متن کامل [PDF 639 kb]
(2685 دریافت)
|
چکیده (HTML) (3311 مشاهده)
متن کامل: (5826 مشاهده)
مقدمه
رسیدن به رشد بالا و توسعه اقتصادی از جمله اهداف مهمی است که همه کشورها در پی دستیابی به آن هستند، اما دستیابی به نرخ بالای رشد اقتصادی نیازمند شناخت عوامل و امکانات بالقوه و به کارگیری درست آنها است. رشد جمعیت و تأثیر آن بر توسعۀ اقتصادی موضوعی است که از دیرباز توجه صاحبنظران مسائل اقتصادی و جمعیتی را به خود مشغول داشته است. استفاده مؤثر از نیروی انسانی در فرآیند توسعۀ اقتصادی و اجتماعی، بیش از هر چیز به سطح دانش، تلاش و خلاقیت آن ارتباط دارد که این خود در گرو سلامت روحی و جسمی اعضای آن جامعه است. (اشکورجیری و همکاران، 2016)
رشد جمعیت بهعنوان یکی از عمدهترین و مؤثرترین عامل کاهش درآمد سرانه و به تبع آن، کاهش سطح زندگی و رفاه عمومی، شناخته شده است. اگر چه رشد نامطلوب جمعیت در شرایط عادی موجب فقر است، در عین حال، از همین عامل منفی میتوان بهعنوان عامل مصرف و به تبع آن، بهعنوان عامل رشد تولید و تقاضا و شکوفایی اقتصادی بهره جست، مشروط بر این که برای بهرهگیری از عامل منفی به گونه ای سنجیده و مطلوب، اصول و قواعد اقتصادی در جلب سرمایه، اعم از داخلی و خارجی، مورد بهره برداری قرار گیرد، چه در غیر این صورت، رشد نامطلوب جمعیت، موجب کاهش رفاه و افزایش فقر عمومی خواهد شد (بارو وسالای مارتین، 2004).
منطبق با نظریات رشد اقتصادی درونزا، کیفیت نیروی انسانی یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی میباشد. به عبارت دیگر سلامت و بهداشت نیروی کار که بهطور مستقیم با فقر فرد ارتباط دارد اثر مستقیمی بر رشد اقتصادی کشورها خواهد گذاشت. انسانها کسانی هستند که جامعه را میسازند. سرمایه انسانی در اقتصاد یکی از مهمترین عوامل در رشد اقتصادی به شمار میرود. سرمایه انسانی شامل کیفیت نیروی کار و دانش نهادینه شده در انسان است که باعث افزایش تولید و رشد اقتصادی کشورها میشود (. کلمن، 2015)
دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا یکی از اهداف مهم هر نظام اقتصادی به شمار میرود. این امر متضمن به کارگیری سیاستهای مناسب اقتصادی، ثبات سیاستهای اقتصادی و همچنین شناخت بیشتر عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی است (بکر، 2000).
ارتباط بین رشد اقتصادی و جمعیت را در کشورهای آسیای مرکزی طی سالهای 2007-1989 توسط سواس (2008) مورد بررسی قرار گرفت. وی در این تحقیق با استفاده از مدل ARDL بین رشد اقتصادی ورشد جمعیت رابطه مثبت وقوی را نتیجه گرفت. کلی (1995) همبستگی بین جمعیت کل و رشد اقتصادی نیزتوسط کلی (1995) بررسی گردید وی همچنین در مدل خود با استفاده از متغیرهای: سرمایه فیزیکی، نیروی کار، سرمایه انسانی، منابع طبیعی و تکنولوژی بهعنوان متغیر توضیحی و تولید ناخالص داخلی سرانه بهعنوان متغیر وابسته، نشان داد که رابطه منفی و معناداری بین رشد جمعیت و رشد اقتصادی 89 کشور که جمعیت شان در سال 1960 بیش از یک میلیون نفر بوده، وجود داشته است.
بخشی دستجردی و خاکی نجفآبادی (2010) به بررسی تأثیر جمعیت بر رشد اقتصادی در چهارچوب الگوی رشد بهینه در اقتصاد ایران (2007-1972) پرداختند و با استفاده از اگوریتم ژنتیک نشان دادند، چنان چه در دوره مورد مطالعه، جمعیت کشور رشد نمیکرد، سطوح واقعی مصرف سرانه، پس انداز سرانه، سرمایه سرانه و محصول ملی سرانه که در طول سالهای گذشته اتفاق افتاده است، در جایگاه پایینتری قرار میگرفت
مهرگان و رضائی (2009) به بررسی اثر ساختار سنی جمعیت بر رشد اقتصادی در دوره 2004-1966 با استفاده از روش دادههای ترکیبی برای 171 کشور پرداختند. یافتههای آنها نشاندهنده تأثیرپذیری بالای رشد اقتصادی از متغیرهای جمعیتی است و نرخهای رشد گروههای مختلف سنی دارای اثرات متفاوتی بر رشد اقتصادی است.
مبانی نظری
بر طبق نظریات کیندلبرگ رشد اقتصادی به معنی تولید بیشتر است. رشد اقتصادی نه تنها ممکن است شامل تولید بیشتر از طریق استفاده از مواد اولیه باشد، بلکه به معنی افزایش کارایی و افزایش تولید به مقیاس مواد اولیه مورد استفاده نیز هست. فریدمن از رشد به معنی گسترش سیستم در جهات مختلف بدون تغییر در زیربنای آن و از توسعه بهعنوان رشد خلاق و نوآوری در جهت ایجاد تغییرات زیربنایی در سیستم اجتماعی یاد میکند (اهرلیک ولیو، 1997).
