دوره 8، شماره 30 و 31 - ( پاییز و زمستان 1387 )                   جلد 8 شماره 30 و 31 صفحات 336-313 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (5264 مشاهده)

طرح مسأل ه: یکی از مه مترین اولوی تهای جوامع امروزی، افزایش مشارکت همه اقشار جامعه در فعالی تهای اجتماعی اس ت. این مطالعه نیز به بررسی این چگونه م یتوان با آموزش مهار تهای زندگی به » موضوع پرداخته است که .« کودکان، میزان مشارکت اجتماعی آ نها را افزایش داد روش: نمونه مورد پژوهش شامل 100 کودک ( 50 دختر و 50 پس ر) 7 ساله 85 در پایه اول دبستان مشغول به تحصیل بود هاند. با - بود که در سال تحصیلی 86 استفاده از طرح پژوهشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، اثربخشی برنامه آموزش مهار تهای زندگی روی گروه آزمایش مورد مطالعه قرار گرف ت. به منظور جم عآوری داد هها از پرس شنام ههای ویژگ یهای دموگرافیک و پرس شنامه محقق ساخته مشارکت اجتماعی کودکان استفاده شد. یافت هها: یافت هها حاکی از آن است که آموزش مهار تهای زندگی به کودکان م یتواند میزان مشارکت اجتماعی آ نها را به طور معناداری افزایش ده د. ه مچنین این اثربخشی ا ز الگوی یکسانی بین دختران و پسران برخوردار است و آموزش مهار تهای زندگی در هر دو گروه به یک میزان مشارکت اجتماعی را افزایش م یدهد. نتایج: نتایج بررسی حاضر نشان داد که با طراحی برنام ههایی به منظور آموزش مهار تهای زندگی به کودکان م یتوان آنان را برای مشارکت ب ی شتر در فعالی تهای اجتماعی که از جمله حقوق عینی آ نها م یباشد، آماده نمود.

متن کامل [PDF 2108 kb]   (1621 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1394/6/5 | پذیرش: 1394/6/5 | انتشار: 1394/6/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.