دوره 6، شماره 24 - ( بهار 1386 )                   جلد 6 شماره 24 صفحات 222-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

PMID: 27579936
PMCID: PMC5016057

XML English Abstract Print


چکیده:   (3954 مشاهده)

طرح مسأله: مفهوم مقیاس معادل خانوار به عنوان شاخصی از تاثیر خصوصیات خانوار بر الگوی مصرف آن مطرح می‌باشد. در مطالعه حاضر مروری بر ادبیات موجود در مورد این مفهوم مهم و ناشناخته در اقتصاد ایران خواهیم داشت. روش تحقیق: در مطالعه حاضر، مفهوم مقیاس معادل خانوار باتوجه به ویژگی‌های گوناگون خانوار ـ اندازه خانوار، سن اعضای آن، شهری یا روستایی بودن ـ محاسبه می‌شود و تاثیر این خصوصیات بر الگوی مصرف آن خانوارهای مختلف ارائه می‌شود. در ادامه, الگوی جورگنسون ـ اسلسنیک به عنوان یکی از مناسب‌ترین روش‌ها معرفی می‌شود و مقیاس معادل عمومی خانوار برای خانوارهای دارای خصوصیات مختلف نسبت به خانوار مرجع ـ خانوار دو نفره شهری ـ با استفاده از این الگو محاسبه می‌شود و از این شاخص برای مقایسه رفاه خانوارهای دارای خصوصیات جمعیتی مختلف استفاده می‌گردد. دوره زمانی مورد بررسی از 1363 تا 1382 است و از داده‌های مقطعی سال 1381 برای محاسبه تاثیر خصوصیات بر الگوی مصرف خانوار استفاده شد. یافته‌ها و نتایج: نتایج این تحقیق می‌تواند به عنوان عامل تعدیل‌کننده الگوی مصرف خانوارهای متفاوت برای مقایسه آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد و از بروز اشکالات ناشی از فروض ساده‌کننده ـ مثل در نظر گرفتن درآمد سرانه - جلوگیری نماید. ضمناً نتایج حاصله می‌توانند مبنای سیاست‌گذاری‌های تخصیص یارانه‌های کالاهای مصرفی قرار گیرند.

متن کامل [PDF 522 kb]   (1073 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1394/6/20 | پذیرش: 1394/6/20 | انتشار: 1394/6/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.