Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1384
10
1
gregorian
2006
1
1
5
19
online
1
fulltext
fa
تعارض ارزشی بین والدین و فرزندان از دیدگاه دانشآموزان شهرستان آمل و عوامل مرتبط با آن
Study of Factors Related to Value Conflict between Parents and Children in Amol
رفاه اجتماعی
اصیل
orginal
<p>طرح بحث: مطالعه تعارض ارزشی بین والدین ـ فرزندان جهت شناخت عوامل مرتبط با آن از اهمیت خاصی برخوردار است. وجود تعارض ارزشی بین والدین و فرزندان در جامعه ما بهزعم محققان (یوسفی، 1382) اهمیت انجام چنین مطالعهای را بیشتر نشان میدهد. از جمله اهداف تحقیق، شناخت نظام ارزشهای دو نسل (پدران و فرزندان)، و تعیین شکاف ارزشی و علل و عوامل مرتبط با آن میباشد. روش تحقیق: در این تحقیق پیمایشی، برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده و پایایی سوالات آن نیز براساس ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستان آمل بودند که از میان آنها 240 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: این تحقیق نشان داد که که از نظر دانشآموزان، بین تشتّت ارزشیِ پرسیدهشده بین دو نسل، گروه مرجع بودن پدران برای فرزندان، میزان فردگرایی فرزندان، سبکهای تربیتی والدین (مستبدانه، مقتدرانه، سهلگیرانه)، بحران هویت فرزندان، تازگی پیام ارزشی از طرف پدران، وضوح در ارزشهای پدران، با تعارض ارزشی بین پدران ـ فرزندان رابطه معنیداری وجود دارد.</p>
<p>Objective: This research was conducted to investigate factors related to value conflict between parents and children (fathers and students in the fourth year of high school). Method: The method is survey research. The basic variables of this research are contradiction of norms, individualism, family contradiction with the reference group, value diversity and identity crisis, as independent variables, and value conflict as dependent variable. Samples of research are pre-university students in Amol. 240 students were chosen by simple random sampling. To analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics (Pearson correlation) were used. Findings: It was found that there are significant relationships between variables such as contradiction of norms, fathers as reference groups, family conflicts, individualism, educational styles, identity crisis, and value conflict.</p>
تعارض ارزشی, دانشآموزان, والدین
Amol, Parent, Pre-University Student, Value Conflict
141
154
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-250&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Kaldi
علیرضا
کلدی
a.r.kaldi@uswr.ac.ir
180031947532846006453
180031947532846006453
Yes
Morteza
Jamshidi
مرتضی
جمشیدی
180031947532846006454
180031947532846006454
No