پیشگامان این امر محسوب میشود. در این راستا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پنج برنامه توسعه به اجرا درآمده است که این تحقیق به بررسی ابعاد و مؤلفههای توسعه اجتماعی موردتوجه قرار گرفته در این برنامهها و سیر تحول و مقایسه آنها میپردازد.<br>
روش: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و به روش تحلیل محتوای کیفی و کمی انجام گردید. با مطالعه اسنادی و مرور منابع، ابعاد و مؤلفههای اصلی و فرعی توسعه اجتماعی استخراج (هشت بعد اصلی و چهلوچهار زیرشاخه) شده و بر این اساس، متن اسناد برنامههای توسعه مورد تحلیل محتوا قرار گرفته و موادی از برنامهها که با جدول ابعاد اصلی و زیرشاخهها تطابق داشت در محیط اکسل تحلیل محتوای کمی شدند.<br>
یافتهها: در برنامههای توسعه پنجگانه توجه مشترکی به مؤلفههای "آموزش"، «حمایت و تأمین اجتماعی»، «حفاظت از محیطزیست»، «بهرهبرداری بهینه از منابع» و «علمگستری و فناوری» و «تعدیل شکاف مناطق محروم و برخوردار»شده است.<br>
برای مؤلفههای «عدالت جنسیتی»، «همبستگی و انسجام ملی»، «همگرایی قومی-نژادی»، «کاهش واگرایی مذهبی»، «جوانان»، « سالمندان»، «سلامت و ثبات خانواده»، «امنیت اجتماعی» یا سیاستگذاری صورت نگرفته یا سیاستها مبهم و کلی بودهاند.<br>
بحث: با توجه به مقتضیات اجتماعی- فرهنگی جامعه ایران و روند رو به رشد آسیبهای اجتماعی، همچنین عدم دستیابی به جایگاه مناسب جهانی مبتنی بر سند چشمانداز، سیاستگذاری در برنامههای توسعه لازم است مورد بازبینی قرار گیرد و توجه بیشتر به مؤلفههای مغفول در اسناد توسعه راهگشا خواهد بود.</p>
<p><strong>Introduction: </strong>The concept of change, coupled with growth in various forms has always been of interest to scholars of social sciences. However, as of the twentieth century, special attention has been paid to the concept of development and planning to achieve the development turned out to be a worthy goal for most countries. This attention was intensified after the World War II due to the need to rebuild the destruction caused by war, as well as the independence of the former colonial countries. First, the Soviet :::::::::union::::::::: started the planning and due to its success other countries more or less started to codify a comprehensive and focused plan (with extensive government intervention in all means of production of goods and services). Iran, alongside the onset of first experiences in planning in 1948, is a pioneer in this field. In this regard, after the victory of the Islamic Revolution five development programs have been implemented. This study examines different dimensions and components of social development which have been addressed in these programs and evaluates and compares them.<br>
<br>
<strong>Methods:</strong> This study is descriptive-analytical and it was conducted applying qualitative and quantitative content analysis. Through document analysis and literature review, the main and secondary dimensions and components of social development were extracted (eight core dimensions and forty-four subcategories). Accordingly, the content of the development program documents was analyzed and the examples of the programs which were in accordance with core dimensions and subcategories were analyzed in Excel applying quantitative content analysis.<br>
<strong>Findings: </strong>The study findings suggest that in the fivefold development programs, components of "education", "social security and support", "environmental protection", "optimal utilization of resources", "promoting science and technology" and "adjusted gap of deprived and rich areas" have been considered. With regard to the components of "gender justice", "national cohesion", "ethnic convergence", "reduced religious divergence", "the youth", "the elderly", "family health and stability", "social security" either there have been no policies or policies have been vague<br>
<strong>Discussion:</strong> Considering the socio-cultural requirements of Iran’s society and the growing trend of social problems, also lack of access to a proper global position based on vision plan, it is necessary to revise the development programs policies and pay more attention to the neglected components of the development documents.<br>
</p>
الگوهای توسعه , برنامه توسعه, توسعه, توسعه اجتماعی
Development, development patterns, development plan, social development
55
88
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1996-310&slc_lang=fa&sid=1
Faeze
Joghataei
فائزه
جغتایی
1800319475328460011417
1800319475328460011417
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
Mir Taher
Mousavi
میرطاهر
موسوی
1800319475328460011418
1800319475328460011418
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
Mohammad javad
Zahedi Mazandarani
محمد جواد
زاهدی مازندرانی
1800319475328460011419
1800319475328460011419
Yes
دانشگاه پیام نور