[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 32 - ( بهار 1388 ) ::
جلد 8 شماره 32 صفحات 9-36 برگشت به فهرست نسخه ها
خاستگاه فلسفی دولت رفاه پوپر در تقابل با نظریات موافقان کلاسیک و مخالفان معاصر
مجید فولادیان* ، زینب فاطمی امین
چکیده:   (877 مشاهده)

طرح مسأله: این مقاله می‌کوشد با طرح دیدگاه‌های کلاسیک دولت رفاه، تناقضات ذاتی و پیامدهای منطقی آنها را نشان دهد و نظریه دولت رفاه پوپر را در مقابل این دیدگاه‌ها صورت‌بندی نماید و سپس آراء منتقدان معاصر دولت رفاه را مطرح کرده و میزان توانایی پاسخگویی هر کدام از مبانی فلسفی دولت رفاه را در مقابل نقد ناقدان به محک گذارد. و در ادامه به سؤال‌هایی که در پی می‌آید، پاسخ دهد: الف : رفاهی که مدنظر پوپر است، چگونه تحقق می‌پذیرد؟ ب : مبنای نظری پوپر برای ساخت «دولت رفاه» چیست؟ روش: روش مطالعه در مقاله حاضر، روش اسنادی و استدلال تحلیلی می‌باشد. یافته‏ها: پوپر برخلاف بنتام و میل که بیشترین خیر را برای بیشترین افراد خواستار بودند، عقیده داشت که می‌بایست فشار و رنج قابل اجتناب را به حداقل برسانیم. نتایج: پوپر وجود دولت را در جامعه ضروری می‌داند و حتی بر این عقیده است که در بعضی از مواقع باید اختیارات خاصی را به دولت بدهیم تا دولت از پس اهداف رفاهی خود برای افراد جامعه برآید. این در حالی است که فیلسوفانی نظیر «جرمی بنتام» و «جان استوارت میل» هر چند وظایف زیادی را از دولت انتظار داشتند، در عین حال شعار کوچک‌تر کردن دولت را سر می‌دادند. این مسأله یکی از تناقض‌های دیدگاه‌هایشان بود. همچنین این نظر پوپر در مقابل همان مسأله‌ای است که «مایکل اوکشات» و «رابرت نازیک» به آن بی‌توجه‌اند. آنها به آزادی مطلق برای انسان اعتقاد دارند و هیچ‌گونه اختیاری را برای دولت قائل نیستند که در مقاله نشان داده شده است اولا، آزادی‌های بی‌حد وحصری که این دو برای انسان قائل‌اند در نهایت به عدم آزادی منجر می‌شود و در ثانی مشکلات جدّی جامعه از قبیل فقر، تضاد و تبعیض گسترش می‌یابد در حالی که راه حل پوپر، واقعگرایانه و به منظور کاهش مشکلات از طریق دادن برخی قدرت‌ها به دولت در جهت کاهش مصائب اجتماعی است. در نهایت راهبردی را که پوپر برای رسیدن به اهداف دولت رفاه پیشنهاد می‌کند همان «مهندسی اجتماعی تدریجی» است که روشی برای جستجو و مبارزه با بزرگترین و عامترین بدی‌های گریبانگیر جامعه است.

واژه‌های کلیدی: ابطال‌گرایی، رفاه، دولت رفاه، مطلوبیت‌گرایی، مهندسی اجتماعی تدریجی
متن کامل [PDF 3910 kb]   (440 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fouladian M, fatemi amin Z. Philosophical Origin of Popper’s Welfare State Compared with the Viewpoints of the Classic Proponents and Modern Opponents. Social Welfare. 2009; 8 (32) :9-36
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1866-fa.html

فولادیان مجید، فاطمی امین زینب. خاستگاه فلسفی دولت رفاه پوپر در تقابل با نظریات موافقان کلاسیک و مخالفان معاصر. رفاه اجتماعی . 1388; 8 (32) :9-36

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-1866-fa.html



دوره 8، شماره 32 - ( بهار 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه رفاه اجتماعی Social Welfare Quarterly
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731