Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
15
56
online
1
fulltext
fa
رابطه متغیرهای حین تولد و رشد شناختی - حرکتی دانش آموزان در دوره پیش دبستانی با رفتارهای مدرسه ای آنها
Longitudinal Research of Relation between Delivery Period Variables, Motor – Cognitive Development of Prescool Children and Their Behaviors in Fourth Grade
رفاه اجتماعی
اصیل
orginal
<p dir="RTL" style="margin-right:10.75pt;"><strong><em>مقدمه:</em></strong><em> هدف پژوهش حاضر بررسی تعیینکنندههای پیشدبستانی در رفتارهای مدرسهای طبق مدل روانی- زیستی- اجتماعی انسان است. </em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:10.75pt;"><strong><em>روش:</em></strong><em> شرکتکنندگان در پژوهش شامل 1428 مادر و فرزندان آنان بودند که به پرسشنامه </em><em><span dir="LTR">CES-D</span></em><em> در یک برنامه پژوهشی طولی پاسخ دادند، همچنین سن کودکان هنگام تولد و وزن آنها ثبت شد. 3 سال بعد مادران به سؤالات پرسشنامه دنور برای آزمون غربال رشد کودکان پاسخ دادند که نماینده رشد شناختی و حرکتی کودکان آنها بود. عملکرد و رفتار کودکان در 10 سالگی از طریق پرسشنامه رفتار کودکان مورد سنجش قرار گرفت بنابراین، برخی از متغیرها به زمان زایمان مرتبطاند، درحالی که بقیه متغیرها به دوران پیش از مدرسه مربوطند. </em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:10.75pt;"><strong><em>یافتهها: </em></strong><em>افسردگی مادران و فقر اقتصادی با سلامت جسمانی، یادگیری، اختلالات در سلوک و اضطراب کودکان رابطه دارد. همچنین، رشد شناختی و حرکتی کودکان با یادگیری و سلامت جسمانی رابطه مثبت و با اضطراب و اختلالات سلوک رابطه عکس داشت</em></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:10.75pt;"><strong><em>بحث</em></strong><em>: بر طبق مدل روان­شناختی – زیستی شناختی اجتماعی انسان تحت­تأثیر هر سه متغیر است. رفاه اجتماعی در نسل بعد بر قابلیتهای شناختی و حرکتی اثر می­گذارد و با حذف فقر از جامعه، ماهیت جامعه بهتر خواهد بود.</em></p>
<p><strong>Introduction</strong><strong>:</strong> The aim of the current research was to investigate determinant of preschool years to school behaviors according to biopsychosocial model of human. Some of variables rooted in delivery period while other variables related to preschool years.</p>
<p><strong>Method: </strong>Participant initially were 1428 mothers and their children in postpartum period who respond to CES-D scale in longitudinal research program, also age of their children in the time of delivery and his weight was recorded.3 years later in 1383 mothers respond to questionnaires including Denver Development Screening Test for preschool representative of cognitive and motor development of their children. Performance and behavior of children at 4- Grad in school was measured via children behavior questionnaire, in 1390. The sample was decreased to 1210 persons.</p>
<p><strong>Findings:</strong> While maternal depression and poverty jeopardized learning and physical well- being in school years, they unfolding conduct disorder and anxiety. Contrary preschool cognitive and motor development of children increase their learning and physical well-being and diminish conduct disorder and anxiety.</p>
<p><strong>Discussion: </strong>according to biopsycho social model, human being were in fluenced by these variables. Social welfare will have signifi cant effect on cognitive and motor development of future generation and omission of poverty can produce better social entity.</p>
افسردگی مادرانه, فقر, دوره پیش دبستانی, رشد شناختی, رشد حرکتی
Maternal Depression, Poverty, Preschool Years, Cognitive Development, Motor Development
253
280
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-366&slc_lang=fa&sid=1
Hamidreza
Oreyzi
حمیدرضا
عریضی
180031947532846008064
180031947532846008064
Yes
دانشگاه اصفهان
Ahmad
Yarmohammadian
احمد
یار محمدیان
180031947532846008065
180031947532846008065
No
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Parvin
Bahadoran
پروین
بهادران
180031947532846008066
180031947532846008066
No
دانشگاه اصفها