دوره 14، شماره 55 - ( 10-1393 )                   جلد 14 شماره 55 صفحات 314-291 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (4229 مشاهده)
  مقدمه: : تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی با فراهم‌آوردن امکان پیدایی «جامعه شبکه‌ای» افراد و جوامع را در قالب‌های تازه، هویت‌های تازه بخشیده‌اند. این تکنولوژی‌ها نه تنها قواعد و قوانین حاکم بر ارتباط و تعامل میان انسان‌ها، بلکه ایستار افراد را نسبت به خود، دیگران و جهان تغییر داده‌اند. در این میان، اینترنت شاخص‌ترین و اصلی‌ترین این تکنولوژی‌هاست. اینترنت به عنوان رسانۀ چندبُعدی فضای فرهنگی و اجتماعی است که کاربران را در موقعیت‌های متنوع نقش‌ها و سبک‌های زندگی قرار می‌دهد. اینترنت هم در تولید و هم در مصرف، عملکردهای اجتماعی دارد که علاوه بر هویت‌سازی، باعث تغییر هویتی هم می‌شود. در همین راستا، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مصرف اینترنت و سبک زندگی دانشجویان پرداخته است.
روش: روش این پژوهش پیمایش و ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان از تمامی رشته‌ها در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 92-1391 که از بین آنها، تعداد 199 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند.
یافته‌ها: میان مصرف اینترنتی و سبک زندگی کل‏ پاسخگویان، در مجموع، رابطه وجود دارد. . در ضمن، نتایج نشان داد که مصرف اینترنتی باعث تغیرات مؤلفه‌های سبک زندگی می‌شود. با توجه به نتایج تحقیق، دیجیتالی‌ شدن بر چگونگی آموزش دانشگاهی نیز تأثیر گذاشته است.
بحث:. نتایج مطالعه نشان می‏دهد که میان مصرف اینترنتی و سبک زندگی دانشجویان، در مجموع، رابطه‏ وجود دارد. با بخش‌بندی نوع مصرف اینترنت به چهار بعد اطلاعاتی، سرگرمی، آموزشی و شبکه‌های اجتماعی، نتایج نشان داد که بعد آموزشی اینترنت بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی کاربران دارد. با توجه به یافته‌ها، فرضیات مصرف فرهنگی، اولویت هزینه‌ای، اوقات فراغت با میزان و شیوه مصرف اینترنتی رابطه داشته و تأیید می‌شوند.
متن کامل [PDF 696 kb]   (2267 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1394/1/6 | پذیرش: 1394/1/6 | انتشار: 1394/1/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.