دوره 8، شماره 30 و 31 - ( پاییز و زمستان 1387 )                   جلد 8 شماره 30 و 31 صفحات 312-285 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (4753 مشاهده)

طرح مسأل ه: مقاله حاضر به بررسی چگونگی توزیع فرص تهای آموزش عالی در بین دانشجویان چهار دانشگاه دولتی و بزرگ کشور م یپردازد. روش: تحقیق حاضر یک تحقیق میدانی است و جامعه نمو نه آ ن عبارت است از کلیه دانشجویان دور ههای روزانه دانشگا ههای تهران، صنعتی شریف، شهیدبهشتی و علامه طباطبای ی که از میان آ نها 511 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و ویژگ یهای مورد نظر از طریق پرس شنامه جم عآوری شد. یافت هها: یافت ههای این تحقیق نشان داد که در نمونه مورد بررسی 5 درصد از دانشجویان دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی بالا، 20 درصد از دانشجویان دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی متوسط ر و به بالا، 28 درصد از دانشجویان دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی متوسط رو به پایین و 48 درصد از دانشجویان دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین هستند. افراد متعلق به پایگاه » نتایج: فرضیه اصلی این تحقیق که عبارت بود از اجتماعی اقتصادی بالاتر به طور نسبی، بی شتر به دانشگا هه ای دولتی راه مورد تایید قرار نگرف ت. اما نظام آموزش عالی ایران هیچ سیاست مؤثری « م ییابند برای افزایش دسترسی گرو ههای کم درآمد جامعه به آموزش عالی ندارد.

متن کامل [PDF 2595 kb]   (1396 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1394/6/5 | پذیرش: 1394/6/5 | انتشار: 1394/6/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.