گروه | |||||
دانشجو n=194 | مددکار اجتماعیn=256 | ||||
فراوانی | درصد | فراوانی | درصد | ||
سن | 18-23 | 132 | 4/ 96 | 5 | 6/ 3 |
24-38 | 42 | 1/ 27 | 113 | 9/ 72 | |
39-51 | 17 | 6/ 13 | 108 | 4/ 86 | |
51 به بالا | 2 | 1/ 9 | 20 | 9/ 90 | |
جنسیت | مؤنث | 151 | 7/ 46 | 172 | 3/ 53 |
مذکر | 43 | 9/ 33 | 84 | 1/ 66 | |
وضعیت تأهل | متأهل | 141 | 5/ 67 | 68 | 5/ 32 |
مجد | 51 | 1/ 22 | 180 | 9/ 77 | |
جدا از همسر | 1 | 3/ 14 | 6 | 7/ 58 | |
همسر فوتشده | 1 | 3/ 33 | 2 | 7/ 66 | |
محل اشتغال | غیر شاغل (دانشجو) | 194 | 1/ 43 |
بهزیستی | - | - | 49 | 8/ 10 |
کمیته امداد | - | - | 51 | 3/ 11 |
مراکز درمانی | - | - | 34 | 5/ 7 |
سازمانهای مردمنهاد | - | - | 32 | 1/ 7 |
بانک | - | - | 20 | 4/ 4 |
شرکت نفت | - | - | 15 | 3/ 3 |
نیروی انتظامی و زندان | - | - | 45 | 10 |
کلینیک مشاوره | - | - | 5 | 1.1 |
استاد دانشگاه | - | - | 5 | 1.1 |
ردیف | گویهها | ارزیابان | فراوانی | برازندگی | امتیاز | نتیجه | تعداد واقعی | شاخص نسبت روایی محتوایی CVR | شاخص روایی سازه I-CVI | سطح معناداری | شاخص آزمون K* | ارزیابی |
1 | خدمات رفاهی (بهزیستی، یارانه دولتی) موجب تنبلی افراد میشود. | 10 | 8/ 0 | 6/ 3 | 88/ 2 | خوب | 10 | 818/ 0 | 909/ 0 | 005/ 0 | 909/ 0 | معتبر |
2 | افراد دارای سلامت جسمانی که سبد غذایی دولتی دریافت میکنند، به سیستم زیان وارد میکنند. | 10 | 7/ 0 | 3/ 3 | 31/ 2 | خوب | 9 | 636/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
3 | افراد فقیر، متقلب هستند. | 10 | 3/ 0 | 4/ 2 | 72/ 0 | خوب | 9 | 636/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
4 | افراد به دلیل شرایطی که از حوزه کنترل آنها خارج است، فقیر هستند. | 10 | 1/ 0 | 8/ 2 | 28/ 0 | خوب | 11 | 1 | 1 | 001/ 0 | 1 | معتبر |
5 | کمک به افراد فقیر بر عهده جامعه است. | 10 | 2/ 0 | 1/ 3 | 62/ 0 | خوب | 11 | 1 | 1 | 001/ 0 | 1 | معتبر |
6 | اگر افراد فقیر بیکار بیشتر تلاش میکردند، کاری پیدا میکردند. | 10 | 2/ 0 | 3 | 6/ 0 | خوب | 10 | 818/ 0 | 1 | 001/ 0 | 1 | معتبر |
7 | افراد فقیر با بقیه افراد جامعه تفاوت دارند. | 10 | 0.2 | 8/ 2 | 56/ 0 | خوب | 10 | 818/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
8 | افراد فقیر فکر میکنند مستحق حمایت هستند. | 10 | 8/ 0 | 8/ 3 | 04/ 3 | خوب | 9 | 636/ 0 | 818/ | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
9 | مادران تحتپوشش خدمات رفاهی (بهزیستی، یارانه دولتی) برای دریافت پول بیشتر، بچه دارند. | 10 | 4/ 0 | 1/ 3 | 24/ 1 | خوب | 9 | 636/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
10 | کودکانی که در مراکز بهزیستی پرورش یافتند، هیچوقت بهجایی نمیرسند. | 10 | 4/ 0 | 9/ 2 | 16/ 1 | خوب | 10 | 818/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
