دوره 14، شماره 52 - ( 1-1393 )                   جلد 14 شماره 52 صفحات 158-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (4921 مشاهده)

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ هویت قومی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان اقوام ایرانی انجام شد. جامعۀ ایرانی، اقوام متنوع و متکثری با ویژگی‌های خاصی دارد که بر روابط بین‌فردی، نگرش، سلامت و تربیت اعضای خانواده، خصوصاً جوانان، تأثیر می‌گذارد. به‌همین دلیل، این پژوهش وضعیت مؤلفه‌های مذکور را در بین اقوام ایرانی بررسی کرده است.

روش: جامعۀ آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ هستند که به هریک از اقوام ترک، کرد، لر و فارس تعلق دارند. انتخاب نمونه‌ها به روش در دسترس و حجم نمونه ۴۲۶ نفر بود. در این پژوهش، برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های مقیاس هویت قومی چندگانه (MEIM)، مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل پراکنش چندمتغیره، آزمون تی مستقل و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین گروه‌های قومی در مقیاس‌های هویت قومی و بهزیستی ذهنی و خرده‌مقیاس رضایت از زندگی، تفاوت معنی‌داری به‌لحاظ آماری وجود دارد. همچنین بین میانگین نمرات هویت قومی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان دختر و پسر، تفاوت معنی‌داری مشاهده شد و میانگین نمرۀ هویت قومی پسران، بالاتر از دختران و میانگین نمرۀ بهزیستی ذهنی دختران بالاتر از پسران بود.

بحث: یافته‌ها برمبنای پیشینۀ پژوهشی و نظری هویت قومی و بهزیستی ذهنی بررسی شده‌اند. این بررسی نشان می‌دهد که هویت قومی و بهزیستی ذهنی در بین اقوام ایرانی متفاوت است. در تبیین این نتایج، چرایی این تفاوت نیز بررسی شده است

واژه‌های کلیدی: بهزیستی ذهنی، قومیت، هویت قومی.
متن کامل [PDF 296 kb]   (2343 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: رفاه اجتماعی
دریافت: 1393/5/22 | پذیرش: 1393/5/22 | انتشار: 1393/5/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.