Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
15
56
online
1
fulltext
fa
رابطه ویژگی های خانواده و شخصیت کارآفرین فرزندان
Investigating the Relationship between Family Features and Children’s Entrepreneur Personality
رفاه اجتماعی
اصیل
orginal
<p dir="RTL" style="margin-right:10.75pt;"><strong><em>مقدمه: </em></strong><em>پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ­ رابطۀ ویژگیهای خانواده (نوع خانواده، سرمایهٌ فرهنگی، سرمایه اجتماعی، پایگاه اجتماعی خانواده و متغیرهای زمینهای) با شکلگیری ویژگیهای کارآفرینانه در شخصیت فرزندان در شهر هشتگرد انجام پذیرفته است.</em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:10.75pt;"><strong><em>روش:</em></strong><em> در این تحقیق، 250نفر از افراد سنین 18 تا 39 سال که در دورههای مهارتآموزی سازمان فنیوحرفه­ای شرکت کرده بودند پیمایش شدند.</em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:10.75pt;"><strong><em>یافتهها:</em></strong><em> بین سرمایه اجتماعی خانواده، نوع خانواده و جنس افراد با ویژگیهای کارآفرینانه در شخصیت فرزندان رابطه وجود دارد اما سرمایۀ فرهنگی خانواده و سایر متغیرها با شخصیت کارآفرینانه­ فرزندان رابطهای ندارند. همچنین، متغیر سرمایه اجتماعی با تمامی ابعاد کارآفرینانه بهجز بعد رویاپردازی، رابطۀ­ مثبت دارد. از بین کلیه­ متغیرهای وارد شده به معادله رگرسیونی، تنها 3 متغیر سرمایه اجتماعی، نوع خانواده و جنس پاسخگویان قادر به پیشبینی تغییرات ویژگیهای کارآفرینانه در شخصیت فرزندان بوده و توانستهاند 1/15 درصد از تغییرات آن را تبیین کنند.</em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:10.75pt;"><strong><em>بحث:</em></strong><em> در گام اول، باید سیاستگذاری و برنامهرﻳﺰی مناسب در جهت اصلاًح مناسبات قدرت در عرصههای مختلف بین زوجین بهمنظور شکلﮔﻴﺮی خانواده دموکراﺗﻴﻚ انجام پذﻳﺮد. در گام دوم، در نگرشهای ﻛﻠﻴﺸﻪای مردسالارانه بازنگری صورت ﮔﻴﺮد. سرانجام در گام سوم، در جهت تقوﻳﺖ سرمایهس اجتماعی بهطور اعم و سرماﻳۀ اجتماعی خانوادگی بهطور اخص اقدامات عملی صورت ﮔﻴﺮد. </em></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Socio-economic development cannot develop without any increase in the social personality of people. In this respect, family is the most fundamental and the most important Impressive factor in the socialization process and social character development in human life. This study aimed to study the relationship between family characteristics (type of family, cultural capital, social capital, social status of family and background variables) with the formation of entrepreneurial traits in the character of children in Hashtgerd city.</p>
<p><strong>Method:</strong> This research was a survey in the study and the tool to collect data was questionnaires. Sample size was obtained by using the Cochran formula and by using simple random sampling. The Statistical population of this study includes 250 of the Hashtgerd residents aging between 18-39 years who attended Iran Technical <span dir="RTL">& </span>Vocational Training Organization courses.</p>
<p><strong>Findings: </strong>The results show that there is a meaningful relationship between family social capital, type of family and also the gender of respondents with entrepreneurial traits in the character of children. But there was no significant relationship between family cultural capital and other variables related to entrepreneurial traits in the character of children. Also social capital variable had a significant relationship with all entrepreneurial aspects except dream aspect.</p>
<p><strong>Discussion:</strong> It must be said in a multivariate regression analysis of all the variables entered into the equation, only three variables of social capital, family type and gender of respondents had significant relationship with of entrepreneurial traits in the character of children and they gained the overall amount of 0/151 among dependent variables.</p>
سرمایه اجتماعی, سرمایه فرهنگی, شخصیت کارآفرین, کارآفرین,
Entrepreneurial Traits, Family Cultural Capital, Family Social Capital, Family Type, Gender
67
104
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-367&slc_lang=fa&sid=1
Bijan
Zare
بیژن
زارع
180031947532846008020
180031947532846008020
Yes
دانشگاه خوارزمی
Marzie
Zare
مرضیه
زارع
180031947532846008021
180031947532846008021
No
دانشگاه ارومیه