RT - Journal Article T1 - Proposed Model for Drug Addiction Prevention Training in Schools Based on the Viewpoints of Students and Teachers throughout the Country JF - Yektaweb_Journals YR - 2008 JO - Yektaweb_Journals VO - 7 IS - 29 UR - http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2092-fa.html SP - 197 EP - 226 K1 - Drug Addiction K1 - Drug Addiction Prevention Factors K1 - Educational Curriculum K1 - Prevention Method K1 - Students K1 - Teachers AB - طرح مسأله: در بررسی حاضر با توجه به نبود فرم پیشگیری از اعتیاد مدونی در مدارس کشور، تلاش بر آن بوده است تا درجه تناسب مؤلفه‌های ضروری مدل پیشنهادی «‌آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس ایران» از نظر دانش‌آموزان، معلمان و مربیان دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در 29 استان کشور مشخص گردد. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی‌ ـ توصیفی است. ابزار پژوهش در این مطالعه پرسش نامه محقق ساخته بوده است که متناسب با 6 گروه هدف به تفکیک تهیه شد و از 29000 دانش‌آموز و 2900‌ آموزگار در 29 منطقه آموزش ‌‌و ‌پرورش استان‌های کشور نظرسنجی شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که 6 جامعه آماری در ارتباط با موضوعات آموزشی مرتبط با آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس، اغلب (91 درصد دانش‌آموزان ابتدایی، 82 درصد راهنمایی و 86 درصد متوسطه، 94 درصد آموزگاران ابتدایی، 89 درصد معلمان و مربیان دوره راهنمایی و 87 درصد معلمان و مربیان دوره متوسطه) گزینه مناسب و کاملا مناسب را انتخاب کرده‌اند. نتایج: نتایج این بررسی بیان‌گر این واقعیت است که در مجموع، درجه تناسب مؤلفه‌های ضروری مدل آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان کشور 87 درصد است. LA eng UL http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2092-fa.html M3 ER -