RT - Journal Article T1 - Relationship Between Smuggling of Goods and Economic, Human and Social Capital of Border Residents (Baneh City in Kurdistan Province) JF - Yektaweb_Journals YR - 2020 JO - Yektaweb_Journals VO - 20 IS - 77 UR - http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3379-fa.html SP - 105 EP - 139 K1 - Smuggling K1 - Inhabitants of Border K1 - Frontier villages K1 - Livelihood K1 - Economic capital K1 - Social capital K1 - Human capital K1 - Kolbari K1 - Baneh AB - مقدمه: در دهه‌های اخیر در تحقیقات توسعه‌ای اعم از تحقیقات اقتصادی و اجتماعی و اکولوژیک به مناطق مرزی و تأثیرات مرزی توجه بسیاری صورت گرفته است. این رغبت و علاقه وافر به مناطقی که در امتداد مرزهای همگرایی کشورها قرار گرفته‌اند به‌طور مشخصی از این تصور نشئت گرفته که این مناطق جغرافیایی ویژه، ممکن است موجب ایجاد سازگاری و همسانی اقتصادی در همگرایی بین کشورها شوند. مردمی که در مناطق مرزی مقیم هستند مناطقی که به‌عنوان نقاطی استراتژیک و عرصه انواع مبادلات مرزی مطرح هستند؛ آیا با وجود پدیده‌ای به نام قاچاق کالا معیشتشان تحت‌تأثیر قرار نخواهد گرفت؟ و اگر تحت‌تأثیر این پدیده هستند این تأثیر در چه جهتی خواهد بود؟ در این تحقیق اثرات قاچاق کالا بر معیشت مرزنشینان و سبک زندگی موردبررسی قرار گرفته یا به عبارتی اثرات قاچاق کالا بر میزان سرمایه اقتصادی، انسانی و اجتماعی ساکنان روستاهای مرزی بررسی شده است. روش: روش تحقیق از نوع همبستگی و علی-‌مقایسه‌ای است که داده‌های آن با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری شدند. جامعه آماری را خانوارهای ساکن در روستاهای مرزی شهرستان بانه که در عمق حداکثر 25 کیلومتری مرز قرار داشتند را شامل می‌شد. در انتخاب نمونه، از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای در سه سطح فاصله 5 ، 15 و 25 کیلومتری استفاده شد که تعداد 380 خانوار به‌عنوان نمونه آماری موردبررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج از تفاوت معنادار ضریب نفوذ قاچاق، در سطوح مختلف مرزی، حکایت داشت و هرچه فاصله از مرز، کمتر، میزان تکرار قاچاق افزایش پیدا می‌کرد. با توجه به نتایج می‌توان گفت افرادی که معیشت وابسته با قاچاق کالا داشتند ازلحاظ سرمایه اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته اما ازلحاظ سرمایه انسانی و اجتماعی از میزان پایین‌تری برخوردار بودند. همچنین عموم مرزنشینان بر این باور بودند که قاچاق کالا بر وضعیت معیشتی آنها تأثیر مثبت داشته و در صورت مسدود شدن مرزها وضعیت اقتصادی آنها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. بحث: درواقع قاچاق کالا یا کولبری به‌عنوان یک شیوه معیشتی جایگزین، موجب ارتقای سطح سرمایه‌های معیشتی، خصوصاً سرمایه اقتصادی خانوارهای وابسته به قاچاق شده بود، هرچند که به‌طور ضمنی در لابه‌لای این پژوهش به این امر اشاره شده که قسمت اعظم سود انواع تجارتهای غیررسمی همچون قاچاق، نصیب افراد متنفذ و کسانی شده که به طور غیرمستقیم در این امور درگیر و یا تا حدی نقش نظارتی داشتند. LA eng UL http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3379-fa.html M3 ER -