Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1380
10
1
gregorian
2002
1
1
1
2
online
1
fulltext
fa
تحول در سیستم رفاه و تامین اجتماعی در کره جنوبی
Social Welfare and Social Security System in South Korea
رفاه اجتماعی
اصیل
orginal
توسعه و رشد سریع اقتصادی، در زمینههای اجتماعی سه نتیجه عمده را بر جای میگذارد که عبارتند از: افزایش درآمد سرانه، تسرح رود حرکت به سمت شانوار هسته ای و افزایش میزان نسیی جمعیت مدرن و توسعه یافته در بخش اقتصادی، اما این رشد و توسعه با ایجاد سیستم اجتماعی مناسب با آن همراه نشده است "
تا سال ١٩٩٥ چهار نوع بیمه تأمین اجتماعی در کره جنوبی ایجاد شده است: بیمه صدمات صنعتی (١٩٦٤)، بیمه خدمات درمانی (١٩٧٧)، برنامه بازنشستگی ملی ( ١٩٨٨ ) و بیمه بیکاری. این برنامهها همراه با کمکهای گسترده بخش دولتی اساس نظام تأمین اجتماعی کره جنوبی را تشکیل میداده است. اما با سرعت گرفتن رشد اقتصادی، افزایش و سپس بروز بحران اقتصادی، این موضوع به وضوح به اثبات رسید که نظام تأمین اجتماعی کره جنوبی یاسخگوی نیازهای جامعه نیست. دولت کره بهدلایل مختلف وارد یروسه ارتقای کیفی نظام تأمین اجتماعی شد و در این مسیر، سیستم بهداشت و درمان به عنوان نقطه شروع اصلاح سیستم تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.
در گذشته سیاست اصلی دولت در بخش بهداشت و درمان تنها بر ایجاد بیمارستانهای بزرگ عمومی در شهرهای بزرگ متمرکز شده بود، اما در دوره جدید، نخست هدفگذاری سیستم بهداشت و درمان ملی از تسهیل معالجه بیماریها به تسهیل امکان جلوگیری از بیماری تغییر یافت؛ دوم اینکه سیستم مراقبتهای بهداشتی جای خود را به سیستم مراقبت و مدیریت بهداشتی در تمام طول عمر، داد. سومین حرکت عمومیتر کردن سیستم دسترسی یکسان و آسان بهامکانات بهداشتی و درمانی برای همگان بود. از سوی دیگر، با توسعه تکنولوژی صنایع وابسته به بهداشت و درمان، تلاش شد تا رقابتپذیری این صنعت افزایش یابد و آخرین اقدام برای ایجاد تغیبر کیفی در بخش بهداشت و درمان حاکم ساختن سیستم مراقبتی شدیدتر برای تضمین سلامتی تولیدات دارویی و غذایی بود.
در واقع باید اذعان کرد مهمترین اصلی که در نظام تأمین اجتماعی کره به فراموشی سپرده شده بود توجه کمتر به تحت پوشش کامل قرار دادن فقیرترین اقشار جامعه بود. بنابراین آنچه نیاز جامعه کره تا قبل از ایجاد تحول در نظام تأمین اجتماعی تلقی میشد، تنها افزایش کیفیت و تنوع بخشیدن به میزان خدمات ارائه شده نبود بلکه یکی از مسائل اساسی افزایش فراکیری نظام تأمین اجتماعی تا پایینترین سطوح جامعه بود.
البته در آن بین سیاست اصلی پرهیز از ارائه کمک مستقیم و افزایش استقلال و خود اتکایی طبقات ضعیف جامعه بود. همچنین سیاست جدید نظام تأمین اجتماعی کره جنوبی بیش از آنکه بر از دست رفتههای انسان ( بیمه عمر، معالجه، بیمه بیکاری و...) تاکید کند بر ایجاد شغل، حغظ بهداثت و ارتقای سطح آموزش پرداخت. به عبارت بهتر، در سیستم جدید نگرش تامین آینده بیش از جبران گذشته مورد توجه قرار گرفت.
Many countries in Asia is undergoing significat demographic , social and economic transformations which challenge the capability of social security schemes to adapt to new emerging needs and the problem of rising social security costs.
The Republic of Korea established the first medical insurance Act in 1963. At that time, The Korean government decided to implement a voluntary insurance scheme in view of the difficulties encountered by individuals and enterprises to pay insurance contributions due to the low level of per capita income and the poor financial situation of the enterprises.
However, with the successful implementation of three consecutive Five-year Economic Development Plan initiated form 1962 , the Republic of Korea achieved notable economic progress as well as improvements in social welfare protection. In tire fourth Five-year Economic Development Plan, the government re-examined the medical insurance issue in 0rder to provide the population with comprehensive protection against diseases .
In 1996, 97.9 percent of the population covered by the medical insurance program the rest were covered by the medical aid program.
The financial resources of the medical insurance system come from contributions paid by the insured person and his/her employer and government subsidies.
For health care in rural areas , government-operated public health centers , health sub-centers and primary health care post have been established throughout the country.
Health expenditure as a percentage of GNP in the Republic of Korea increased from 2.7 per cent in 1970 to 5.4 percent in 1994 the growth rate is approximately 2.9 percent a year. The future option is to further pursue more effective cost containment policies regulating tile supply and demand sides as well as the rates of medical care fees which affect the entire medical market.
The experiences of social security and medical insurance system of the Republic of Korea can be used in the countries such as Iran.
Social Security, Social Insurance, Social Welfare
19
39
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-228&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
kaldi
علیرضا
کلدی
180031947532846005459
180031947532846005459
Yes