رشد اقتصادی، دلالت بر افزایش تولید یا درآمد سرانه ملی دارد. اگر تولید کالاها یا خدمات به هر وسیله ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند میتوان گفت در آن کشور رشد اقتصادی اتفاق افتاده است. به تعبیر سادهتر رشد اقتصادی عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه. در سطح کلان افزایش تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال مورد بحث به نسبت مقدار آن در یک سال پایه، رشد اقتصادی محسوب میشود. نرخ رشد اقتصادی نشاندهنده این است که هر اقتصادی چگونه و در چه مدتی به توسعه اقتصادی میرسد. در بین شاخصهای رشد اقتصادی، نرخ رشد تولید سرانه از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به اینکه تغییرات درآمد سرانه به تغییرات زمان نشاندهنده رشد درآمد سرانه است، لذا رشد اقتصادی یک کشور عبارت است از افزایش تولید ملی واقعی سرانه آن کشور در طول یک دوره بلندمدت. (کنزی ودفلو، 1977)
رشد جمعیت به این دلیل عامل مؤثری در رشد اقتصادی به شمار میآید که اکثر کشورهای غنی از منابع چشمگیر و فراوان سرمایه و کمبود نیروی کار برخوردارند. در این کشورها منحنی عرضه نیروی کار برای بخش صنعت باکشش است. در این صورت حتی اگر نرخ رشد جمعیت بسیار زیاد هم باشد به علت پیشرفت تکنولوژی و فراوانی سرمایه، بر بازدهی نیروی کار افزوده خواهد شد. در حقیقت افزایش جمعیت به مقدار بیشتری بر درآمد خالص ملی میافزاید. به عبارت دیگر نسبت افزایش درآمد ملی به نرخ رشد جمعیت همیشه مثبت بوده است. به هر حال عواقب رشد جمعیت بر توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه کاملا متفاوت است، زیرا شرایط اقتصادی حاکم بر این کشورها کاملاً با شرایط اقتصادی کشورهای توسعه نیافته متفاوت است. از پیامدهای مهم رشد جمعیت در کشورهای جهان سوم میتوانیم به مواردی چون جوانی جمعیت، تشدید فقر، بیکاری، مهاجرت از روستا به شهر، حاشیه نشینی و افزایش بار تکفل اقتصادی اشاره کنیم (بلوم ودیگران، 2010).
رشد سریع جمعیت با استفاده بیشتر از منابع طبیعی یک کشور رشد اقتصادی را دچار وقفه میکند. این پدیده بهویژه درمورد کشورهایی که بخش بزرگی از جمعیت در بخش کشاورزی اشتغال دارند صادق است. زیرا هر آنچه که تولید میشود به منظور برآوردن مصرف جاری است. همراه با رشد سریع جمعیت و تقسیم زمینهای کشاورزی بین تعداد بیشتری از مردم، تولید کشاورزی کاملاً غیراقتصادی خواهد شد (فیلیپس وپرون، 1988).
روش
روش تحقیق مورد مطالعه از نوع فراتحلیل میباشد. فراتحلیل عبارت از بهکارگیری روشهای آماری خاص برای خلاصه کردن نتایج مطالعات مستقل و در بعضی اوقات برای یافتن دقیق ترین شکل ارتباط بین متغیرهای مورد بررسی است. در یک مطالعه فراتحلیل جامعه آماری کل مطالعات انجام گرفته پیرامون موضوع میباشد لذا نمونه آماری وجود ندارد. در واقع فراتحلیل به اندازه اثر متغیر یا متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته با توجه به مطالعات انجام شده پیرامون موضوع تاکید دارد.
مراحل فراتحلیل عبارت است از: 1. تعریف دقیق موضوع و سوال پژوهش 2. جستجو و انتخاب اولیه مقالات 3. بررسی اعتبار علمی مقالات و منابع 4. استخراج اطلاعات 5. تحلیل آماری و ارایه آن 6. بحث و تفسیر و نتایج. در مرحله اول انجام یک مرور نظام مند و فراتحلیل، محقق باید حیطههای مختلفی که سوال پژوهش قصد دارد به آنها بپردازد را بهطور دقیق مشخص نماید (موهر ودیگران، 2000). این حیطهها عبارتند از: جامعه مورد مطالعه، متغیر مستقل مورد مطالعه، متغیر وابسته، نوع مطالعه انتخابی و بعد زمانی مورد نظر. در مرحله دوم باید منابع الکترونیکی مختلف مورد بررسی قرار گیرد. در مرحله سوم باید اطلاعاتی با بالاترین روایی و پایایی استخراج شوند. در مرحله چهارم شیوه جمعآوری اطلاعات در مطالعات مرور نظاممند و فراتحلیل عمدتاً از طریق استخراج اطلاعات نتایج مطالعات دیگران و ثبت در فرمهای مربوط است. در مرحله پنجم که مرحله آماده سازی اطلاعات است، اطلاعات استخراج شده تا حد امکان یکسان شده و امکان ترکیب آنها با استفاده از شیوههای آماری فراتحلیل فراهم میگردد. در مرحله ششم برای انجام فراتحلیل محقق باید شاخص یکسانی برای خلاصه کردن نتایج کلی مطالعات تولید نماید (لی، 2003).