11 | افراد فقیر، متفاوت عمل میکنند. | 10 | 5/ 0 | 3 | 5/ 1 | خوب | 10 | 818/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
12 | افراد فقیر مورد تبعیض قرار میگیرند. | 10 | 3/ 0 | 2/ 3 | 96/ 0 | خوب | 11 | 1 | 1 | 001/ 0 | 1 | معتبر |
13 | بیشتر افراد فقیر، کثیف هستند. | 10 | 7/ 0 | 4/ 3 | 38/ 2 | خوب | 6 | 091/ 0 | 909/ 0 | 005/ 0 | 909/ 0 | معتبر |
14 | افرادی که فقیر هستند نباید برای این بدشانسی شرمنده باشند. | 10 | 6/ 0 | 2/ 3 | 92/ 1 | خوب | 9 | 636/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
15 | اگر من فقیر بودم، حاضر به دریافت خدمات رفاهی (بهزیستی، یارانه دولتی) میشدم. | 10 | 7/ 0 | 6/ 3 | 52/ 2 | خوب | 10 | 818/ 0 | 909/ 0 | 005/ 0 | 909/ 0 | معتبر |
16 | دولت پول زیادی صرف برنامههای مربوط به فقر میکند. | 10 | 7/ 0 | 6/ 3 | 52/ 2 | خوب | 9 | 636/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
17 | بعضی از افراد فقیر با توجه به مزایایی که دریافت میکنند، زندگیای بهتر از من دارند. | 10 | 4/ 0 | 9/ 2 | 16/ 1 | خوب | 9 | 636/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
18 | در بین دریافتکنندگان خدمات رفاهی (بهزیستی، یارانه دولتی) تقلب زیادی وجود دارد. | 10 | 5/ 0 | 2/ 3 | 6/ 1 | خوب | 9 | 636/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
19 | بهطورکلی افراد فقیر نسبت به سایر افراد بهره هوشی پایینتری دارند. | 10 | 5/ 0 | 2/ 3 | 6/ 1 | خوب | 9 | 636/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
20 | من معتقدم افراد فقیر نسبت به سایر افراد ارزشهای متفاوتی دارند. | 10 | 3/ 0 | 2/ 3 | 96/ 0 | خوب | 10 | 818/ 0 | 818/ 0 | 027/ 0 | 813/ 0 | معتبر |
21 | من از بالابردن مالیات برای افزایش خدمات اجتماعی برای افراد فقیر پشتیبانی میکنم. | 10 | 6/ 0 | 6/ 3 | 16/ 2 | خوب | 11 | 1 | 1 | 001/ 0 | 1 | معتبر |
عاملها | گویهها | بار عاملی | درصد واریانس |
کلیشهها | 14-ارائه خدمات رفاهی (بهزیستی، کمیته امداد، سبد کالا، مستمری و ...) موجب تنبلی افراد میشود. | 76/ 0 | 007/ 15 |
13- اگر افراد فقیر بیکار بیشتر تلاش میکردند، کاری پیدا میکردند. | 56/ 0 | ||
15- بخش زیادی از بودجه دولتی صرف کمکرسانی به افراد فقیر میشود. | 53/ 0 | ||
12-افراد دارای سلامت جسمانی که سبد غذایی دولتی دریافت میکنند، به جامعه زیان وارد میکنند. | 53/ 0 | ||
9-بعضی از افراد فقیر با توجه به مزایایی که دریافت میکنند، زندگیای بهتر از من دارند. | 36/ 0 | ||
رویکرد فردی | 2-افراد فقیر، متقلب هستند. | 63/ 0 | 720/ 9 |
7-بهطورکلی افراد فقیر نسبت به سایر افراد بهره هوشی پایینتری دارند. | 53/ 0 | ||
3-بیشتر افراد فقیر، ژولیده، کثیف و نامرتب هستند. | 51/ 0 | ||
1-افراد فقیر با بقیه افراد جامعه تفاوت دارند. | 43/ 0 | ||
8-در بین دریافتکنندگان خدمات رفاهی (بهزیستی، کمیته امداد، سبد کالا، مستمری و...) تقلب زیادی وجود دارد. | 34/ 0 | ||
رویکرد ساختاری | 21-افراد فقیر مورد تبعیض قرار میگیرند. | 588/ 0 | 410/ 7 |
20-کمک به افراد فقیر بر عهده جامعه است. | 515/ 0 | ||
16 افراد به دلیل شرایطی که از حوزه کنترل آنها خارج است، فقیر هستند. | 372/ 0 | ||
19-افرادی که فقیر هستند نباید برای این بدشانسی شرمنده باشند. | 331/ 0 | ||
18-اگر من فقیر بودم، حاضر به دریافت خدمات رفاهی (بهزیستی، کمیته امداد، مستمری، سبد کالا و...) میشدم. | 306/ 0 |
شاخص برازش | مقادیر مشاهدهشده |
مجذور کای x2 | 944/ 199 |
درجه آزادی (df) | 87 |
مقدار احتمال (p) | 001/ 0 |
مجذور کای به درجه آزادی χ2/ df | 298/ 2 |
ریشه میانگین مربعات خطای برآورد RMSEA | 054/ 0 |
شاخص نیکویی برازش GIF | 943/ 0 |
شاخص برازش هنجارشده NFI | 784/ 0 |
شاخص برازش تطبیقی CFI | 863/ 0 |
آلفای کرونباخ |
دانشجو | مددکار اجتماعی | تعداد آیتمها | |
آزمون | 748/ 0 | 545/ 0 | 21 |
بازآزمون | 86/ 0 | 719/ 0 | 21 |
نگرش به فقر | کولموگروف- اسمیرنوف | شاپیرو-ویلک | توزیع | |
مقدار احتمال (p) | مقدار احتمال (p) |
دانشجو | آزمون | .200/ 0* | 875/ 0 | نرمال |
بازآزمون | .200/ 0* | 841/ 0 | نرمال | |
مددکار اجتماعی | آزمون | .200/ 0* | 838/ 0 | نرمال |
بازآزمون | .200/ 0* | 866/ 0 | نرمال |
همبستگی | دانشجو | مددکار اجتماعی | |||
آزمون | بازآزمون | آزمون | بازآزمون | ||
آزمون | R | 1 | 791/ 0** | 1 | 757/ 0** |
مقدار احتمال (p) | 001/ 0 | 001/ 0 | |||
تعداد | 17 | 17 | 18 | 18 | |
بازآزمون | R | 791/ 0** | 1 | 757/ 0** | 1 |
مقدار احتمال (p) | 001/ 0 | 001/ 0 | |||
تعداد | 17 | 17 | 18 | 18 |
ابعاد | آلفای کرونباخ (α) | آلفای کرونباخ مبتنی بر آیتمهای استانداردشده | تعداد گویهها |
نگرش کل | 676/ 0 | 683/ 0 | 15 |
کلیشهها | 683/ 0 | 681/ 0 | 5 |
رویکرد فردی | 563/ 0 | 598/ 0 | 5 |
رویکرد ساختاری | 520/ 0 | 521/ 0 | 5 |
گروه | فراوانی | میانگین | خطای انحراف معیار | انحراف معیار استاندارد | فاصله اطمینان 95% | |
دانشجوی مددکاری اجتماعی | 194 | 922/ 54 | 448/ 0 | 24/ 6 | 037/ 54 | 807/ 55 |
مددکار اجتماعی شاغل | 256 | 191/ 53 | 402/ 0 | 43/ 6 | 399/ 52 | 983/ 53 |
اختلاف میانگین |
713/ 1 | 605/ 0 |
542/ 0 | 920/ 2 | |||||
t=2.86 p=0.004 MD:1.8 (95% CI: 0.542 to 2.920) cohen’s d(SMD): 0.272 (95% CI: 0.085 to 0.46) |
مقدار احتمال (p) | F | دانشجوی مددکاری اجتماعی | مددکار اجتماعی شاغل | نگرش به فقر | ||
تعداد=194 | تعداد=256 | |||||
انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | میانگین | |||
001/ 0 | 95/ 14 | 11/ 3 | 90/ 17 | 46/ 3 | 67/ 16 | کلیشهها |
172/ 0 | 86/ 1 | 01/ 3 | 37/ 18 | 97/ 2 | 76/ 18 | رویکرد فردی |
001/ 0 | 51/ 10 | 84/ 2 | 64/ 18 | 95/ 2 | 74/ 17 | رویکرد ساختاری |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |