Social Welfare
رفاه اجتماعی
refahj
http://refahj.uswr.ac.ir
18
agent2
1735-8191
10.29252/refahj
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
13
49
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان
The Effect of Life Skills Training on the Life Quality of Adolescent Orphans
رفاه اجتماعی
اصیل
orginal
<dir>
<dir>
<font size="2"><span lang="FA"><p align="right" dir="rtl"><font face="times new roman,times,serif" size="2">مقدمه: هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (خودآگاهی، تصمیمگیری و حل مسئله، روشهای مقابله با استرس، روابط بین فردی و کنترل خشم) بر ابعاد کیفیت زندگی ایتام نوجوان پسر و دختر بود.</font></p><font face="times new roman,times,serif" size="2"> </font></span></font><p align="right" dir="rtl"><font face="times new roman,times,serif"><font size="2">روش: پژوهش آزمایشی حاضر همراه با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش را ایتام نوجوان ۱۲ تا ۱۸سالۀ تحت پوشش کمیتۀ امداد امامخمینی در شهر اصفهان تشکیل دادند. نمونهگیری، با مراجعه به لیست اسامی ایتام تحت پوشش این سازمان و به روش نمونهگیری تصادفی (۶۰ نفر) انجام شد که به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل هر یک شامل ۱۵ پسر و ۱۵ دختر). ابزار پژوهش، شامل پرسشنامۀ کیفیت زندگی(WHOQOL-100) و پرسشنامۀ دموگرافیک بود. دوگروه آزمایش در پانزده جلسۀ دو ساعتی طی سه ماه و به صورت جداگانه تحت آموزش مهارتهای زندگی (بستۀ آموزشی یونیسف) قرار گرفتند.آزمون تی وتحلیل هم پراکنش یک متغیره (ANCOVA)برای تجزیه وتحلیل یافته ها استفاده شد.</font></font></p><font face="times new roman,times,serif" size="2"> </font><p align="right" dir="rtl"><font face="times new roman,times,serif" size="2">یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی ایتام مؤثر بوده است .همچنین تفاوت معنیداری بین دو جنس از لحاظ میزان اثربخشی برنامۀ آموزشی وجود ندارد. در مرحلۀ پسآزمون، آموزش مهارتهای زندگی همۀ ابعاد کیفیت زندگی را جز بعد سلامت جسمی، افزایش داد. </font></p><font face="times new roman,times,serif" size="2"> </font><p align="right" dir="rtl"><font face="times new roman,times,serif" size="2">بحث: علاوه بر حمایتهای سنتی و مادی رایج، لازم است برای حمایت کیفی از ایتام نوجوان، کیفیت زندگی آنان را با آموزش مهارتهای زندگی افزایش داد.</font></p><font face="times new roman,times,serif" size="2"> </font><p align="right" dir="rtl" ><font face="times new roman,times,serif" size="2"> </font><font face="times new roman,times,serif" size="2"><p align="right" dir="ltr"> </p></font></dir><font face="times new roman,times,serif" size="2"> </font></dir><p><font size="3">
<br></font></p>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font><p style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal text-indent: 0in unicode-bidi: embed direction: ltr"><font size="2"><font face="Times New Roman"><b><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman"">Introduction:</span></b><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman""> the
aim of this study is to determine the efficacy of life skill training (self
conscious, making decisions and problem solving, stress coping strategies,
interpersonal relationship, controlling anger) on life skill dimensions of
adolescent orphans.</span></font></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal text-indent: 0in unicode-bidi: embed direction: ltr"><font size="2"><font face="Times New Roman"><b><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman"">Method:</span></b><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman""> this
study employed pre test-post test, experimental method, Using control group.
Statistical population of the study consisted adolescent orphans aged 12-18,
who were under supervisory of Imam Khomeini Relief Committee in Isfahan. Referring to the
muster of population, A sample of 60 male and female were selected and then
were assigned randomly into two experimental and control groups (each
consisting of 15 males and 15 females). Experimental group received the UNICF
life skill training (UNICF training Package) in15 sessions in a 3 month period
in the training groups, (the training group for males and females performed
separately). Descriptive statistics (Mean and Mancova) and inferential
statistics were used to analyzing research findings.</span></font></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal text-indent: 0in unicode-bidi: embed direction: ltr"><font size="2"><font face="Times New Roman"><b><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman"">Findings:</span></b><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman"">
results of the study showed that life skills training had an effect on the
quality of life of orphans.</span></font></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal text-indent: 0in unicode-bidi: embed direction: ltr"><font size="2"><font face="Times New Roman"><b>Discussion</b><b><span lang="FA" style="mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman"" dir="rtl">:</span></b><span style="mso-bidi-font-size: 10.0pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman""> in addition to traditional and
financial aids for supporting the adolescent orphans, It seems necessary to
increase their quality of life through life skill trainings.</span></font></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font>
: ایتام نوجوان، کیفیت زندگی، مهارت زندگی.
: Adolescent Orphans, Life quality, life skills, Quality of life, Training.
269
286
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-817-141&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Sadeghi
محمد
صادقی
180031947532846003626
180031947532846003626
Yes
Ahmad
Alipour
احمد
علیپور
180031947532846003627
180031947532846003627
No
Ahmad
Abedi
احمد
عابدی
180031947532846003628
180031947532846003628
No
Nezamodin
Ghasmi
نظامالدین
قاسمی
180031947532846003629
180031947532846003629
No