فراتحلیلگران با داشتن مقادیر میانگین، واریانس و انحراف معیار گروهها قادر به محاسبه اندازه اثر هستند اما رایجترین آمارهها در این زمینه آمارههای «r» و «d» هستند، که معمولا «d» را برای تفاوتهای گروهی و «r» را برای مطالعات همبستگی به کار میبرند. از این رو اگر در مطالعه ای از آزمونهای«»، «t»، «Z» و «F» استفاده شده باشد میتوان اندازه اثر آنها را بر اساس فرمولهای زیر محاسبه نمود (ولف، 1986).
(1) d = ( 2t)/√df d = (2√f)/df d = 2r/√(1- r2 )
(2) r = √(X2/n) r = √(t2/(t2+df)) r =√(F/(F+df))
بهترین معیار برای تفسیر و قضاوت در مورد مقدار اندازه اثر، چه از طریق شاخص r و چه از طریق شاخص d باید از مرور پیشینه تحقیق بهدست آید. یعنی مقادیر اندازه اثر تحقیقاتی را که طی چندین سال انجام شده اند را محاسبه نمود و میانگین آنها را بهعنوان معیار مناسب برای مقایسه سایر اندازههای اثر که در آینده در آن حوزه تحقیقاتی انجام میشود انتخاب نمود (ایگر واسمیت، 1997).
جدول (1) حدود متغیرهای d و r
d r
اندازه اثر کم 0.2 0.1
اندازه اثر متوسط 0.5 0.3
اندازه اثر زیاد 0.8 0.5
منبع: کوهن، 1988
چناچه اندازه اثر براساس معیار r و d به ترتیب از 0.2 و 0.1 کمتر باشد توان آزمون هم کمتر میشود و اعتبار تصمیمگیری کاهش مییابد، همچنین اگر مقدار اندازه اثر بر حسب معیار r و d از 0.8 و 0.5 بیشتر باشد، توان آزمون هم بیشتر میشود و اعتبار تصمیمگیری افزایش مییابد (میلروپولاک، 1994).
در طول فرآیند تحقیق در زمینه تأثیر رشد جمعیت بر رشد اقتصادی از میان 143مقاله، پایاننامه و گزارشهای مختلف باتوجه به معیارهای تعیین شده در مجموع تعداد 48 پایاننامه و 32 مقاله با موضوعات منطبق و یا تشابه موضوعی نسبتا بالا و مناسب برای فراتحلیل انتخاب شد. از مجموع این پژوهشها با توجه به معیارهای مد نظر، تعداد 9 پایاننامه و 9 مقاله که از تمامی جهات برای به کارگرفته شدن در این پژوهش مناسب تشخیص داده شد، که در فرآیند متاآنالیز برای محاسبه شدت اثر وارد فرآیند تجزیه و تحلیل شدند. لازم به یادآوری است که معیارهای مدنظر قرارداد پژوهش عبارتند از: 1- در پژوهش مربوطه، رشد جمعیت بهعنوان متغیر مستقل و رشد اقتصادی بهعنوان متغیر وابسته به کار رفته باشد 2- پژوهشها باید اطلاعات لازم برای استخراج عملی اندازه اثر (قوت رابطه) را ارائه کرده باشند. با این حساب تعداد پژوهشهای انتخاب شده برای انجام فراتحلیل 18 پژوهش بود.
جدول (2) نوع و تعداد پژوهشهای مورد استفاده
نوع فراوانی
پایاننامه 9
مقاله 9
مجموع 18
منبع:یافتههای تحقیق
در جدول (2) پژوهشها بر اساس بازه زمانی طبقهبندی شده است. نکته قابل توجه در این بخش تعداد نزدیک به هم پژوهشهاست؛ یعنی به همان اندازه که از پژوهشهای قدیمیتر بهره گرفته شده است از پژوهشهای جدیدتر و با رویکردهایی بهروزتر نیز استفاده و نتایج آنها در فراتحلیل و نتیجه نهایی کار دخالت داده شده است. به منظور انجام محاسبات این پژوهش از جمله محاسبه اندازه اثر متغیرهای استخراج شده از فرم کدگذاری، از نرمافزار STATA، CMA استفاده شده است. نرمافزار CMA، STATA نرمافزارهایی جامع، کاربردی و با امکانات فراوان هستند که در بررسیهای انجام شده، از نظر محقق کاملترین و مناسبترین نرمافزار برای به کارگیری در مطالعات فراتحلیل تشخیص داده شد.
در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات و پیشینه پژوهش از کتابها، مقالات و سایتهای مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شده است. همچنین برای گردآوری اطلاعات مرتبط با اهداف و پرسشهای پژوهش از فرم کدگذاری استفاده شد. برای شناسایی پایاننامههای موجود در زمینه جمعیت و رشد اقتصادی به پایگاه مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران داک مراجعه و لیست اولیه مطالعات تهیه شده و پایاننامههایی که ملاکهای لازم برای ورود به نمونه فراتحلیل دارا بودند کدگذاری شدند. لیست مطالعات مورد بررسی در این مقاله در جدول (3) آمده است.
جدول (3) مطالعات مورد بررسی در متاآنالیز
ردیف نویسنده/سال عنوان نوع روش یافتههای کلیدی
1 مقصودپور (1395) تأثیرتوزیع ناهمگون جمعیت بر رشد اقتصادی ایران: مطالعه موردی مراکز استانهای ایران در سالهای 1393-1355 مقاله رشد درونزا و روش خود توضیح برداری با وقفههای گسترده (ARDL) تأثیر منفی و توزیع ناهمگون جمعیت بر رشد اقتصادی ایران
2 محرابیان و صدقی سیگارچی (1389)
تاثیر رشد جمعیت بر رشد اقتصادی در کشورهای چهار گروه درآمدی
مقاله پنل دیتا تأثیر منفی ومثبت رشد جمعیت بر رشد اقتصادی در کشورهای با درآمد بالا و درآمد پایین
3 محمدپور، بخشی دستجردی، جعفری و اثنی عشری (1392) بررسی اثر ساختار سنی جمعیت بر رشد اقتصادی ایران مقاله خودتوضیحی با وقفههای گسترده تأثیر نرخ رشد (جمعیت و جمعیت فعال) بر روی نرخ رشد درآمد سرانه، منفی است وبر بقیه متغیرها اثر مثبت و معناداری در بلندمدت دارند.
4 حسنجان نژاد ملکشاه (1390) بررسی رشد جمعیت و رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه (با تأکید بر جمعیت فعال) پایانامه پنل دیتا نرخ رشد جمعیت بر رشد اقتصادی هر دو گروه از کشورهای مورد مطالعه تأثیر منفی دارد.
5 مجیدزاده (1395) بررسی تأثیر ساختار سنی جمعیت بر رشد اقتصادی ایران پایانامه خودرگرسیون برداری ساختار جمعیت بهصورت تقریبی تا حدود 8 درصد از تغییرات رشد اقتصادی را توضیح میدهد .
6 میر (1394) بررسی تأثیر ساختار سنی جمعیت و بهرهوری نیروی کار بر رشد اقتصادی پایاننامه خودرگرسیون برداری کلیه متغیرها تأثیر معناداری بر رشد اقتصادی دارند و جمعیت فعال و بهرهوری نیروی کار در بلند مدت بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی دارند.
7 صادقی (1391) ارزیابی تأثیر تغییر ساختار سنی جمعیت بر رشد اقتصادی در ایران پایاننامه خودرگرسیون بازگشتی در بلندمدت رشد اقتصادی تأثیرپذیری نسبتاً زیادی از ساختار سنی جمعیت بهویژه جمعیت در سنین فعالیت دارد.
8 اشرفی، یحیی آبادی (1397) تحلیل تأثیر رشد جمعیت و تورم بر رشد اقتصادی در کشورهای گروه D8 مقاله پنل دیتا رشد جمعیت از لحاظ آماری دارای اثرگذاری منفی و معنادار و توان دوم رشد جمعیت از لحاظ آماری دارای اثرگذاری مثبت و معنادار بر شاخص تولید ناخالص داخلی است.
9 قلعه نو (1394) بررسی تأثیر ساختار سنی جمعیت و بهرهوری نیروی کار بر رشد اقتصادی پایاننامه خودرگرسیون برداری نتایج نشان میدهد که کلیه متغیرها تأثیر معناداری بر رشد اقتصادی دارند و جمعیت فعال و بهرهوری نیروی کار در بلند مدت بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی دارند.
10 اسدزاده، خداوردیزاده و بهشتی (1394) بررسی تأثیر افزایش جمعیت بر تولید ناخالص داخلی سرانه ایران مقاله خودرگرسیون با وقفههای توزیع شونده تأثیر معنادار و مثبت رشد جمعیت بر رشد اقتصادی
11 حسن زاد (1394) اثر متغیرهای جمعیتی بر رشد اقتصادی در ایران پایاننامه OLS تأثیر معنادار و منفی رشد جمعیت بر رشد اقتصادی
12 تقی نژاد عمران (1392) تأثیر رشد جمعیت بر توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه پایاننامه خودرگرسیون برداری تأثیر معنی دار و منفی رشد جمعیت بر رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه
13 دل انگیزان (1391) ارزیابی تأثیر تغییر ساختار سنی جمعیت بر رشد اقتصادی در ایران پایاننامه خودرگرسیون برداری در بلندمدت رشد اقتصادی تأثیرپذیری نسبتاً زیادی از ساختار سنی جمعیت بهویژه جمعیت در سنین فعالیت دارد.
14 عرب مازار و کشوری (1384) بررسی اثر تغییر ساختار سنی جمعیت بر رشد اقتصادی مقاله خودرگرسیون بازگشتی با وقفههای توزیع شونده یک درصد رشد نسبت جمعیت 64-15 سال به کل جمعیت در بلند مدت باعث 1.27 درصد و یک درصد رشد نسبت نیروی کار شاغل به جمعیت 64-15 سال باعث 1.89 درصد رشد GDP سرانه خواهد شد.
15 اسدی و همکاران ( 1392) بررسی تأثیر شاخص توسعه انسانی بر رشد اقتصادی در ایران مقاله ARDL توسعه انسانی تأثیر منفی در زمان رونق و تأثیر مثبتی در زمان رکود بر رشد اقتصادی دارد.
16 بخشی دستجردی و خاکی نجف آبادی (1390) بررسی تأثیر جمعیت بر رشد اقتصادی در اقتصاد ایران (1386-1350) مقاله الگوی رشد بهینه-الگوریتم ژنتیک در صورت عدم رشد جمعیت کشور در دوره مورد مطالعه، سطوح واقعی مصرف سرانه، پسانداز سرانه، سرمایه سرانه و محصول ملی سرانه در جایگاه پایینتری قرار گرفت.
17 حسنجان نژاد ملکشاه (1390) بررسی رشد جمعیت و رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و درحالتوسعه (با تأکید بر جمعیت فعال) پایاننامه پنل دیتا نرخ رشد جمعیت کل بر رشد اقتصادی هر دو گروه از کشورهای مورد مطالعه تأثیر منفی دارد.
18 مهرگان و رضائی (1388) بررسی اثر ساختار سنی جمعیت بر رشد اقتصادی در دوره 2004-1966 برای 171 کشور مقاله - OLS روش دادههای ترکیبی تأثیرپذیری بالای رشد اقتصادی از متغیرهای جمعیتی و نرخهای رشد گروههای مختلف سنی دارای اثرات متفاوتی بر رشد اقتصادی دارد.
منبع:یافتههای تحقیق
یافتهها
در نمودار (1) اندازه اثر مطالعات، وزن و فاصله اطمینان هر مطالعه در قالب نمودار انباشت آمده است.
1- نمودار انباشت
شکل (1) نمودار پراکنش اندازه اثر رشد جمعیت بر رشد اقتصادی در مطالعات مختلف
نمودار انباشت1 (جنگلی) رایجترین نوع نمودار در متاآنالیز میباشد که اطلاعات تکتک مطالعات و برآیند نهایی آنها را نشان میدهد، همچنین نمودار انباشت نشاندهنده پراکندگی اندازه اثر بر مبنای فاصله اطمینان است. این نمودار برای 18 مدل رگرسیونی نشان داده شده است. در این نمودار مربعیایی که در وسط هر پارهخط وجود دارد بیانگر مقدار اندازه اثر محاسبه شده برای هر مدل و اندازه آن متناسب با وزنی است که هر مطالعه در متاآنالیز داشته است و خط افقی در دو طرف مربع بیانگر فاصله اطمینان 95درصد میباشد. مطالعاتی که طول پارهخط کمتری دارند یا به عبارتی داری فاصله اطمینان کمتری است از دقت بیشتری برخوردار است (چودری و الهورست، 2010).
جدول (4) نشاندهنده نتیجه کلی مقاله در خصوص رابطه متغیرهای اصلی و رشد اقتصادی است که باتوجه به اندازه اثر بهدست آمده این رابطه منفی و معادل 0.38- میباشد.
جدول (4) اندازه اثر متغیرها و رشد اقتصادی
متغیر ES R فاصله اطمینان P-value
رشد جمعیت 0/38- 0/49- 0/96 - 0/38 0/012
ساختار سنی 0/91 0/72 1/52 - 0/30 0/003
مدل سنجی (الگوی خود توضیحی) 0/91 0/72 1/52 - 0/30 0/003
پانل دیتا 3/16 0/33 2/15-0/78 0/025
نوع دادههای مقطعی 2/18 0/38 1/18 -0/335 0/001
نوع دادههای سری زمانی 0/40 0/37 0/50 – 0/31 0/00
نوع دادههای ترکیبی 1/13 0/45 2/32-0/63 0/035
ترکیب مهارت 0/63 0/29 1/14 - 0/19 0/027
منبع:یافتههای تحقیق
با توجه به اندازه اثر معادل 0/38- در خصوص رشد جمعیت و رشد اقتصادی، میتوان گفت که بین رشد جمعیت و رشد اقتصادی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج بهدست آمده اندازه اثر ساختار سنی معادل 0/91 است پس میتوان گفت، ساختار سنی جمعیت بر رشد اقتصادی بهصورت معناداری ارتباط مثبت دارد.
نوع مدل مورد استفاده الگوی خود توضیحی و روش پنل دیتا در توضیح تأثیر رشد جمعیت بر رشد اقتصادی با توجه به اندازه اثرآنها ومعنادار بودنشان قابل توجه است. این رابطه در مدل پنل دیتا بیشتر از الگوهای خود توضیحی VAR میباشد. لذا نوع مدل مورد استفاده در تبیین اثر رشدجمعیت بر رشد اقتصادی حایز اهمیت است.
با توجه به اندازه اثر معادل 2.18 در خصوص نوع دادههای مقطعی واندازه اثر معادل 1.13 در خصوص نوع داده (تلفیقی) واندازه اثر معادل 0/40 در خصوص نوع داده مورد استفاده (سری زمانی) میتوان گفت که نوع دادهای مورد استفاده در تبیین اثر رشد اقتصادی تأثیرگذار است.
با توجه به اندازه اثر معادل 0/63 در خصوص ترکیب مهارتی جمعیت (ماهر وغیر ماهر) و رشد اقتصادی، این رابطه معنادار و قابل توجه است.
بررسی سوگیری انتشار دادههای تحقیق
منظور از سوگیری انشار این است که یک فراتحلیل کلیه مطالعات مربوط به پژوهش را شامل نمیشود و بعضی از مطالعات به دلایل مختلفی ممکن است چاپ نشده باشند. وقتی سوگیری انتشار وجود داشته باشد نتایج نهایی فراتحلیل تحت تأثیر قرارگرفته و برآوردهای نهایی حاصل از آن دارای تورش و خطا خواهند بود. بنابراین لازم است که سوگیری انتشار در مراحل اولیه فراتحلیل بررسی و تصحیح شوند تا نتایج مطالعات معتبر ظاهر شوند (مکاسکیل و همکاران، 2001). که به کمک نمودار فانل، روش چینش و تکمیل دووال و توئیدی وروش N ایمن از خطا انجام میگیرد.
نمودار فانل
یکی از سادهترین روشهای شناسایی سوگیری انتشار، استفاده از روش نموداری قیفی است که توسط پیلمر و لایت پایهگذاری شده است. در نمودار فانل از حجم نمونه و اندازه اثر برای رسم آن استفاده میشود بدینصورت که محور X بیانگر اندازه اثر و محور Y بیانگر حجم نمونه یا دقت کارآزمایی است که با نشان داده میشود. اگر تورش انتشار وجود نداشته باشد، انتظار داریم که نمودار متقارن بوده و مقدار پراکندگی حول اندازه اثر مداخله با افزایش اندازه نمونه کاهش یابد. (لیتل و همکاران، 2008). به بیان دیگر، اگر تحقیقات دارای سوگیری انتشار نباشند بهصورت متقارن حول محور اندازه اثر ترکیبی توزیع خواهند شد. از طرفی در صورت وجود سوگیری انتشار در تحقیقات، پراکندگی تحقیقات در پایین نمودار و حول یک طرف اندازه اثر ترکیبی بیشتر از طرف دیگر میباشد. این حالت بیانگر این واقعیت است که تحقیقات کوچکتر (که در پایین نمودار ظاهر میشوند) به احتمال زیاد در صورتی منتشر میشوند که اندازه اثر بالای متوسط داشته باشند و در این صورت به احتمال زیاد از نظر آماری معنادار خواهند بود (قربانیزاده، 2013). نمودار قیفی بر این حقیقت استوار است که وزن آماری مطالعه با افزایش اندازه نمونه آن افزایش مییابد؛ بنابراین مطالعات با اندازه نمونه کوچک، بهصورت گسترده در پایین نمودار پراکنده میشوند و مطالعات با اندازه نمونه بزرگتر در قسمت بالای نمودار نزدیک به میانگین اندازه اثر هستند. در نبود هیچگونه خطایی، نمودار شبیه به یک قیف برعکس میشود و در صورت وجود خطا نمودار قیفی بهصورت غیرمتقارن درمیآید (وی و هو، 2010).
شکل (2) نمودار فانل (قیفی)
از لحاظ تفسیری در نمودارهای فانل یا قیفی شکل، مطالعاتی که خطای استاندارد پایین دارند و در بالای قیف جمع میگردند، دارای سوگیری انتشار نیستند. اما هر چه مطالعات به سمت پایین قیف کشیده میشوند، خطای استاندارد آنها بالا میرود و سوگیری انتشار آنها افزایش مییابد. بنابراین با توجه به شکل 2 از آنجایی که پراکندگی نتایج مطالعات در بالای نمودار جمع شده است بر عدم وجود سوگیری انتشار دلالت دارد. همانطور که در شکل بالا مشخصه اندازه اثرها بهصورت متقارن در اطراف اندازه اثر ترکیبی پراکنده شدهاند و اندازه اثر نامتقارن که از بازه 5/0 تا 5/0- بیرون باشد مشاهده نمیشود. بنابراین نتیجه میگیریم که باتوجه به نمودار قیفی اندازه اثر مطالعات دارای سوگیری انتشار نیستند (چودهری والهرست، 2010).
روش چینش و تکمیل دووال و توئیدی
دووال و توئیدی برای ارزیابی و تعدیل تورش انتشار در نمونههای کوچک، روش اصلاح و برازش را که در آن مشاهدات نامنطبق از نمودار قیفی حذف میشوند و سپس ارزشهای اختصاص داده شده به مطالعات مفقود شده را اضافه میشوند، استفاده میکنند. پیدایش مطالعات مفقوده زیاد در یک سمت از خط میانگین اندازه اثر به تورش انتشار یا تورش نمونه کوچک معروف است (لیتل ودیگران، 2008). به بیان دیگر در نبود سوگیری انتشار، نمودار حول میانگین اندازه اثر حالت متقارن پیدا میکند. در حقیقت روش چینش و تکمیل مطالعات گم شده را در نظر میگیرد و آنها را به تحلیلهای خود وارد میکند و سپس میانگین اندازه اثر را محاسبه میکند (کوال وهاور، 2015).
جدول (5) روش چینش و تکیل دووال و توئیدی
اثر ثابت اثر تصادفی مقدار Q
تخمین نقطهای حد پایینی حد بالایی تخمین نقطهای حد پایینی حد بالایی تعداد مطالعات مورد نیاز
ارزش مشاهدات 0/51969 0/49496 0/54358 0/50080 0/40268 0/58754 4439,1241
ارزش تعدیل شده 0/51969 0/49496 0/54358 0/50080 0/40268 0/58754 4439,1241
منبع:یافتههای تحقیق
براین اساس این مطالعه به منظور کامل شدن نیازی به مطالعه دیگری ندارد و همان طور که مشهود است، ارزش مشاهده شده 0/5196 با ارزش تعدیل شده 0/5196 در مدل اثر ثابت و ارزش مشاهده شد0/50080 با ارزش تعدیل شده 0/50080 در مدل اثرات تصادفی برابر است.
N ایمن از خطا
روزنتال فرض میکند که اگر تعداد k مطالعه را برای یک متاآنالیز بهکار برده شود و یک نتیجه معنادار از ترکیب اندازه اثر آنها بهدست آورده شد حداقل چند مطالعه دیگر (N) لازم است تا نتیجه از حالت معنادار خارج شود. در این روش از رویکرد استافر و همکاران که بهصورت رابطه (5) است استفاده شده است:
Zs=(∑i=1k Zi )/√k (5)
در این رابطه k تعداد مطالعه و نتیجه ترکیبی بهدست آمده از k مطالعه و اندازه اثر مطالعه iام میباشد. اگر را آستانه مورد انتظار برای سنجش معناداری اندازه اثر ترکیبی در نظر بگیرم آنگاه برای یک نتیجه معنادار از k مطالعه بایستی رابطه
Zs≥Zα (6)
برقرار باشد. در اینجا مقدار را برابر 1/645 در نظر میگیرند. پس نتیجه آنکه در این روش چند مطالعه با اندازه اثرهای مجموعا برابر صفر نیاز است تا ما به کاهش یابد (معتمد زمانی، 2018).
جدول (6) محاسبه Nایمن از خطا
مقدار Z برای مطالعات مشاهده است 30/67833
مقدار P برای مطالعات مشاهده شده 0/001>
آلفا 0/05000
باقیمانده”دنباله“ 2/00000
Z برای آلفا 1/95996
تعدادمطالعات مشاهده شده 20/00000
تعدادمطالعات گمشدای که مقدار P را به آلفا میرساند 4881/00000
منبع:یافتههای تحقیق
با توجه به جدول فوق، باید 4881 مطالعه دیگر صورت گرفته و بررسی شود تا مقدار P دو سویه ترکیب شده از 0/05 تجاوز نکند. این به معنی آن است که باید 4881 مطالعه دیگر انجام گیرد تا در نتایج نهایی محاسبات و تحلیلها خطایی رخ دهد و این نتیجه دقت و صحت بالای اطلاعات و نتایج بهدست آمده در این پژوهش را نشان میدهد. 4881 مورد مطالعه فاصله از خطا مقدار مناسب و قابل توجهی است.
بررسی ناهمگنی دادههای تحقیق
ناهمگونی عبارت از تفاوت بین نتایج تحقیقات است، این ناهمگونی یا تفاوت نتایج میتواند به علل مختلفی ایجاد شود برای تشخیص دقیقتر ناهمگونی از آزمون Q استفاده میشود.این آزمون مانند کای اسکوئر تفاوت را در مجموعهای از آزمایشها اندازهگیری میکند و به ما میگوید که آیا بیشتر از مقدار مورد انتظار است یا نه (رمزی، 1928).
این آزمون دارای مشکلاتی است از جمله اینکه زمانی که اندازههای اثر نمونه بزرگ است، ممکن است ناهمگونی معنادار نشان داده شود، حتی اگر تفاوت بین اثرات کوچک باشد و در بسیاری از موارد این آزمون دارای قدرت کمتری است و ما در رد H0 دچار اشتباه میشویم. بنابراین در این تحقیق، علاوه بر بررسی سوگیری انتشار دادههای تحقیق با توجه به سطح معنادار بهدست آمده P از جداول N ایمن از خطا و جدول اصلاح و برازش دوال و توئیدی به همراه آزمون کوکرام Q در قالب طرح یک فرضیه فرعی به بررسی همگونی و یا ناهمگونی اندازه اثرهای بهدست آمده میپردازیم.
جدول (7) مقادیر بررسی همگنی دادهها
آمارهZ سطح معنادار سطح خطا نتیجه آزمون
30/67833 0/0001> 0/05 رد H0
منبع:یافتههای تحقیق
با توجه به اینکه در سطح اطمینان 0/095، سطح معنادار از میزان خطا 0/05 کوچکتر میباشد، H0 رد و H1 پذیرفته میشود. یعنی میان اندازه اثرهای بهدست آمده تفاوت معنادار وجود دارد و این به معنای ناهمگون بودن اندازه اثرهای بهدست آمده است. این ناهمگونی یافتهها نشان از وجود متغیری تعدیلکننده نیز دارد که نتایج بررسی روی متغیرهای بهدست آمده را تحت تأثیر قرارداده است. در چنین شرایطی فراتحلیلگر نباید متغیرهای مداخلهگری را که ممکن است تحت تأثیر آنها این وضعیت غیرهمگن رخداده باشد بررسی کند. (دارات و الیوسفی، 1999). این کار به وسیله طبقهبندی دادهها به حداقل دو گروه فرعی با توجه به متغیرهایی که بهطور نظری برای این گروهبندی مناسب هستند صورت میگیرد. سپس برای هر کدام از گروههای فرعی فراتحلیلهای جداگانهای انجام میشود. بنابراین در تحقیق حاضر با توجه به اینکه ویژگیهای نمونههای آماری مطالعات مورد نظر کاملاً تفکیک شده و شفاف نیست، تقسیم مطالعات به زیرگروهها بر اساس متغیرهای تعدیلگر تعداد فرضیات در هر گروه را کاهش میدهد و منجر به از دست دادن ملاک ورود به فراتحلیل میشود.
بررسی ویژگیهای جمعیتی بر رشد اقتصادی
جدول (8) اندازه اثر جنسیت بر رشد اقتصادی
مدل اندازه اثر خطای استاندارد واریانس حد پایین حد بالا آزمونz سطح معناداری
زن 0/574 0/048 0/002 0/479 0/699 11/852 0/0001>
مرد 0/696 0/126 0/016 0/448 0/943 5/518 0/0001>
منبع:یافتههای تحقیق
باتوجه به Z فیشر بهدست آمده برای اندازه اثر، این اندازهها در هر دو جنسیت زن و مرد در سطح معناداری 0/05 معنادار میباشند. و لذا اندازه اثر در جنسیت مرد بیشتر از جنسیت زن است. بر این اساس میتوان گفت که مردان تأثیر بیشتری بر رشد اقتصادی دارند.
جدول (9) اندازه اثر تحصیلات بر رشد اقتصادی
مدل اندازه اثر خطای استاندارد واریانس حد پایین حد بالا آزمونZ سطح معناداری
بیسواد 0/037 0/031 0/001 0/012 0/053 21/851 0/067
ابتدایی 0/042 0/115 0/013 0/017 0/068 3/370 0/0001>
سیکل 0/696 0/037 0/001 0/124 0/968 20/662 0/0000
دیپلم 1/386 0/125 0/016 1/142 1/630 9/631 0/021
فوق دیپلم 2/731 0/033 0/001 0/665 3/797 19/087 0/0000
لیسانس 4/151 0/111 0/012 2/933 7/369 9/642 0/036
فوق لیسانس 8/643 0/031 0/001 3/582 11/704 12/961 0/015
دکترا 18/944 0/098 0/01 9/752 25/136 25/562 0/0000
پسادکترا 23/971 0/204 0/042 12/571 30/372 31/524 0/003
منبع:یافتههای تحقیق
با توجه به Z فیشر بهدست آمده برای اندازههای اثر تحصیلات به تفکیک، این اندازهها در تمام مقاطع تحصیلی به غیر از بیسوادان معنادار است. لذا با توجه به جدول بالا چنین میتوان گفت که با افزایش سطح تحصیلات، رشد اقتصادی نیز افزایش خواهد یافت برای مثال اندازه اثر مقطع تحصیلی سیکل 0/696 و اندازه اثر برای مقطع دکترا 18/944 است.
جدول (10) ترکیب مهارتی
مدل اندازه اثر خطای استاندارد واریانس حد پایین حد بالا آزمونZ سطح معناداری
با مهارت 1/231 0/045 0/001 0/941 3/362 21/851 0/003
بدون مهارت 0/413 0/321 0/003 0/133 0/974 3/370 0/416
منبع:یافتههای تحقیق
با توجه به Z فیشر بهدست آمده برای اندازههای اثر ترکیب مهارتی به تفکیک، نشان داده شده است که نداشتن مهارت بر رشد اقتصادی تأثیری ندارد لذا چنین میتوان گفت که مهارت لازم در انجام کار بر رشد اقتصادی تأثیر مثبت و به میزان 1/231 دارد.
بحث
در این تحقیق به بررسی اثرات رشد جمعیت بر رشد اقتصادی به روش مرور نظامند وفراتحلیل پرداخته شد. باجستجو در پایگاههای دادهای مختلف درنهایت 18 مطالعه برای فراتحلیل انتخاب شدند. هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر رشد جمعیت بر رشد اقتصادی بود، نتایج نشان داد، رشد جمعیت بر رشد اقتصادی با اندازه اثر معادل 38/0- تأثیر منفی دارد. همچنین ساختار سنی جمعیت با اندازه اثر معادل 91/0 تأثیر مثبت، نوع مدل مورد استفاده با اندازه اثر27/2 در الگوی خود توضیحی برداری و16/3 در الگوی پانل دیتا، نوع داده به ترتیب با اندازه اثر ( 18/2، 13/1 و 40/0) به ترتیب در دادههای (سری مقطعی، دادههای تلفیقی ودادههای سری زمانی) و ترکیب مهارتی با اندازه اثر 63/0 اثر مثبت بر رشد اقتصادی کشور داشتهاند. بر اساس روش چینش دوال و تیدی این مطالعه به منظور کامل شدن نیازی به مطالعه دیگری ندارد زیرا طبق محاسبات قسمت قبل ارزش مشاهده شده 0/5196 با ارزش تعدیل شده 0/5196 در مدل اثر ثابت و ارزش مشاهده شد 0/50080 با ارزش تعدیل شده 0/50080 در مدل اثرات تصادفی برابر است. اندازه اثر در جنسیت مرد بیشتر از جنسیت زن میباشد بر این اساس میتوان گفت که مردان تأثیر بیشتری بر رشد اقتصادی دارند. همچنین با افزایش سطح تحصیلات، رشد اقتصادی نیز افزایش خواهد یافت.
با توجه به نتایج بهدست آمده در این پژوهش، پیشنهاد میشود در پژوهشهای بعدی مشخص شود ترکیب بهینه جمعیت از نظر تأثیرگذاری بر رفاه مردم چگونه است. همچنین، درخصوص افزایش تخصص و بهرهوری جمعیت فعال، فراهم کردن شرایط ورود به موقع به بازار کارتمهیدات لازم اندیشیده شود. توجه به تربیت نیروی کار متخصص ومتناسب با نرخ رشد جمعیت فعال از طریق آموزش ابتدایی و آموزش عالی پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. پایین آوردن سن ورود به بازار کار مورد توجه قرار گیرد.
ملاحظات اخلاقی
مشارکت نویسندگان:
همه نویسندگان در نوشتن مقاله مشارکت داشتهاند.
منابع مالی
برای انتشار این مقاله حمایت مالی دریافت نشده است.
تعارض منافع
مقاله حاضر تعارض منافع با سایر مقالات نویسندگان ندارد.
پیروی از اصول اخلاقی پژوهش
ملاحظات اخلاقی الزامی در این پژوهش شامل استفاده بدون تغییر از نتایج ومتون مقالات اسفاده شده بوده است.
تشکر و قدردانی
پژوهش حاضر مستخرج از پایاننامه خانم لیلی نیکگفتار بوده است که اسم ایشان در این مقاله موجود است واز این طریق از ایشان تقدیر میشود.
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
رفاه اجتماعی دریافت: 1398/6/22 | پذیرش: 1399/4/3 | انتشار: 1400/1/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول