دوره 23، شماره 91 - ( 11-1402 )                   جلد 23 شماره 91 صفحات 278-253 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.USWR.REC.1400.270


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gohari T, Mohaqeqi Kamal S H, Frouzan A S, Ahmadi S, Araban M. (2024). Health System Responsiveness Status: Study of Slum Areas of Ahvaz. refahj. 23(91), : 7 doi:10.32598/refahj.23.91.1369.6
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4224-fa.html
گوهری طاهره، محققی کمال سید حسین، فروزان آمنه ستاره، احمدی سینا، عربان مرضیه. وضعیت پاسخگویی نظام سلامت: مطالعه مناطق حاشیه‌نشین شهر اهواز در سال 1401 رفاه اجتماعی 1402; 23 (91) :278-253 10.32598/refahj.23.91.1369.6

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-4224-fa.html


چکیده:   (1012 مشاهده)
مقدمه: پاسخگویی یکی از مولفه‌های اصلی نظام سلامت است که  با خصوصیات اجتماعی جامعه مرتبط می‌باشد.  برنامه ریزی جهت دستیابی به  پاسخگویی نظام سلامت در مناطق حاشیه‌نشین  به‌عنوان  اجتماعات نوظهور و یکی از تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت جهت دستیابی یه یک سیستم ارائه خدمات مناسب الزامی است. هدف این مطالعه بررسی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت در ساکنین مناطق حاشیه‌نشین شهر اهواز بود.
روش‌: در این مطالعه مقطعی،‌ ۳۸۵  نفر از ساکنان مناطق حاشیه‌نشین شهر اهواز به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای از 7 مرکز بهداشتی درمانی مناطق آل صافی،‌ منبع آب،‌ کوت عبداله، کوی رمضان،‌ عین دو،‌ حصیرآباد و کیان‌آباد و دو بیمارستان‌ علامه کرمی و بیمارستان سینا در سال 1401 انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از چک لیست اطلاعات دموگرافیک اجتماعی و  پرسشنامه پاسخگویی سازمان بهداشت جهانی استفاده  شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی، من‌ویتنی، کروسکال والیس، آنالیز واریانس و تی‌مستقل در نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد.
یافته‌ها: دامنه سنی پاسخگویان ۱۸ تا ۹۷ سال با میانگین (۵۶/۱۶±۸۴/۴۲) بود. زنان ۶۶ درصد از جامعه پژوهش را تشکیل ‌دادند. ۷۶ درصد متاهل،‌ ۲۶ درصد بیسواد و ۴/۴ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. ۷/۸۵ درصد از پاسخگویان درآمد زیر ۵ میلیون داشتند. ۲/۶۶ درصد از سازمان‌های ارائه خدمت دولتی استفاده می‌نمودند. ۸۰ درصد دارای بیمه درمانی و ۱/۱۵درصد دارای بیمه تکمیلی بودند. عملکرد خدمات بستری از نظر پاسخگویی بهتر از خدمات سرپایی بود. بعد «انتخاب آگاهانه» برای خدمات سرپایی و بستری امتیاز پایینی دریافت کرد. تقریباً ۱۳ درصد از پاسخگویان در حین دریافت خدمات بستری، نوعی از تبعیض را درک کردند. پاسخگویی در همه ابعاد با نوع ارائه‌دهنده خدمات، در بعد ارتباط با نوع ارائه خدمات، در بعد انتخاب آگاهانه و محرمانگی با داشتن بیمه تکمیلی شرکت‌کنندگان در پژوهش رابطه معنی‌داری داشت.
بحث: توجه به کیفیت امکانات مراکز، دسترسی به حمایت اجتماعی و انتخاب آگاهانه به عنوان ابعاد دارای اولویت جهت برنامه ریزی برای اقدامات اصلاحی به منظور بهبود پاسخگویی نظام سلامت در مناطق حاشیه نشین پیشنهاد می شود.
شماره‌ی مقاله: 7
متن کامل [PDF 594 kb]   (651 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (506 مشاهده)  
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: حاشیه نشینی
دریافت: 1402/3/31 | پذیرش: 1402/7/29 | انتشار: 1402/11/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb