طرح مسأله: مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر آموزش مهارتهای زندگی بر عوامل خطرساز مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر طراحی شده است. روش: نمونه تحقیق حاضر شامل 70 نفر از دانش آموزان سال اول متوسطه منطقه 19 تهران بود که با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مداخله (35=n) و کنترل (35=n) قرار گرفتند. شرکتکنندگان هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظتکننده مصرف مواد و پرسشنامه بررسی وضعیت مصرف الکل، سیگار و سایر مواد را تکمیل کردند. یافتهها: نوجوانانی که آموزش مهارتهای زندگی را دریافت کرده بودند در ارزیابی پس از مداخله تغییر معناداری در خود پنداره، مهارتهای خود کنترلی، مهارتهای اجتماعی، احساس کنترل درونی و نگرش منفی نسبت به مواد نشان دادند. اماآموزش مهارتهای زندگی تأثیر معناداری بر عوامل خطرساز اجتماعی نداشت. نتایج: آموزش مهارتهای زندگی در کوتاه مدت میتواند تغییر معناداری در عوامل میانجی مصرف مواد ایجاد نماید، ولی تغییرات پایدار در رفتار مصرف مستلزم زمان طولانیتر و تکرار و استمرار برنامه آموزشی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |