ریاحی محمداسماعیل، شعبانی مریم. بررسی جامعهشناختی فرآیند استرس: آزمون تجربی نظریه پیرلین در بین دانشآموزان دوره متوسطه دوم استان مازندران رفاه اجتماعی 1399; 20 (78) :347-293
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3505-fa.html
چکیده: (2310 مشاهده)
مقدمه: بسیاری از پژوهشهای جامعهشناختی صورتگرفته در حوزه موضوعی استرس مرهون مقاله کلاسیک پیرلین (1981) بوده است. مدل مفهومی ارائهشده در مقاله مذکور (فرآیند استرس) بر تحقیقات جامعهشناختی سه دهه اخیر تأثیر گذاشته است و بهنوعی مدل مرجعی است که برای پژوهش درزمینه تفاوتهای سلامت روان به کار میرود.
روش: روش مورداستفاده در این پژوهش، پیمایش و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، خوشهای و سیستماتیک، 106 مدرسه و تعداد 742 نفر بهعنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند. جمعیت تحقیق کلیه دانشآموزان دوره متوسطه دوم استان مازندران در سال تحصیلی 98- 1397 بودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمون تفاوت میانگین، آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیونی چندگانه استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام گرفته است.
یافتهها: بیشترین میزان استرس (اولیه و ثانویهای) که دانشآموزان از سوی کادر آموزشی مدرسه تجربه کردهاند مربوط به مؤلفه محرومیت و کمپاداشی (مطمئن به گرفتن نمره مناسب ولی کسب نمره کم) و فشارها و محدودیت ساختاری (عدم یادگیری به دلیل شلوغی و بینظمی کلاس) است. بیشترین میزان استرس مزمن مربوط به مؤلفه تهدیدها (ترس از اخراج و نگرانی از کسر نمره امتحانی) و محرومیت و کمپاداشی (نگرانی از کسب نمره کم در امتحان) است. متغیرهای تعدیلکننده (حمایت اجتماعی و عزتنفس) نقش مؤثری در تعدیل روابط بین میزان استرس و پیامد آن (افسردگی و اضطراب) داشتهاند که معنادار بودهاند و در این میان نقش حمایت اجتماعی پررنگتر است. همچنین در تبیین افسردگی و اضطراب برحسب نوع مدارس باید گفت که دانشآموزان مدارس دولتی و خاص بیشتر در معرض منابع استرسزایی هستند که تهدیدکننده افسردگی و اضطراب آنان است.
بحث: بهواسطه مدل فرآیند استرس (عوامل استرسزا، تعدیلکنندهها، پیامد استرس و بافت اجتماعی) میتوان تفاوتهای سلامت روان دانشآموزان را شناسایی کرد.
نوع مطالعه:
روشی 1 |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1398/7/30 | پذیرش: 1399/10/16 | انتشار: 1399/12/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول