%0 Journal Article %A tajari, tayyebeh %A Javan neshan, mahindokht %T Identifying the Components and Indicators of the New Educational Guidance Model: An Application to Social Welfare Student and Family %J Social Welfare %V 20 %N 76 %U http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3594-fa.html %R %D 2020 %K Educational guidance, Labor market futures research, Value system, Internal satisfaction, Social welfare, %X مقدمه: هدایت تحصیلی و نقش آن در ارتقا شاخصهای رفاه اجتماعی دانش‌آموزان و خانواده‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام‌ آموزشی و تصمیم‌سازان امر توسعه در هر کشور است. هدف از مطالعه حاضر شناسایی مؤلفه‌ها و شاخصهای مدل جدید هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه نظام‌ آموزشی ایران با روش دلفی فازی بوده است. روش: پژوهش با توجه به ماهیت آن توصیفی و با توجه به هدف تعریف‌شده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایش بوده است. جامعه ‌آماری پژوهش را خبرگان، معلمان و مشاوران منتخب و متخصص درزمینه هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه تشکیل دادند. ابزار گرداوری داده‌ها، مصاحبه و پرسشنامه بود و از تکنیک دلفی فازی استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش 26 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی و استراتژی گلوله برفی انتخاب شدند. یافته‌ها: از بین 18 مؤلفه شناسایی‌شده، 13 مؤلفه شامل آمایش ‌منطقه (35/9)، رسانه- فضای مجازی (35/9)، آینده‌پژوهی بازارکار (82/10)، علاقه (36/9)، کنترل درونی دانش‌آموز (41/10)، مؤلفه‌های نگرشی (41/10)، صفات شخصیتی پایدار (09/9)، نظام ارزشی (44/10)، توان‌ حرفه‌ای مشاور (44/10)، توان‌ حرفه‌ای معلم (61/14)، قدرت ‌آزمونهای استاندارد (90/11)، مدیریت و مهارت والدین (36/11) و توانمندی عوامل سازمانی (36/11) که میزان معناداری آنها بیشتر از حد آستانه (94/8) بود، به‌عنوان مؤلفه‌های اصلی در شکل‌گیری سه شاخصِ شخصیتی، اجتماعی، فنی و مهارتی مدل جدید هدایت تحصیلی دوره متوسطه انتخاب شدند. بحث: شناسایی مؤلفه‌ها و شاخصهای مدل جدید، بسترهای مناسبی را برای اجرای صحیح هدایت تحصیلی در راستای تأمین رفاه اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه فراهم می‌کند که پیامدهای مثبتی همچون رضایت درونی در شغل و زندگی، اصلاح هرم شغلی جامعه، سلامت‌روان، یادگیری مادام‌العمر و درنهایت توسعه کشور را به همراه دارد. %> http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3594-fa.pdf %P 207-235 %& 207 %! %9 orginal %L A-10-3240-2 %+ Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. %G eng %@ 1735-8191 %[ 2020